Kalksand

Hvor får man kjøpt kalksand i østlandsområdet?

Skal sette opp ett nytt kar der det skal være automatisk vannbyttesystem, og ønsker å bruke kalksand som dekke i akvariet.
Antar du skal ha det for å holde høy ph med hardt vann?

I så fall ville jeg gått for Caribsea aragama select sand. Perfekt til Malawi/tanganyika. Fåes kjøpt hos korallen.no
Are
Antar du skal ha det for å holde høy ph med hardt vann? I så fall ville jeg gått for Caribsea aragama select sand. Perfekt til Malawi/tanganyika. Fåes kjøpt hos korallen.no

takk, ja er for å holde rette vannverdier for Malawi.
Rimelig kalksand
den hos korallen var ikke akkurat billig, finnes det budsjett-vennlig kalksand å få tak i?
Are
Antar du skal ha det for å holde høy ph med hardt vann? I så fall ville jeg gått for Caribsea aragama select sand. Perfekt til Malawi/tanganyika. Fåes kjøpt hos korallen.no

forresten, jeg leste ikke gjennom hele beskrivelsen av sanda i stad, nå såg jeg det står at den trenger ikke å erstattes, men at den holder på egenskapene "uendelig".
Stemmer det, og hvordan er din erfaring?

litt vanskelig å se hvordan fargen er, er den hvit, eller mer "beige" sånn som sand fra biltema?
Jeg har hatt denne sanda i Ca 2 år nå tror jeg. Har fortsatt perfekte vannverdier. Ph alltid rundt 8.2 - 8.3. Gh kh rundt 12-18. Tilsetter absolutt ingenting ved vannbytter. Vil si sanda er mer hvit enn beige. Ligger en video av karret mitt på troffe tråden under tanganyika gruppa. Den siste posten. Der ser du sanda live.

En annen bra ting med den er at den ikke finnes skarp. Noe som er veldig bra for ciklider som siler sand. Og til tross for at jeg har 6000 L/t sirkulasjon så blåser den ikke rundt i karret. Spør du meg så er sanda verdt hvert eneste krone og mer til.
Det høres veldig bra ut, tok og bestilte den sanda jeg
er den så bra som det høres ut som så er det verdt det.

akkurat nå er malawiene på vanlig kranvann, her ligger det på ph 6,8 og gh 4, kh 5.

når fiskene skal over i det nye karet mitt med CaribSea sanda, burde jeg gjøre noe mer enn den vanlige 20 minutters tilvenninga som ny fisk fra butikken får?

Jeg ville hatt de i ei balje etc med ei luftpumpe i ei stund. Hatt i Caribsea sanda i karret. Så må du nok vente litt til den verste tåka har lagt seg. Også ville jeg målt verdiene i karret og balja. Du bør ha høy ph i karret. Er forskjellen veldig stor ville jeg koppet de inn veldig langsomt. Tatt noen kopper vann fra karret over i balja. Ventet 15-20 min så tatt noen kopper til. Venter -15 min. Osv. Deretter viløe jeg sjekket verdiene i balja. Er de noenlunde like ville fanget fiskene med hov/hender og puttet de i karret.

Mens du venter på at sanda har lagt seg kan du selvsagt starte innkoppingen. Men sjekk verdier først. Sanda buffrer ikke fra 6.8 til 8.2 på 2 minutter.

Er det jeg ville gjort. Erfaringsvis så gir rask innkopping større fare for tap av fisk. Så personlig bruker jeg veeeeeeeldig lang tid på dette.
Takker for gode råd, da tar jeg det langsomt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap