Malawi ciklide for 10,- pr stk

Jeg har fått tilbud om disse seks for 10,- pr stk. Er de veldig aggresive? Har hørt at jeg bør styre unna "Malawi" om jeg skal ha annen fisk i karet...

Malawi-ciklider passer bare sammen med andre malawi-ciklider. Ikke så mye på grunn av aggresjon, men på grunn av de noe ekstreme kravene til vannet. Så annen fisk er mer eller mindre utelukket, slik jeg ser det.
Hva er kriteriene på vann jeg skal se etter?
Under fiskekunnskapsbanken finner jeg bare denne som ligner, står ikke stort om spesialvann til denne...
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1772
Den du linker til er en golden, som er en malawi-ciklide, men det ser ut som det er sitronciklider du har på bildet, de er ikke malawi, men tanganyika-ciklider.

Som SilverShaded skriver så har malawiene spesielle krav til vannet, (sjekk ph/gh), og tanganyikaene ser ut til å trives i enda hardere og mer alkalisk vann utifra infoen på disse to fiskene. Det er derfor best å holde malawi bare med malawi og tanganyika bare med tanganyika.

Må presisere at jeg ikke har personlig kunnskap om artene, jeg går bare ut fra infoen som ligger i fiskebasen.
Hei og takk for svar, syntes ikke det var helt samsvar med bildet av den malawien jeg heller. Men det sto så på tanken til akvarieforetningen...
Jeg får ta et valgt om jeg skal kjøpe disse seks og skrinlegge andre planer, har til lørdag på meg til å velge...
Kan være at unge golden ikke har svart i finnene enda, eller så har butikken gjort en feil. Får se om noen malawi entusiaster stikker innom og gir fasit.

Uansett om det er malawi eller tanganyika så krever de hardere og mer alkalisk vann enn de fleste andre akvariefisk. I tillegg er de typiske ciklider, med alt det innebærer av graving osv. Ikke arter for et typisk selskapsakvarium altså.
Jeg synes også de ser ut som sitronciklide. Uansett så skal golden også ha basisk vann.
Jeg har selv Delfinciklider, og sliter med å finne andre arter jeg har lyst på som kan gå sammen med disse pga. høy ph i vannet. Så det er hvertfall noe å tenke på
Kan være lurt å å teste vannet du har i kranen for PH, Kh og Gh også velge fisk som passer. Så slipper du å forberede vannet så mye før hvert vannbytte
Ser da virkelig ut som Golden for meg, og de er blant de minst hissige mbuna malawiene. Ville likevel ikke hatt dem med andre fisk enn malawi.
Enig med S_Dreams. Sitronciklider har ikke den sorte kanten på toppfinnen noe den ene har en anelse av. Disse er ganske unge og det kan faktisk se ut som flesteparten av dem om ikke alle er huer.
Men er enig at dem bør holdes kun sammen med Malawi arter og vannverdiene dem skal ha.
Mine golden er langt ifra hissige hverken under lek eller ellers.

EDIT: så nå andre bilde du la ut og der står det Pseudotropheus zebra så det stemmer nok kanskje det
Google og se på bilde av unge Pseudotropheus zebra golden.
Dette er definitivt ikke en sitron ciklide. Det er helt garantert. Ser mer ut som Golden i mine øyne. Men helt 100% på Golden er jeg ikke da Malawi kunnskapene ikke er best. Men tanganyika kan jeg.
Moro at det ble litt oppklaring rundt arten, jeg har veldig lyst på disse og jeg vet at akvariet er litt lite i dag. Men kanskje vokser akvariet i takt med fiskene... Disse er fremdeles små og klarer noen måneder i 125l

Jeg har en PH som ligger jevn på 8,25 når jeg tapper fra springen og det burde være bra for denne arten.

Tror dere sommerfuglciklider vil være gode naboer med disse? Eller er det fullstendig krasj.

Da jeg var yngre hadde jeg black labeo sammen med tigerbarber og zebraciklider det gikk aldeles helt strålende, ikke spiste de hverandre og ingen plagde hverandre. Zebraene ble 10 år og fødte mange kull, leverte over 50 til lokal akvarist den gangen. selvfølgelig ble de som ble født uten tilsyn i karet spist, det var ikke alltid like lett å se på dem alltid.
Labeoen nådde en alder av 16 år.
Mener du sommerfuglciklider i samme kar ?? Etter de klare svarene du har fått angående "andre fisk enn malawi", regner jeg med at så ikke er tilfelle... Dvergciklider skal ha vann som er i det absolutt motsatte hjørnet av malawi-ciklider : bløtt og meget surt. Ikke tenk på det en gang
Sant nok, og siden vannet i utgangspunktet har høy PH...
Da jeg bestemte meg for å ha ett Malawi kar valgte jeg å gå etter fisker som ble ca samme str, passet sammen, spiste samme mat og ikke minst passet til akvarium str og vannverdiene.
Selv kjøpte jeg mine som yngler og dem vokser utrolig fort så jeg ville ikke ha kjøpt flere arter som passer sammen med disse zebraene før du har større akavarium. Ta deg en søke-runde rundt i fiskebasen og finn noen malawi arter som passer sammen med tanke på akvariumet du skal kjøpe.
Takk for målrettet og gode råd, jeg kommer nok til å minst doble liter i 2014, så da blir det disse seks i morgen. Så får jeg vente til neste akvariebytte!
Har den versjonen av pseudotropheus zebra som er helt lys blå med mørkeblå striper er vanvittig vakker, men har ikke plass til flere så du får slenge ut noen bilder av dine ettersom dem vokser.
Veldig vakker fisk.

Bare husk at sand og huler/steiner hvor dem kan gjemme seg bort er ett must i Malawi karet.
Jeg skal gjøre det, blir moro å se dem i karet! Takk for matnyttig informasjon om gjemmesteder, har en stor rot men de skal få noen mørke huler og sand! Må hele karet være dekket med sand? Begynte med grus siden det var lett tilgjengelig, har også litt mer finkornet grus i et hjørne, men kan lett skaffe sand også.
Lurt å bytte bort grusen med sand helt. Jeg hadde grus i akvarie engang og prøvde å ha sand i en av sidene, endte opp med at de ble rotet sammen og sanden sank til bunnen med grusen på toppen.. Ble veldig stygt.. Og brukte mye tid på å fjerne grusen siden den var blandet...
Uten å vite sikkert så tror jeg grus i et Malawi kar kan skade fiskene, siden flere av artene roter i sanden etter mat.
Grunnen til at de må ha sand er at dem skyller sand igjennom gjellene for å finne mat og med grus kan grusen sette seg fast og har grusen spisse kanter kan dem skade seg.
Ta turen innom biltema så får du tak i super billig sand der. Bruk den som er grov og til akvarium. Koster rundt 70kr for 17kg
Takk for gode råd, jeg kommer til å anskaffe et 190l kar til for malawiene. Blir ikke bra siden karet ikke var tenkt Malawi fra starten av, nå skal jeg lese meg opp før jeg begynner så skal Malawiene få flytte til nytt kar i sommer...
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap