Labidochromis caeruleus med horisontale striper

Har en gruppe Golden F1, hvor noen av de har utviklet horisontale striper (i tillegg til antydning til de vanligere vertikale striper). Kan dette komme av feilernæring/stress? Har noen vært borte i noe lignende? Vet at de vertikale stripene vanligvis kommer av stress, men aldri sett eller hørt noe om horisontale striper.

De er 6 individer (sammen med Maingano og Polit, alle fungerer fredelig sammen), og går i 240 L med gode vannverdier. De får forskjellige typer pellets og sticks for herbivore ciklider, samt hjemmelaget rekemix (30% reker). Har sett at enkelte golden har vært borte på malletablettene som vi må ha i blant grunnet to L-144.
Har ikke opplevd dette på mine golden, hverken de yngre eller eldre. Kan desverre ikke si hva det kan komme av, men som regel blir dem bare bleke om dem er stresset.
Husk også at både golden og mainganoer er omnivore. (sist nevnte har jeg ingen erfaring eller anelse om)
Tusen takk for svar! Jeg er helt sikker på at Maingano er herbivore, men om Golden er omnivore eller herbivore er det mange delte meninger om. Ser du har begge arter i ditt kar, hva fôrer du de med, og hvordan fungerer det for begge arter? Har aldri sett en blek Golden før (vet det er slik Mainganoer og andre mørkere fisk reagerer), hva mener du med dette?
På de fleste malawi/ciklide og AF sin siden er maingano oppført som omnivore. Ta en liten sjekk her og her.

Til mine malawier bruker jeg:
Hikari Cichlid Excel pellets
Nutron Ciklide Sticks small (Prodac)
Cichlid Omni flakes (Ocean Nutrition)
Artemia (med spirulina og uten)
Grøntfor av og til.

Golden kan også komme i en blek/hvit fargevariasjon. Du kan lese litt hva Roy Fredrik skriver om det her, han er utrolig dyktig
Forvirring omnivore/herbivore
Ja, dette er ikke helt enkelt å bli klok på... Ser at du har rett ut i fra disse sidene, det som er rart er at jeg har en liste fra da jeg startet opp akvariumet (ved juletider) på hvilke fisk jeg ville ha, og deres behov. Denne var utelukkende basert på info fra Akvaforum sin database, og der har jeg skrevet ned M. Cyaneorhabdos som herbivore. Det er mulig dette har blitt endret i ettertid, eller så har jeg vært litt i tåka da jeg skrev det over... At Maingano er herbivore ble jeg også fortalt på Webzoo og Drammen Zoo. Sistnevnte har meget god kunnskap innen Malawi.

Jeg ser likevel at det i flere utenlandske forum blir snakket om at mange Mbunas ligger i en slags grense mellom herbi- og omnivore, da de ofte beiter alger der det gjemmer seg små krepsdyr ol. Ut i fra hva jeg har lest meg fram til i min utgave av Malawi Cichlids in their natural habitats 4. utgave, lever Golden på en mer omnivore-diett enn Maingano, men sistnevnte får likevel i seg en del små dyr som gjemmer seg i algene.

Som sagt, er ikke så lett å bli klok på... Tror jeg skal fôre litt forskjellig herbivore og omnivore-fôr og håpe Golden mister stripene sine etter hvert. Har lagt inn litt mer stein så de får litt flere gjemmesteder også.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap