- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Oppsett i 375-liter - mbunas
Oppsett i 375-liter - mbunas
Hei
Er i sluttfasen av "innihelvetestotalrenoveringavhus", og mitt 375-liters kar som har ligget brakk siden januar er nå i den spede startfase igjen.. planlegging av nytt oppsett har foregått i hodet mitt helt siden jeg fisket ut og videreformidlet den siste søramerikanske beboeren til sin nye eier, og jeg bestemte meg da for å prøve noe helt nytt når jeg startet opp igjen. Etter en del lesing, mysing og vurderinger havnet jeg etter hvert på mbunas.
Har nå fire varianter som står på ønskelista, men kjenner det er uvant å skulle være i nybegynnergropa igjen etter maange år med fokus på det søramerikanske kontinentet. Mitt syn på akvarieholdet har, i alle fall etter de første årene med fiskesuppe-mentalitet, vært mye vann pr fisk, og gjerne fisk som ikke blir så voldsomt store.
Det er dermed litt vanskelig å nå skulle sitte og vurdere hvor mye fisk man egentlig kan ha i karet sitt siden hver art gjerne skal ha 1 hann til minst 3 hunner.
Jeg har som nevnt over her, kuttet ned lista til 4 aktuelle arter; Labridochromis caeruleus, cynotilapia afra, iodotropheus sprengerae og metriaclima callainos.
Etter det jeg har klart å lese meg til kan dette være arter som fungerer sammen i et kar.
Men jeg syns jo at 4 arter med 4 stk fisk av hver høres ut som djevelsk mye fisk i et 375-literskar hvis hver fisk blir opp mot 10 cm lange?
Eller er det greit å "stappe" 16 fisk oppi der?
Karet vil bli innredet med sandbunn, muligens en rot og 25++ steiner av ulik størrelse av typen "hul, kunstig sten" handlet fra det store ytland.
Karet filtreres av en Fx5 pluss en innvendig powerhead.
Tips og råd i forhold til oppsett mottas med åpne armer
Er i sluttfasen av "innihelvetestotalrenoveringavhus", og mitt 375-liters kar som har ligget brakk siden januar er nå i den spede startfase igjen.. planlegging av nytt oppsett har foregått i hodet mitt helt siden jeg fisket ut og videreformidlet den siste søramerikanske beboeren til sin nye eier, og jeg bestemte meg da for å prøve noe helt nytt når jeg startet opp igjen. Etter en del lesing, mysing og vurderinger havnet jeg etter hvert på mbunas.
Har nå fire varianter som står på ønskelista, men kjenner det er uvant å skulle være i nybegynnergropa igjen etter maange år med fokus på det søramerikanske kontinentet. Mitt syn på akvarieholdet har, i alle fall etter de første årene med fiskesuppe-mentalitet, vært mye vann pr fisk, og gjerne fisk som ikke blir så voldsomt store.
Det er dermed litt vanskelig å nå skulle sitte og vurdere hvor mye fisk man egentlig kan ha i karet sitt siden hver art gjerne skal ha 1 hann til minst 3 hunner.
Jeg har som nevnt over her, kuttet ned lista til 4 aktuelle arter; Labridochromis caeruleus, cynotilapia afra, iodotropheus sprengerae og metriaclima callainos.
Etter det jeg har klart å lese meg til kan dette være arter som fungerer sammen i et kar.
Men jeg syns jo at 4 arter med 4 stk fisk av hver høres ut som djevelsk mye fisk i et 375-literskar hvis hver fisk blir opp mot 10 cm lange?
Eller er det greit å "stappe" 16 fisk oppi der?
Karet vil bli innredet med sandbunn, muligens en rot og 25++ steiner av ulik størrelse av typen "hul, kunstig sten" handlet fra det store ytland.
Karet filtreres av en Fx5 pluss en innvendig powerhead.
Tips og råd i forhold til oppsett mottas med åpne armer
Postet 02.07.14 kl 11:05
Regner med at du har vann i springen som passer til mbunas. Jeg er ingen mbunas ekspert, men har da hatt dem i noen år i min grønne ungdom (akk....lenge siden)
Siden disse ikke beveger seg mest i de øvre vannlag, hadde det vært greit å vite hva slags footprint karet ditt har. I et høyt kar vil nok 16 fisk bli mye, mens det derimot kan gå i et kar med større footprint. Disse er jo interessert i eiendomsinvesteringer, så gruppene/hannene kan trenge hver sin plass å legge beslag på. Hvis du tilrettelegger for dette (huler, soner etc.), vil det gjøre samlivet mindre konfliktfyllt. Ellers er jo alternativet å gå ned til tre arter.
Siden disse ikke beveger seg mest i de øvre vannlag, hadde det vært greit å vite hva slags footprint karet ditt har. I et høyt kar vil nok 16 fisk bli mye, mens det derimot kan gå i et kar med større footprint. Disse er jo interessert i eiendomsinvesteringer, så gruppene/hannene kan trenge hver sin plass å legge beslag på. Hvis du tilrettelegger for dette (huler, soner etc.), vil det gjøre samlivet mindre konfliktfyllt. Ellers er jo alternativet å gå ned til tre arter.
Postet 02.07.14 kl 11:55
Karet er 150*50*50 (hvis det er det du mener med footprint )
Vurderer å kutte ned til tre arter, ja.. eller event begynne med bare to arter og se hvordan det hele utvikler seg.
Har du noen formening i forhold til hvilken art jeg event bør kutte?
Vannverdiene her i Bodø passer fint til Malawi, ja, nettopp derfor jeg nå velger å se mot Afrika i stedet for mot søramerika kranvannet her hvor jeg bor har en pH rett under 8, og en dH på 2,5. Ser for meg at dH`en skal økes, mens pH`en blir værende der den er.
Vurderer å kutte ned til tre arter, ja.. eller event begynne med bare to arter og se hvordan det hele utvikler seg.
Har du noen formening i forhold til hvilken art jeg event bør kutte?
Vannverdiene her i Bodø passer fint til Malawi, ja, nettopp derfor jeg nå velger å se mot Afrika i stedet for mot søramerika kranvannet her hvor jeg bor har en pH rett under 8, og en dH på 2,5. Ser for meg at dH`en skal økes, mens pH`en blir værende der den er.
Postet 02.07.14 kl 12:31
Postet 02.07.14 kl 12:38
Hva slags bunnsubstrat anbefaler du i forhold til de fiskene jeg vurderer? tenkte først å kjøre Jula slik jeg gjorde med mitt søramerikanske oppsett, men har så lest diverse i forhold til Caribsea sine produkter.. vurderer dermed Caribsea aragamax select i stedet.
Har dette noe for seg, eller er det rett og slett bortkastede penger?
Har dette noe for seg, eller er det rett og slett bortkastede penger?
Postet 03.07.14 kl 11:09
Bortkastede penger er det vel ikke, men det fins vel andre typer spesialsand for mbunas. Om du velger dette eller billig Jula/Biltema sand er et personlig valg. Mange er veldig fornøyd med disse sandtypene ! Personlig bruker jeg dem ikke, fordi jeg ikke liker den store spredningen i partikkelstørrelse (det er dette som gjør sanden billig, for det krever mindre håndtering/sikting). De minste partiklene legger seg imellom de større og kan lett føre til at det blir mindre sirkulasjon i substratet...ikke så bra hvis man er spesielt interessert i planter. Kanskje ikke noe som betyr særlig i et mbuna-akvarium, da.
Postet 03.07.14 kl 11:29
Hva slags sand har du kjørt i karene dine?
Planter i karet må jeg nesten ha, ellers blir overgangen fra det planterike søramerikanske oppsettet til "stein og sand" for stor Tenkte å prøve ut javabregner, vallisneria og eventuelt noe cryptocoryne.
Jeg kjører varmekabel i sanden + sandsnegler, så har aldri hatt problemer i forhold til plantevekst eller gasslommer i verken jula- eller biltemasand de årene jeg har holdt på.
Dersom det blir å gå for finkornet sand i mbunasoppsettet vil jeg nok innføre sandsnegler også her.
Satt og leste litt i går, og så at det også finnes en Caribsea-type som anbefales til mbunas, nemlig African cichlid mix rift lake. Denne er meget grovkornet, med en størrelse fra 4-10 mm, og bl.a skjell og annet iblandet. Tenkte dette potensielt kan blandes med Julasand for å få en litt mer mbunaslook på det hele..
men har ikke bestemt meg enda, og får ta tiden til hjelp
Caribsea`en koster jo noget mer enn sanden fra Jula og Biltema, men, som med så mye annet, så får man jo ofte det man betaler for.. Og dersom Caribsea-sanden er så bra som mange hevder, ja, da tenker jeg at jeg går for den
Tro hvor mye sand jeg vil trenge i 375-litern?
Planter i karet må jeg nesten ha, ellers blir overgangen fra det planterike søramerikanske oppsettet til "stein og sand" for stor Tenkte å prøve ut javabregner, vallisneria og eventuelt noe cryptocoryne.
Jeg kjører varmekabel i sanden + sandsnegler, så har aldri hatt problemer i forhold til plantevekst eller gasslommer i verken jula- eller biltemasand de årene jeg har holdt på.
Dersom det blir å gå for finkornet sand i mbunasoppsettet vil jeg nok innføre sandsnegler også her.
Satt og leste litt i går, og så at det også finnes en Caribsea-type som anbefales til mbunas, nemlig African cichlid mix rift lake. Denne er meget grovkornet, med en størrelse fra 4-10 mm, og bl.a skjell og annet iblandet. Tenkte dette potensielt kan blandes med Julasand for å få en litt mer mbunaslook på det hele..
men har ikke bestemt meg enda, og får ta tiden til hjelp
Caribsea`en koster jo noget mer enn sanden fra Jula og Biltema, men, som med så mye annet, så får man jo ofte det man betaler for.. Og dersom Caribsea-sanden er så bra som mange hevder, ja, da tenker jeg at jeg går for den
Tro hvor mye sand jeg vil trenge i 375-litern?
Postet 03.07.14 kl 12:09
Endret: 03.07.14 kl 12:12
Postet 03.07.14 kl 12:12
Den gangen jeg hadde mbunas brukte jeg den minste rundkornige elvesand jeg fant, mener den lå på ca.1.5 mm. I dag ville jeg gått for en finere sand, noe i stil med 0.5-1 mm. Med sandsnegler er jo ikke kompaktering noe stort problem.
Ja, de fleste klarer å holde javabregner og vallis, hvis man klarer å forankre vallisen slik at fiskene ikke graver dem opp. Ellers tar de jo noen biter her og der, men har man nok planter blir det ikke så synlig.
CaribSea African cichlid mix får du jo i mange fine farger, og den er nok verdt prisen. Akkurat Rift Lake ville jeg ikke valgt, med så digre korn. Ville kanskje tatt Sahara (0.5-1.5mm), eller Ivory Coast (1-2.5mm).Har hørt mye bra om disse. jeg ville nok ikke blandet med Jula/Biltema sand...den vil synke til bunns etter hvert som fiskene roter.
Til karet ditt vil du trenge ca. 70kg til et 5cm lag....så ja, det er en utgift !
Ja, de fleste klarer å holde javabregner og vallis, hvis man klarer å forankre vallisen slik at fiskene ikke graver dem opp. Ellers tar de jo noen biter her og der, men har man nok planter blir det ikke så synlig.
CaribSea African cichlid mix får du jo i mange fine farger, og den er nok verdt prisen. Akkurat Rift Lake ville jeg ikke valgt, med så digre korn. Ville kanskje tatt Sahara (0.5-1.5mm), eller Ivory Coast (1-2.5mm).Har hørt mye bra om disse. jeg ville nok ikke blandet med Jula/Biltema sand...den vil synke til bunns etter hvert som fiskene roter.
Til karet ditt vil du trenge ca. 70kg til et 5cm lag....så ja, det er en utgift !
Postet 03.07.14 kl 12:48
Godt råd
Det beste rådet jeg kan gi deg når det gjelder mbunas er at du må glemme alt du tidligere har lært hva gjelder tetthet på fisk i karet. Mbunas er ikke som andre fisk. De er meget territoriell og aggressive mot andre fisk, men spesielt artsfrender. Dersom de holdes med for lav tetthet vil det føre til at fiskene jager hverandre til døde og du ender opp med én, dominant fisk. En god tommelfingerregel er én fisk pr. ti liter vann. Jeg har for eksempel ca 50 fisk i en 420-liter. Fiskene stortrives og er konstant i lek. Om du har tenkt å ha bare fire arter bør du ha 8-10 av hver art.
Mvh. Pål Sørensen
Mvh. Pål Sørensen
Postet 10.08.14 kl 16:57
Takker for tips og råd! Blir litt av en overgang å gå fra 'glissent' befisket søramerikansk oppsett til tettbefisket mbunastank, men var jo 'noe nytt' som var en del av ønsket om å bytte beite også da, så.. ??
Hva tenker dere blir best, å fortsatt ha fire arter, men øke antallet fisk pr art, eller økende antall arter men beholde 1+3 pr art? Kan feks en gruppe med melanochromis auratus fungere sammen med de artene jeg allerede har tenkt? Auratus er greie å få tak i her nord.. det samme med golden. De andre var det visstnok værre med, men butikken skulle sjekke opp her og der..
legger ved bilde av foreløpig oppsett. Beklager noe blakket vann
, men jeg har romstert oppi der i hele ettermiddag ??
Hva tenker dere blir best, å fortsatt ha fire arter, men øke antallet fisk pr art, eller økende antall arter men beholde 1+3 pr art? Kan feks en gruppe med melanochromis auratus fungere sammen med de artene jeg allerede har tenkt? Auratus er greie å få tak i her nord.. det samme med golden. De andre var det visstnok værre med, men butikken skulle sjekke opp her og der..
legger ved bilde av foreløpig oppsett. Beklager noe blakket vann
, men jeg har romstert oppi der i hele ettermiddag ??
Postet 10.08.14 kl 21:29
Auratus
Auratusene bør ikke gå 1+3. Hannen er ekstremt pågående med hunnene og vil ofte jage dem til døde. En gruppe på 8-10 individer med ca like mange hanner som hunner fungerer langt bedre. Da er hannene opptatte med hverandre og gir hunnene mer ro, og aggressiviteten blir fordelt på flere individer.
Pål
Pål
Postet 10.08.14 kl 22:57
Postet 11.08.14 kl 00:25
Postet 11.08.14 kl 13:47
Postet 11.08.14 kl 22:17
Postet 11.08.14 kl 22:29
Takker for tilbudet!! Må lese meg litt opp i forhold til artene, og karet er ikke innflyttingsklart før 4-5 uker, men gir lyd hvis jeg vil kjøpe! Har jo brukt en del timer på å komme fram til den ønskelista jeg allerede har, men mye kan jo skje før karet er beboelig ?? du har ikke tilfeldigvis kontakter i Tromsø som har noen av de artene jeg søker til salgs? Miljøet her i Bodø er, såvidt jeg har klart å finne ut, noget begrenset..
Postet 11.08.14 kl 22:58