Beskytte bunnplaten i malawikar?

Hei!
Er i den spede oppstartsfase av malawikar, og driver nå og spekulerer på det med å beskytte bunnplaten i akvariet mot punktbelastning. Jeg har tidligere ikke gjort dette, men har lest meg fram til at mange gjør dette, både i forhold til punktbelastning, men også som et "føre var" i et kar med gravende fisk og tidvis tung stein.

Steinene jeg har gått til innkjøp av er av typen "cichlid stones - eco-friendly ceramic stones". Jeg har nå i underkant av 30 stk av variert størrelse, og disse er hule, har liten egenvekt, og jeg tenker at disse blir naturtro som fy etter hvert som alger og annet gror seg til
Disse steinene vil bli plassert oppå hverandre for å danne flere steinrøyser, men jeg hadde ikke tenkt å silikonere disse fast i hverandre, så det er vel strengt tatt en viss fare for at steinene kan falle ned skulle det skje strukturelle endringer i bunnsubstratet.

Jeg har to pleksiglassplater fra Biltema liggende her hjemme, og lurer på om disse kan brukes som "potensiell støtfordeler" under sanden? Karet er 150*5 i bunnareal, og platene er 50*60, så hele bunnen vil ikke bli dekket.
Hvis disse platene kan brukes, bør jeg silikonere/lime disse fast, eller kan de ligge løst på bunnen med sand over seg? Kan vanlig akvariesilikon brukes, eller må jeg feste platene med noe annet?
Jeg ser for meg at dersom de ligger løst så er det en viss fare for at sandkorn kommer seg inn under platene, og det er vel lite ønskelig?

Ser mange bruker liggeunderlag, yogamatter, isopor eller annet, men at flere også bruker plexi. Men, har i min søken til nå, ikke klart å finne ut om noen limer beskyttelsen fast til bunnplaten eller ikke.

Så tips og råd mottas med åpne armer!
Hei. Går fint å bruke pleksiplater. Brukte det da jeg hadde malawi. Ville ikke silikonert de fast, de ligger fint under sand og stein. Du kan jo kjøpt en pleksiplate til og kappe denne, så dekker du hele bunden. Lykke til med malawi karet
Jeg har brukt depron 6mm kjøpt på megaflis både i Malawi karet og i reolen min og har ikke silikonert den fast. Ikke være noe problem her.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap