- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- alger i malawikar
alger i malawikar
jeg har fantasert litt om å med tiden få meg et ordntlig malawikar, med bare fisk fra malawisjøen, men jeg har ikke funnet noen algespisere å ha der
er det noen brukans algespisende fisk fra malawisjøen? (jeg har ikke planer om å gå så langt ned i detaljene som en bestemt del av sjøen, så hvor i sjøen de holder seg har ingenting å si for meg)
er det noen brukans algespisende fisk fra malawisjøen? (jeg har ikke planer om å gå så langt ned i detaljene som en bestemt del av sjøen, så hvor i sjøen de holder seg har ingenting å si for meg)
Postet 24.10.05 kl 15:24
Postet 24.10.05 kl 15:34
Postet 24.10.05 kl 15:55
Postet 24.10.05 kl 16:22
Postet 24.10.05 kl 16:41
All litteratur om Malawi, Tanganykia og Victoriasjøen beskriver klart og tydelig at dette er tilfelle i blandt ciklidene som lever der.
Dette er en av grunnene forat du skal væreekstremt forsiktig med å fore med f eks røde mygglarver. Pga at tarmsystemet deres er skapt for åfordøye alger og små krepsdyrsomlever i algene blandt annet. Med andre ord lettere fordøyelig mat enn mygglarver som er proteinbomber. Dette viltafor lang tid gjennom tarmen og vil da kunne rotne i tarmen, og ta livet av fisken.
Dette er en av grunnene forat du skal væreekstremt forsiktig med å fore med f eks røde mygglarver. Pga at tarmsystemet deres er skapt for åfordøye alger og små krepsdyrsomlever i algene blandt annet. Med andre ord lettere fordøyelig mat enn mygglarver som er proteinbomber. Dette viltafor lang tid gjennom tarmen og vil da kunne rotne i tarmen, og ta livet av fisken.
Postet 24.10.05 kl 16:46
Postet 24.10.05 kl 16:55
Jeg har selv boken Malawiciklider av Ad Konings, og får ikke det du sier til å stemme. Så sant ikke ryggradsløse dyr er alger
Er det Mbunas du snakker om, er jeg langt på vei enig.
Og røde mygglarver er FY, ja.
Er det Mbunas du snakker om, er jeg langt på vei enig.
Og røde mygglarver er FY, ja.
Morten Wegner LønningAll litteratur om Malawi, Tanganykia og Victoriasjøen beskriver klart og tydelig at dette er tilfelle i blandt ciklidene som lever der. Dette er en av grunnene forat du skal væreekstremt forsiktig med å fore med f eks røde mygglarver. Pga at tarmsystemet deres er skapt for åfordøye alger og små krepsdyrsomlever i algene blandt annet. Med andre ord lettere fordøyelig mat enn mygglarver som er proteinbomber. Dette viltafor lang tid gjennom tarmen og vil da kunne rotne i tarmen, og ta livet av fisken.
Postet 24.10.05 kl 17:09
Postet 24.10.05 kl 17:16
Postet 24.10.05 kl 17:24
Endret: 24.10.05 kl 17:25
Postet 24.10.05 kl 17:37
Postet 24.10.05 kl 17:40
Postet 24.10.05 kl 17:42
Postet 24.10.05 kl 20:38
Endret: 24.10.05 kl 20:39
Håvard Støre AndresenEt Malawikarr bør uansett ha mest mulig alger. Det er tross alt finere enn naken stein, Dessuten tar algene opp næringsstoffer i fra vannet og produserer faktisk oksygen. Problemer med alger på anubias løses best med å fjerne anubias. Tilsett gjerne litt Mastergrow så får du ekstra fart på algene.
Amen
Postet 25.10.05 kl 02:11
Postet 28.10.05 kl 19:07