alger i malawikar

jeg har fantasert litt om å med tiden få meg et ordntlig malawikar, med bare fisk fra malawisjøen, men jeg har ikke funnet noen algespisere å ha der

er det noen brukans algespisende fisk fra malawisjøen? (jeg har ikke planer om å gå så langt ned i detaljene som en bestemt del av sjøen, så hvor i sjøen de holder seg har ingenting å si for meg)

Det finnes ingen fullgod algeeter i Malawisjøen, så vidt jeg vet.
Ancistrus og Gibbiceps blir mye brukt selv om det ikke er biotopriktig.

Mvh. Terje
Kinesisk algespiser skal tåle ph opp til 8, men hvordan det fungerer i praksis vet jeg ikke. Den bør ikke holdes sammen med skvetne fisk.
Alle ciklider i Malawisjøen spiser alger. så hvis du klarer å holde en viss kontroll over algeoppblomstringen vil du ikke få noe problem.
Hvor har du dette fra?

Morten Wegner Lønning
Alle ciklider i Malawisjøen spiser alger. så hvis du klarer å holde en viss kontroll over algeoppblomstringen vil du ikke få noe problem.
All litteratur om Malawi, Tanganykia og Victoriasjøen beskriver klart og tydelig at dette er tilfelle i blandt ciklidene som lever der.

Dette er en av grunnene forat du skal væreekstremt forsiktig med å fore med f eks røde mygglarver. Pga at tarmsystemet deres er skapt for åfordøye alger og små krepsdyrsomlever i algene blandt annet. Med andre ord lettere fordøyelig mat enn mygglarver som er proteinbomber. Dette viltafor lang tid gjennom tarmen og vil da kunne rotne i tarmen, og ta livet av fisken.

Jeg har hesteneser i mitt kar, og det er grunnen til at jeg har en rimelig stygg anubias der.
Full av alger.

De er stadig der og plukker, samme med alger på bakveggen, pumpe ol.

Om de vil klare alt vet jeg ikke, så jeg har ancistrus og noen eplesnegler der også.
Jeg har selv boken Malawiciklider av Ad Konings, og får ikke det du sier til å stemme. Så sant ikke ryggradsløse dyr er alger
Er det Mbunas du snakker om, er jeg langt på vei enig.
Og røde mygglarver er FY, ja.

Morten Wegner Lønning
All litteratur om Malawi, Tanganykia og Victoriasjøen beskriver klart og tydelig at dette er tilfelle i blandt ciklidene som lever der. Dette er en av grunnene forat du skal væreekstremt forsiktig med å fore med f eks røde mygglarver. Pga at tarmsystemet deres er skapt for åfordøye alger og små krepsdyrsomlever i algene blandt annet. Med andre ord lettere fordøyelig mat enn mygglarver som er proteinbomber. Dette viltafor lang tid gjennom tarmen og vil da kunne rotne i tarmen, og ta livet av fisken.
Ryggradløsedyr lever i alger ofte så når de beiter i algene kan de ikke unngå å få alger i seg samtidig.
Hehe. Exochochromis anagenys er en fiskespiser som spiser små Mbuna og andre små fisk(som sikkert har spist alger)
Ergo spiser den alger
Selvsagt finnes det mange fiskespisere og. men svært mange av de som er populære for akvariebruk spiser ikke bare fisk.
Da sier vi oss enige. Jeg reagerte bare på at du brukte ordet alle.
Jeg brukte feil ord beklager :o)
Ikke lett å se film samtidig som jeg ser er på forum.
Et Malawikarr bør uansett ha mest mulig alger. Det er tross alt finere enn naken stein, Dessuten tar algene opp næringsstoffer i fra vannet og produserer faktisk oksygen. Problemer med alger på anubias løses best med å fjerne anubias.

Tilsett gjerne litt Mastergrow så får du ekstra fart på algene.
Håvard Støre Andresen
Et Malawikarr bør uansett ha mest mulig alger. Det er tross alt finere enn naken stein, Dessuten tar algene opp næringsstoffer i fra vannet og produserer faktisk oksygen. Problemer med alger på anubias løses best med å fjerne anubias. Tilsett gjerne litt Mastergrow så får du ekstra fart på algene.

Amen
Jeg bruker diverse algespisere i karene mine, ancistrus er bankers. har også en gruppe l-200 og l-007. vet ph ikke er opptimal for disse, men virker som de trives bra. har en ph på 8,13!
mh
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap