Kjøpte en gruppe med det som skulle være 6 pseudotropheus socolofi av en som har kjøpt privat hos en som har lang erfaring i forhold til malawi og burde vite hva han holder på med.. altså via - via.. med alt det medfører tydeligvis..
Gruppen var av typen nesten voksen/pubertetsfisk, altså 7-8 cm store, og alle har hatt fin tilvekst den mnd de har gått i karet her. Fiskene var blasse da de kom, og i alle fall 4 av de hadde antydninger til striper på kroppen, men dette antok jeg kom pga stress/transport/endringer i hjem..
Etter at jeg kom hjem fra to ukers ferie nå på onsdag, har imidlertid gruppen endret seg utseendemessig, og to av fiskene skiller seg klart ut fra resten av gjengen.
(fisken har altså gått med minimal foring (fått mat to ganger i uken) og ingen delvannbytter på to uker), men vannverdiene var fine ved måling rett etter hjemkomst (og før et større delvannbytte).
Har snakket med både han som fisken ble drettet av pluss han jeg kjøpte fisken hos, og framavler sier han kan garantere at fisken som ble solgt av han kun var socolofi, da han lar hunnenen gå og spytte i eget kar, og han ikke har fisk som kan krysse seg gående sammen.
Selger sier han aldri har fått fram yngel hos seg, og at det dessuten er lite sannsynlig at eventuell yngel skulle klart å ta igjen størrelsen på gruppen med socolofi han kjøpte (og dermed blande seg da han valgte å selge gruppen videre).
Så da sitter man her... med fisk man ikke vet hva er, men som helt klart skiller seg fra resten av gruppen.. ikke i størrelse nødvendigvis, men i utseende.
Mest sannsynlig så er det jo to hybrider jeg sitter med, og disse vil bli avlivet selv om de jo er fine å se på.. Det finnes evig nok fin, renraset fisk "der ute", og jeg mener dermed at det overhodet ikke trenger å kommer flere krysninger/hybrider på markedet..
Vil bare høre med flere om det, av en eller annen grunn, kan finnes så store variasjoner i en søskenflokk av det som skal være samme art, at noen får striper, enten av stress eller annet?!
Bilde 1 viser ukjent fisk 1 sammen med bakparten til det som skal være en socolofi.
Bilde 2 viser ukjent fisk 1 sammen med forparten til socolofihann.
Bilde 3 viser ukjent fisk 1 i bakgrunnen, med div golden, socolofi og ungdom av cyaneorhabdos og sprengerae rundt seg..
(ukjent fisk 2 valgte å gjemme seg i det øyeblikket kamera kom fram, den er dermed ikke avbildet.. men ser nesten identisk ut som ukjent fisk 1)