Fersk på akvarium og ciklider.

Vi har opprinnelig hatt et 250 liters diverse kar nede i kjelleren. Men nå har vi kjøpt oss et 360 liters kar. Etter mye om og men så havnet vi til slutt på malawi ciklider. Jeg er litt usikker, men den ene av artene er vel også fra tanganyika? Fra det gamle karet står igjen tre øreål og 5 flying foxes (de fem skal snart flytte ut, mens øreålene forblir muligens da det ser ut som de trives).
Nå har vi følgende:
2 Aluconara red firefish
4 Cyrtocara moori
2 nimbochromis venustus
6 Pseudotropheus Saulosi
1 cyphotilapia gibberosa moba

Hva tenker dere om gjengen? Jeg vet det er et par med rovfisk, men slik jeg forsto og kan se er de enn så lenge rolig. Etterhvert er det mulig det blir et større kar til de om de vokser seg fint opp.
Legger ved diverse bilder tatt med mobil, nettopp byttet vann så det er litt grumsete.
Vannverdi:
Ph 8.5,gh 10, ingen nitritt og temperatur 26.
Hva trur dere??
Ser ut som en fin gjeng dette
Noen plantespisere og noen som behøver litt mere kjøtt. En god rekemix bør vel dekke behovene. Ser ut som dere har ganske grov grus, personlig ville jeg nok valgt fin sand til denne gjengen - da de liker å lete etter føde ved å sile sanden, beite i bunnlaget.
Baileys
Ser ut som en fin gjeng dette :-) Noen plantespisere og noen som behøver litt mere kjøtt. En god rekemix bør vel dekke behovene. Ser ut som dere har ganske grov grus, personlig ville jeg nok valgt fin sand til denne gjengen - da de liker å lete etter føde ved å sile sanden, beite i bunnlaget.

Det blir nok sand etterhvert, tips til hvilken type? Ser for meg mye jobb å bytte? Hvor gjør man av vann og fisk i mens??
Er det nok med steiner og huler trur du??
Baileys
Ser ut som en fin gjeng dette :-) Noen plantespisere og noen som behøver litt mere kjøtt. En god rekemix bør vel dekke behovene. Ser ut som dere har ganske grov grus, personlig ville jeg nok valgt fin sand til denne gjengen - da de liker å lete etter føde ved å sile sanden, beite i bunnlaget.

Det blir nok sand etterhvert, tips til hvilken type? Ser for meg mye jobb å bytte? Hvor gjør man av vann og fisk i mens??
Er det nok med steiner og huler trur du??
Cyphotilapian passer nok ikke så godt inn der dessverre. Den er ikke noe grisk i mat fatet og kan fort bli opp mot 40 cm lang.

Av sand kan jeg anbefale deg caribsea sin sand. Den hjelper deg å holde Vannverdier på plass. Selv bruker jeg caribsea aragamax select sand. Litt dyr i innkjøp men holder lenge og du slipper tilsetninger ved vannBytte. Sandane kjøper jeg på korallen.no
Are
Cyphotilapian passer nok ikke så godt inn der dessverre. Den er ikke noe grisk i mat fatet og kan fort bli opp mot 40 cm lang. Av sand kan jeg anbefale deg caribsea sin sand. Den hjelper deg å holde Vannverdier på plass. Selv bruker jeg caribsea aragamax select sand. Litt dyr i innkjøp men holder lenge og du slipper tilsetninger ved vannBytte. Sandane kjøper jeg på korallen.no

Den er ikke grisk? Eller mener du at den er det?
Finner ikke så mye informasjon om den på norske sider? Kun den andre varianten, mulig det er noe annet navn jeg kan søke på??
Den er beskjeden i matveien. Dvs at malawiene vil ta meste av maten Før den får tak i noe. Mobaene trives også best i grupper. Fra ca 5 stk også oppover. De trives også best med roligere samboere enn malawi. Er nok dessverre redd for at en 250 liter blir alt for liten for disse. De Bør ha 720 liter, helst større. Altså 2 meters lengde som minimum.

moba og frontosa er for så vidt samme fisken bortsett fra at utseendet er litt forskjellig.
Den er beskjeden i matveien. Dvs at malawiene vil ta meste av maten Før den får tak i noe. Mobaene trives også best i grupper. Fra ca 5 stk også oppover. De trives også best med roligere samboere enn malawi. Er nok dessverre redd for at en 250 liter blir alt for liten for disse. De Bør ha 720 liter, helst større. Altså 2 meters lengde som minimum.

moba og frontosa er for så vidt samme fisken bortsett fra at utseendet er litt forskjellig.
Are
Den er beskjeden i matveien. Dvs at malawiene vil ta meste av maten Før den får tak i noe. Mobaene trives også best i grupper. Fra ca 5 stk også oppover. De trives også best med roligere samboere enn malawi. Er nok dessverre redd for at en 250 liter blir alt for liten for disse. De Bør ha 720 liter, helst større. Altså 2 meters lengde som minimum. moba og frontosa er for så vidt samme fisken bortsett fra at utseendet er litt forskjellig.

Vi har 360 Liter. Han som solgte hadde kun den ene igjen, derfor ble den med, men de vokser sakte gjør de ikke? Og vi har muligheten til større kar når den tid kommer.
Og jeg som var sikker på at folk kom til å reagere på venustusene istedenfor ??
Om den vokser sakte eller ikke spiller vel i grunnen ikke så store rollen? mitt forslag er å selge/ bytte den. Kanskje i en av malawi artene du allerede har?

Malawi er ikke mitt bord så de fiske artene du har der vil jeg ikke uttale meg om da kunnskapen min ikke er størst der. Men tanganyika kan jeg.

Jeg får presisere at jeg ikke skriver dette for å ta deg for noe. Det jeg skriver handler om mobaen og jeg prøver bare å gi deg ett vennlig råd da den går i forhold den ikke passer inn i.
Are
Om den vokser sakte eller ikke spiller vel i grunnen ikke så store rollen? mitt forslag er å selge/ bytte den. Kanskje i en av malawi artene du allerede har? Malawi er ikke mitt bord så de fiske artene du har der vil jeg ikke uttale meg om da kunnskapen min ikke er størst der. Men tanganyika kan jeg. Jeg får presisere at jeg ikke skriver dette for å ta deg for noe. Det jeg skriver handler om mobaen og jeg prøver bare å gi deg ett vennlig råd da den går i forhold den ikke passer inn i.

Ja, takk skal du ha. Men hvor lett er det å bli kvitt kun en mon tru?
Hmmmm tja si det. lettest er det nok ikke. Men om du legger den ut her på forumet og spør rundt i lokale butikker så er det ikke sikkert det er så vanskelig. Vet du kjønnet på den?

Er ikke meninga å drepe verken glede eller entusiasme hos deg, og skulle ønske jeg kunne bidra mer på malawi siden. Hadde det Vært tanganyika fisk du hadde så kunne jeg bidratt mer.

Syns forresten karret ditt ser bra ut. Jeg ville ikke hatt mer stein enn du har. Syns det ser akkurat passe ut. Sand er nok en fordel mtp fiskenes behov for å rote i sanda etter mat. Hvis det blir mye krangling oppi der etter hvert så kan en løsning være å dele opp steinene litt mer. Heller bygge mer stein i hver ende av karret og ha det litt åpent på midten. Men ikke sikkert det blir behov for det. Er usikker på hvordan malawi er ifht territorier osv.

Hva har du av filtrering?

En annen ting, forsto at man ikke kunne blande cyphotilapia gibberosa moba med de som kun het cyphotilapia gibberosa?
Av cyphotilapia så har man 2 "familier".

1 frontosa. Disse kommer i flere varianter. Den vanligste er cyphotilapia frontosa Burundi. Denne er kanskje den med minst farge i. Men den som har den største pukkelen.

2 gibberosa. Her er det også flere varianter. Med cyphotilapia gibberosa moba som kanskje er den mest populære. Gibberosaene er de som har mest og klarest farger. Med kitumbaen som den mest fargerike. Kitumba blir ofte mørk blålilla.

Det er ikke noe særlig å kombinere flere av artene da de kan krysse seg og hybrider vil oppstå.
Filtrering er jbl cristal profi e1501 greenline. Skal få bytta til sand, bare må skaffe barnevakt først da jeg ser for meg at det er litt av et prosjekt å få flytta all fisk osv til et kar, fjerne grus osv.
Hvor lenge tåler fisken å stå i et vanlig kar, uten sirkulasjon mens man holder på??

Cyphotilapia gibberosa moba gibberosa mobaen får enn så lenge fint i seg mat, den tok til og med mat ut fra munnen til en venustus ??
Du kan jo sette pumpa i drift i karret du har fiskene i mens du bytter? Gjør byttinga enklere i og med at du slipper sirkulasjonen og fiskene dine kan gå trygt i det andre karret.

Veit ikke hvor mange liter pr time det filteret skyver. Jeg pleier å ha 5 x volumet på akvariet i sirkulasjon pr time til mine tanganyika. Antar malawi er glad i det samme. cyphotilapia artene er dog ikke så glad i mye sirkulasjon da de i utgangspunktet er dypvannsfisk. De lever naturlig i sjøen på 50 - 200 meters dyp. De kommer stort sett bare høyere opp I de tidlige morgen timer for å spise fisker som fortsatt "sover".

Mobaen din vil selvsagt prøve å spise. Og litt mat vil den alltids få i seg. Men på sikt så vil den nok bli utkonkurrert av malawiene. De er fisk med veldig mye mer fart og "aggressivitet" enn det mobaen er.

Er ikke no must at den må ut i morgen altså. Men på sikt så er det en dårlig løsning å ha den gående med malawiene. Anbefaler deg heller å gå for en av sjøene. Altså da enten malawi eller tanganyika.
Spørsmål, er biltema sanden fin å bruke? Eller bør jeg kjøpe kalksand??
Og isopor i bunnen, men vil ikke den synes foran??
Plussmedlem
Du trenger ikke å ha isoporen helt frem til glasset. Da blir det bare sanden du ser.
Ny sand og stein, kjempefornøyd, men fy for en jobb??
Fortsatt litt grumsete, men det blir nok bedre innen et par dage?!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap