Valg av fisk (malawi)

Jeg har nettop fått igang 375L karet jeg som jeg skal bruke som rent malawi kar men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilke fisker jeg skal ha siden det er så mange vakre fisker å velge i så hvis noen kan hjelpe meg å bestemme meg for hva jeg skal ha så setter jeg stor pris på det
Hei.

Jeg er også i fasen av valg av malawi, så slenger meg med på din tråd hvis det er i orden?

Nylig har jeg selv plukket uten en liten gruppe på seks malawier som jeg tror kan harmonere godt sammen.

De fisken jeg har tenkt på er følgende:

Metriaclima estherae
Pseudotropheus sp. "acei"
Pseudotropheus demasoni
Pseudotropheus crabro
Cyrtocara moorii
Labeotropheus fuelleborni

Er det noen som kan bekrefte dette??
Jeg har et 375L akvarium

-Henrik
Jeg regner med at du har fått med deg såpass at ciklidene i Malawisjøen tilhører ulike grupper i fôrveien? Det vil si at noen er strikte vegetarianere (herbivore), andre er insekt/kjøttspisere (carnivore) og atter andre er såkalte omnivore (alt-etende).
Hvis herbivore fisker holdes i et akvarium der det fôres med f.eks. røde mygglarver og de spiser det, altså feil føde, kan dette gå ut over liv og helse, og de kan dø av fordøyelsesplager som følge av det. Tarmsystemet deres er ikke tilpasset å fordøye insekter (kjøttbasert føde).

Derfor, når du leter etter kandidater til ditt akvarium, bør du først og fremst sjekke en ting ved fiskene du ser; HVA SPISER DEN? Du velger kun herbivore arter for eksempel, så slipper du problemet med feilfôring av fiskene og sykdom/død som følge av det. Alle fiskene du holder i akvariet bør altså ha krav til samme fôring.

Denne er et eksempel på en omnivore Malawi ciklide, altså en som skal ha både grøntfôr og insekter i kosten.

Har du funnet en yndlingsfisk eller favoritt ennå? Sjekk da hva den fisken spiser, og velg så det samme når det gjelder resten av fiskene i karet. Det er også viktig å ta hensyn til grad av territoriell atferd, aggressivitet og størrelse ferdig utvokst. Alt dette avgjør hvilke fisk du kan ha i samme akvarium. Det er IKKE morsomt å sitte der og se inn i sitt nye akvarium og oppdage at et par av fiskene går i gang med å drepe alle de andre, bare fordi man ikke sjekket nøye nok på forhånd. Ciklider ER territorielle og mange har varierende grad av aggressivitet. Spesielt aggressive blir de når de skal leke og legge egg, da våkner beskytterinstinktene for fullt.

Dette bør du ta hensyn til så du ikke stapper akvariet ditt altfor fullt av forskjellige fisker, men heller befolke karet litt tynt, så fiskene har rom til å kapre seg territorier.

REDIGERT;
det var da fryktelig til stavefeil da...
Henrik Molland
Nylig har jeg selv plukket uten en liten gruppe på seks malawier som jeg tror kan harmonere godt sammen. De fisken jeg har tenkt på er følgende: Metriaclima estherae Pseudotropheus sp. "acei" Pseudotropheus demasoni Pseudotropheus crabro Cyrtocara moorii Labeotropheus fuelleborni Er det noen som kan bekrefte dette??

Malawi er ikke min sterkeste side, da jeg kun vet det jeg har lest meg opp til her på forumet og diverse nettsider de siste 10 årene. Men jeg har altså ikke eid dem selv.

Men dette er viktig å få med seg:
På listen din har du blandet fisk som er omnivore med noen som er herbivore. Som nevnt i innlegget over, kan dette gi problemer, fordi herbivore fisk ikke bør få i seg det samme kjøttbaserte fôret som omnivore spiser (omnivore spiser begge deler, både grøntfôr og kjøttbasert fôr, og må derfor gis blandet). Herbivore fisk kan få store problemer om de spiser feil føde.

Demasoni, Crabro, Moorii og Fuelleborni på listen din er omnivore. De øvrige er herbivore.
Skulle jeg satt sammen et Malawi-kar, ville jeg satset på en av delene bare, for å unngå fôr-problematikken. Enten kun herbivore, eller omnivore i lag med carnivore. Carnivore tåler å spise noe grøntfôr, det gir dem ikke like mye problemer som motsatt. Fiskene spiser jo det som gis av fôr, selv om det er feil for dem, og de herbivore vet ikke sitt eget beste og kan komme til å spise kjøttbasert føde fordi de ser de andre gjøre det.

PS! Les linken om Fuelleborni. De krever ekstra høyt oksygeninnhold og sirkulasjon i akvariet.
Mona har gode poeng...
Og når det gjelder Malawiciklider så bør man være sikker på at man kan gi de riktig for, og ikke stelle seg i en situasjon der man fristes av å teste ut hva fiskene "tåler" av mat. Når det gjelder sammensetningen av disse ciklidene så er det største problemet i forsammenheng om du ender opp med å kjøpe carnivore Malawiciklider, og "glemmer" at du har herbivore ciklider. Det er nok de herbivore som tåler mygglarver og slikt dårligst. Inntrykket mitt er at de fleste fraråder å fore med mygglarver - sett deg/dere godt inn i hva de tåler. Jeg har også inntrykk av at for de som er omnivore, så går det greit med et tålelig bra flakfor som basisfor. Herbivore tåler også den blandingen som kalles rekemix, pga dette foret inneholder nok rekeSKALL som gir tarmene nok å jobbe med. I tillegg inneholder vel rekemixen mye grøntfor også.

Så langt om for. Nå noe om temperament og størrelse. Ad Konings anbefaler i boka Malawiciklider - back to nature, at man helst ikke blander mbunas med "frisvømmere" (som f.eks C.moorii), pga mbunas er tøffere og vil kunne undertrykke frisvømmerne. De vil ikke trives så godt, og vil kunne få et kort liv. I alle fall bør man ikke ha mer enn 50% mbunas i et slikt mix-akvarie…

Så noe om sammensetningen av artene. Noen av artene som du nevner er ikke regnet som så veldig "snille". Fuelleborni er vel regnet som ganske tøff, og den blir jo litt stor også. (Ikke vet jeg hvor lett den er å få tak i heller…) Jeg tror ikke den bør kombineres med C.moorii. Demansoni er heller ikke regnet som en ukomplisert Malawiciklide…

Er du uheldig med sammensetningen av individer i akvariet ditt, så kan det bli riktig trasig. Du risikerer at fisker plages i hjel, og at du angrer på at du kjøpte fisker som kostet mye og ikke har et liv som du kan se på og trives med.

Så jeg anbefaler deg å tenke temperament: Hvilke fisker regnes som aggressive, spesielt mot fisker av andre arter. Dersom de regnes som aggressive, så bør man tenke seg om en gang til. Og ikke sette de sammen med fisker som regnes som svært milde. Altså, enten en sammensetning som er er generelt "mildt aggressive", eller en sammensetning som er generelt "aggressive".

I et akvarie på 375 liter ville jeg nok hatt M.estherae, Ps. acei - og så ville jeg tenkt meg om når det gjelder de andre. Det er mulig du får svar fra andre som går i retning med å anbefale deg demansoni, men jeg har ikke skaffet meg demansoni pga erfaringer som folk har skrevet om her. Fuelleborni har jeg ikke sett i butikker eller privat her i Trondheim, og Crabro har jeg lest at kan være en ordentlig kranglefant. Dette var noen innspill - så får du ta de med en klype akvariesalt. Men les mye før du bestemmer deg. Og - for all del - har du netttopp fått i gang akvariet så må du lese om innkjøring før du finner på å skaffe deg fisk. Du har GOD tid på å bestemme deg, og da snakker vi innpå en måned...
thankthefishtank
Og når det gjelder Malawiciklider så bør man være sikker på at man kan gi de riktig for, og ikke stelle seg i en situasjon der man fristes av å teste ut hva fiskene "tåler" av mat. Når det gjelder sammensetningen av disse ciklidene så er det største problemet i forsammenheng om du ender opp med å kjøpe carnivore Malawiciklider, og "glemmer" at du har herbivore ciklider. Det er nok de herbivore som tåler mygglarver og slikt dårligst. Inntrykket mitt er at de fleste fraråder å fore med mygglarver - sett deg/dere godt inn i hva de tåler. Jeg har også inntrykk av at for de som er omnivore, så går det greit med et tålelig bra flakfor som basisfor. Herbivore tåler også den blandingen som kalles rekemix, pga dette foret inneholder nok rekeSKALL som gir tarmene nok å jobbe med. I tillegg inneholder vel rekemixen mye grøntfor også. Så langt om for. Nå noe om temperament og størrelse. Ad Konings anbefaler i boka Malawiciklider - back to nature, at man helst ikke blander mbunas med "frisvømmere" (som f.eks C.moorii), pga mbunas er tøffere og vil kunne undertrykke frisvømmerne. De vil ikke trives så godt, og vil kunne få et kort liv. I alle fall bør man ikke ha mer enn 50% mbunas i et slikt mix-akvarie… Så noe om sammensetningen av artene. Noen av artene som du nevner er ikke regnet som så veldig "snille". Fuelleborni er vel regnet som ganske tøff, og den blir jo litt stor også. (Ikke vet jeg hvor lett den er å få tak i heller…) Jeg tror ikke den bør kombineres med C.moorii. Demansoni er heller ikke regnet som en ukomplisert Malawiciklide… Er du uheldig med sammensetningen av individer i akvariet ditt, så kan det bli riktig trasig. Du risikerer at fisker plages i hjel, og at du angrer på at du kjøpte fisker som kostet mye og ikke har et liv som du kan se på og trives med. Så jeg anbefaler deg å tenke temperament: Hvilke fisker regnes som aggressive, spesielt mot fisker av andre arter. Dersom de regnes som aggressive, så bør man tenke seg om en gang til. Og ikke sette de sammen med fisker som regnes som svært milde. Altså, enten en sammensetning som er er generelt "mildt aggressive", eller en sammensetning som er generelt "aggressive". I et akvarie på 375 liter ville jeg nok hatt M.estherae, Ps. acei - og så ville jeg tenkt meg om når det gjelder de andre. Det er mulig du får svar fra andre som går i retning med å anbefale deg demansoni, men jeg har ikke skaffet meg demansoni pga erfaringer som folk har skrevet om her. Fuelleborni har jeg ikke sett i butikker eller privat her i Trondheim, og Crabro har jeg lest at kan være en ordentlig kranglefant. Dette var noen innspill - så får du ta de med en klype akvariesalt. Men les mye før du bestemmer deg. Og - for all del - har du netttopp fått i gang akvariet så må du lese om innkjøring før du finner på å skaffe deg fisk. Du har GOD tid på å bestemme deg, og da snakker vi innpå en måned...

Tusen takk for info. Her var det mange gode tips. Ser at jeg må skreddesy en ny liste med fisk her gitt.....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap