- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Strømmen gikk idag...
Strømmen gikk idag...
Reiste hjemmefra klokken 3 idag. Når eg kom hjem kl 5 var strømmen borte. I hele nabolaget. Så eg fikk jo noier og ringte BKK med en gang hehe... Kl 7 kom strømmen tilbake. Eg vet jo ikke når strømmen gikk... det kan jo for alt eg vet ha vert 5 over 3. Alle fiskene var like glad og fornøyd når strømmen kom tilbake, men det e noen ting eg lurer på. Hva med pumpen som har stått i noen timer??? Må eg ha noen heftige vannbytter fremover?
Og så lurer eg på om det e noen der ute som har strøm aggregat til sine akvarier? Hva det evt koster...? Og hvor stor plass de tar?
Vil jo være på den sikre siden til neste gang. Har to akvarier oppe og går no så det hadde jo vert noen tusen i fisker visst de hadde strøke med..
Har forresten et tanganyika kar på 271 liter og et selskapskar på 120 liter
Og så lurer eg på om det e noen der ute som har strøm aggregat til sine akvarier? Hva det evt koster...? Og hvor stor plass de tar?
Vil jo være på den sikre siden til neste gang. Har to akvarier oppe og går no så det hadde jo vert noen tusen i fisker visst de hadde strøke med..
Har forresten et tanganyika kar på 271 liter og et selskapskar på 120 liter
Postet 12.12.05 kl 00:13
Endret: 12.12.05 kl 00:15
Det er mye usikkerhet\uenighet om hvor lenge filtre klarer seg uten sirkulasjon før det er game over for bakteriekulturen.
Selv er jeg heller føre var, og skyller filtermassen før jeg kobler i filtrene igjen ved strømbrudd over 30 min (er stort sett eneste gangene mine filtre får rens, det ) Tar ikke sjangsen på at døde bakterier forgifter vannet.
Av den grunn har jeg satt opp nullspenningsbrytere på filtrene. Går strømmen, starter ikke filtrene før jeg tillater det.
Ulempen er at om strømmen er borte ett lite sekund, er det stopp... Blir derfor å sette opp upc-er på alle filtre, bare små, rimelige, men likevel.
Aggregat til å drifte akvariene? Joda, om du har hyggelige naboer er det sikkert en løsning. Aggregater får du vel fra ca 1000.- på rema\europris, og så langt opp på prisskalaen du bare vil
Selv har jeg kjøpt meg en slik, og ett bilbatteri som står godt gjemt i en bod. Om strømmen langvarig blir borte, henter jeg rett og slett 12v til denne fra bilen.
Selv er jeg heller føre var, og skyller filtermassen før jeg kobler i filtrene igjen ved strømbrudd over 30 min (er stort sett eneste gangene mine filtre får rens, det ) Tar ikke sjangsen på at døde bakterier forgifter vannet.
Av den grunn har jeg satt opp nullspenningsbrytere på filtrene. Går strømmen, starter ikke filtrene før jeg tillater det.
Ulempen er at om strømmen er borte ett lite sekund, er det stopp... Blir derfor å sette opp upc-er på alle filtre, bare små, rimelige, men likevel.
Aggregat til å drifte akvariene? Joda, om du har hyggelige naboer er det sikkert en løsning. Aggregater får du vel fra ca 1000.- på rema\europris, og så langt opp på prisskalaen du bare vil
Selv har jeg kjøpt meg en slik, og ett bilbatteri som står godt gjemt i en bod. Om strømmen langvarig blir borte, henter jeg rett og slett 12v til denne fra bilen.
Postet 12.12.05 kl 00:26
Postet 12.12.05 kl 00:45
Postet 12.12.05 kl 08:36
VibsiTusen takk for svar Frank. Nå er det jo mange timer siden strømmen kom tilbake. Det er vel for seint og skylle filteret nå? Hvor lant tid tror du det hadde tatt visst bakteriene var døde og det hadde kommet ut i akvariet, før det hadde synes på fiskene? Ble litt innviklet den setningen hehe...
Døde bakterier= problemer med amoniakk osv, på lik linje med alt annet dødt materiale som skal råtne bort.
Det beste ville være å ta ett ekstra vannbytte eller tre, samt å følge med på verdiene.
Siden det er grunn til å mistenke at bakteriekulturen i hvertfall har fått en knekk, er det jo også grunn til å være ekstra kjiip med maten til fiskene.
Men som OooOooOOo sier, oftest går det bra. Jeg er bare selv livredd for å miste fisk, så jeg lever kanskje litt for mye etter "bedre føre var" -prinsippet
Postet 12.12.05 kl 10:05
Jeg var borte i 3 dager, når jeg kom hadde strømmen gått. Jeg vet ikke hvor lenge strømmen hadde vært borte, men akvariet hadde klart å bli romtemperatur i det jeg kom hjem, og rommet holdt 16 grader! Det jeg gjorde da var å ta den utvendige pumpa og putte "utløpet" i en bøtte, og lot det stå slik i 10 minutter ellerno. For å ungå at akvariet fikk alle kjipern-bakteriene. Og puttet oppi litt varmt vann i akvariet, men ikke for varmt slik at fiskene skulle få sjokk. I løpet av 4 timer var tempen på rundt 25 og fiskene var friske som seg selv (fisk).
Det var to VF scalarer, noen palett og ancistrus i akvariet. Og de beveget seg veldig lite når jeg kom hjem. Men nå har de ynglet og stått i siden det.
Det var to VF scalarer, noen palett og ancistrus i akvariet. Og de beveget seg veldig lite når jeg kom hjem. Men nå har de ynglet og stått i siden det.
Postet 12.12.05 kl 10:56
Postet 12.12.05 kl 13:10
Postet 12.12.05 kl 13:31
Resirkulerer denne tråden jeg.
Har grublet litt på systemer for strømbrudd. Å da skal det være billig også
Edit: Fungerer som link....
Nedsenkbar lensepumpe
Av plast. Kapasitet: 1200 l/h. Maks. trykkhøyde: 3 m. Mål: 75 x 93 mm (Øxh). Motor: 12 V, 1,8 A. Kabel: 0,8 m. Slangetilkopling: 3/4" (slange med innv. Ø 19 mm). Vekt: 185 g.
25-900 159,00 kr
Senke den og sette den på sugesiden eller utblåsning til filteret? Genialt?
Med strømforbruk på 1,8A så kan den gå over 30timer på et fulladet bilbatteri?
Biltema har en som er større også.. Hvis man har 2 filter. så kan man sette den på innsuget til filter 1, og sette sammen innsug og utblåsning med pumpe 2. Da vil vannet strømme igjennom begge pumpene.
Trur den trykker hardere vann inn i filteret enn den suger?
Noen synspungter? Dette var bare en kjapp u-gjennomtengt brainstrom
Har grublet litt på systemer for strømbrudd. Å da skal det være billig også
Edit: Fungerer som link....
Nedsenkbar lensepumpe
Av plast. Kapasitet: 1200 l/h. Maks. trykkhøyde: 3 m. Mål: 75 x 93 mm (Øxh). Motor: 12 V, 1,8 A. Kabel: 0,8 m. Slangetilkopling: 3/4" (slange med innv. Ø 19 mm). Vekt: 185 g.
25-900 159,00 kr
Senke den og sette den på sugesiden eller utblåsning til filteret? Genialt?
Med strømforbruk på 1,8A så kan den gå over 30timer på et fulladet bilbatteri?
Biltema har en som er større også.. Hvis man har 2 filter. så kan man sette den på innsuget til filter 1, og sette sammen innsug og utblåsning med pumpe 2. Da vil vannet strømme igjennom begge pumpene.
Trur den trykker hardere vann inn i filteret enn den suger?
Noen synspungter? Dette var bare en kjapp u-gjennomtengt brainstrom
Postet 14.10.07 kl 17:33
Endret: 14.10.07 kl 17:34
Postet 14.10.07 kl 17:36