Hvordan finne ut arten på samtlige malawi?

Inaktiv bruker
Jeg har kjøpt meg en del malawi fisk.
I butikken hadde de ikke noe navn,var liksom bare malawi mix.
Kjøpe først en gul som jeg fikk vite het "golden"
men når har jeg 3 andre som jeg ikke vet navne på.
En ganske lik den gule,bare den er mørkeblå,meg lyseblå hale.
En liten med lillaskjer i,finnes det noe sted jeg kan finne litt reesearch om malawi fiskene?
Legg ut bilder, eller søk på malawi i faskebasen og begynn å let. :op
Svært mange malawi er ganske like av utseende og farger, så ofte må det et trenet øye til for å skille detaljene fra de ulike artene.
Og med over 800 arter å velge blandt, er det jo ganske fort å gå seg vill

Legg ut bilder, så er det stor sjangs for at en identifiskering kan bli gjort
Inaktiv bruker
Bilder av malawi
Ikke mye lett å knipse bilde av disse facinerende fisken.Ser noen hav fisk det er eller ?Har noen bilder til Håper noen kan hjelpe litt:9
Ikke helt lett med de bildene

Imidlertid kan det se ut som den framfor steinen på bilde 3 er en Melanochromis simulans. Kan også være en Melanochromis parallelus.
Men det er i allefall 2 andre som har lignende mønstre på kroppen, og siden bildet er så uskarpt, kan jeg ikke si med sikkerhet om det er noen av disse.
Du kan jo søke litt på nettet, å finne bilder av disse, å sammenligne selv

Den til høyre for den vi nå snakker om, syntes jeg ikke ligner på noen Malawi i det hele tatt. Minner mer om en vanlig sebraciklide

Den på første bilde tør jeg ikke gjette på engang,
og den på andre bilde kan være mye rart. Er vel 30 arter å velge blandt, men jeg tipper at det er en av placidochromisartene.

Desverre kan jeg ikke hjelpe noe mer enn dette, malawi er ganske ofte like, og kun små detaljer skiller de ulike artene. Å kunne finne disse detaljene krever ett trenet øye, og gode bilder

Du får fortsette å skyte bilder, og prøve å beskrive fiskene (størrelse på øye, fasong på nesen, størrelse, spisse\butte finner, eggflekker, ja alt du kan tenke deg kan være av interesse for å identifisere fiskene)
Inaktiv bruker
flere bilder
Her er noen flere bilder
Den øverste kan se ut som en pseudotropheus acei ngara , og den nederste synes jeg kanskje ligner på en Tanganyika ciklide som heter Julidochromis Regani..?
Inaktiv bruker
Den nederste synes jeg ligner på en Melanochromis auratus
Inaktiv bruker
Ikke verst:)
Ser ut til at vi har funnet svarene på 2 av fiskene
Men den gule med stripene er nåk som "larsi"skreiv en golden mbuna
Super at noen har peiling hehe.Handla en nye golden i dag Meget sjekk fisk disse malawiene:P
prøv disse...
[URL=null][/URL][URL= http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_map_malawi.asp][/URL] er noen av mine fav lenker..

mvh Siv
Nå lærte jeg meg ihvertfall noe nytt her.. At det er Cichlidae som blir kalt Malawi...
Hørt mye prat om Malawi at det skal være så fin fisk og slikt..at den må jeg få meg osv
Her har jeg titta rundt og bare likt Cichlidae bedre og bedre.og nesten bestemt meghelt sikkert for at jeg vil kjøpe en del av de. også er det jammen meg denne Malawien alle prater om? hehe..
Også SÅ mange forskjellige det er av de da! Trodde jeg hadde kommet over de fleste men neida.. er jo mange her jeg ikke har sett..
Blir jo helt tussete her jeg sitter.. har lyst på alle.. hehe..

Godt å ha et forum en kan finne ut av en del ting, og lære masse

(jeg er kjent for å være tustete,dister og letter forvirret til tider, så dere må ikke bli helt overgitt av meg her) hehe

c",)
Hørtes jo akkurat ut som du beskrev meg der
Godt å høre det ikke bare er meg.. hehe ;p
Inaktiv bruker
Utspiste øyne på døde fisker.
Har sett mange fisker dø.Men ikke at di kun har mistet øynene.
Der det malawi fiskene som er så "rå" og gjør dette? De som er de "svake" i akvarie mitt er di som for gjennomgå.Gjore rent akavriet nå netopp,da fant jeg en av blåguramiene mine uten øyne.Dette har sjedd mer enn en gang.Har ikke hent før noen av malawiene kom oppi.Eller kansje det er løvehode cilkliden som er så tøff?

Noen som har svar på dette mysterie?Har enda en til dverg gurami,men den er gansje tøff av seg og lar seg ikke "leke"med av noen andre.

Det som er så merkelig er at di er i fin form bare noen timer før,ingen spist hale,ingen sopp ingen ting.Og plutselig er øyeplassen hos fisken HELT HUL.æSJ
Øynene er ganske attraktive å spise på for fisk, så det er ikke så rart at disse fosvinner fort etter at fiskene dør. Malawi er jo også ganske store i kjeften, og dette letter jo jobben med å gnafse i seg ting de helst skulle holdt seg unna.

Ellers er det litt vanskelig å si om det er malawiene som tar livet av øvrig fisk, siden du ikke sier hvilke malawi det er snakk om. Finnes både snille, og mindre snille, malawi

Om du har flere spørsmål, bør du starte en egen tråd, slik at denne tråden forholder seg til det den i utgangspunktet var ment for
Lettere å finne fram for andre med lignende problemer i ettertiden blir det også
Inaktiv bruker
trenger ikke så mye mer hjelp .hehe
Takk for innlegg og svar.
Hvis du ser på tidliger tråder kan du se hvilke fisk jeg har
Noen flere er: Sebraciklide, palettciklide, Regnbueciklide, Løvehodeciklide, Sebrafisk, Dvergurami, kobbertetra, Golden malawi og noen av di øvrige fiskene vil du finne i trådene ovenfor. Hvis dette sier deg noe om di "snille" eller "slemme" fiskene.??Hhee.
Mye rart av fisk samlet på ett sted
Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at de fleste malawiciklider, bør gå i ett kar med kun malawiciklider, både på grunn av deres noe spesielle krav til vannverdier, og den noe aggressive\ revirhevdende adferden.

Min erfaring med de fleste av de artene du har av ciklider, er at disse kan være temmelig tøffe (golden er nok den snilleste), og ser ikke bort i fra at noen rett å slett har banka livskitten ut av de fiskene som dør (sagt på en ækt nordnorsk måte).

Jeg ville nok vurdert å skaffe flere kar, for å få fjernet småfisken fra ciklidene i første omgang, og så etterhvert fått plassert ciklidene i mere egnede kar. Mange av dem du har, vil kreve ganske mye plass, spesielt i forbindelse med lek.
nå er jeg lettere forvirret her.. noe jeg ofte er..

Er det bare noen spesielle Chichlidae`r/Ciklide som er Malawi?
Må se å få lært meg dette her..
Uten å tørre å si det med 100% sikkerhet, mener jeg at alle Cichlidae -er er ciklider, uavhengi av hvor dem stammer fra.
Og det blir jo fort en del fisk av slikt

Malawi kommer utelukkende fra den ganske voksne malawisjøen.

Ett familiesøk på Cichlidae, gav hele 1491 treff i fiskebasen vår. Imidlertid finnes det nok en god porsjon flere enn dette Bare malawi skal utgjøre en del over 800 arter ciklider...
men atte atte..
åssen vet man hvem som er malawi og ikke da?
og hva er forskjellen liksom? Bare at de er fra Malawi sjøen???
*klør seg i hue*
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap