botia og eplesnegler

Er det noen botia sorter som kan gå i samme kar som eplesnegler, uten å spise dem?
tja, dvergbotiaen min tusler rundt sammen med en voksen eplesnegle uten å interessere seg men tror det er vanskelig å sette en garanti
Mine pakistanbotiaer har vært i samme kar som eplesnegler lenge, men har aldri vist interesse for dem. Nå er pakistanbotia ofte anbefalt som sneglespisere, så andre eksemplarer hadde kanskje reagert annerledes enn mine.
Som Stina sier, er det helt umulig å gi garantier på dette.

Jeg har en flink botia på utlån fra Kirsti.
Da den gikk i karet den skulle rydde opp i (og det var mange, mange plantesnegler der!) fikk alle de små eplesneglene være i fred.

Nå er den i nyhuset, uten å få mat hver dag (sorry, Kirsti).
Har funnet tre tomme skall fra eplesneglene.
hadde hundrevis av pestsnegler el. da fikk eplesneglene være i fred, da jeg fjernet disse med å bytte sand å plukke småsnegl i dagesvis begynte plutselig prakt botiaene mine å prøve seg på de, måtte rett å slett flytte eplesneglene..
snufs....
Har fryktelig lyst på praktbotia, de er så fine, men er også bekymret for sneglene mine.. Venter på noen gule eplesnegler nå.. Bør kanskje vente til disse er blitt passe store før jeg kjøper botia? regner med at sneglene er ganske små når jeg får de...
Men hvordan vil det gå med sandsneglene tror dere?
Mine er ofte oppe og farter rundt på sanden,røttene og glasset... Vil disse bli spist opp?

Er det noen spes snegler Botiaen er glad i? Som en kan fore de med? Bør de fores med snegler? Tenker på hva som er best for de.. Og for sneglene mine.. hehe..

Hilde

c",)
Tilfeldig bekjentskap
© Camilla Nilsen
Reklame for plussmedlemskap