Snegler som leker døde??

Liker eplesnegler agurk? er det evt noe annet snaks som kan friste dem? Kjøpte to i går, ganske søte og små, ca 1 cm, og i hele går drev kampfisken min og "lekte" med dem; hver gang de turte å stikke ut hodet, nappet han til dem, så de trakk seg inn i skallet igjen, og så dyttet han dem bortover bunnen.. Kjempeartig... Nå har de ikke beveget seg siden i går, og jeg har ikke sett tegn til liv.. Tenkte jeg skulle prøve å lokke dem med noe snack, for enten er de
1: Døde..
2: For redde til å komme ut...

Så, noen som har noen tips/ erfaringer å dele?

Takker for alle tips og råd...

Foresten; alle klager over at sandsnegler formerer seg i hytt og pine; ikke her; mulig det er samme greia, at kampfisken har skremt dem, men de som har gravd seg ned, ser jeg aldri noe til, og de som ikke har gravd seg ned ,ligger bare urørlige inne i skallet sitt, uten tegn til liv (heller ikke ved foring) Er alle døde, eller bare livredde?

PS; alle verdier i karet er fine.
Høres ut som du har en ganske så ilter kapmfisk

Sneiler kan selvsagt bli skadet av slik napping, men jeg har ikke opplevd at dem har død av det. Skulle prøve meg med noen store eplesneiler sammen med malawi, og det endete med at sneilene fant en ny måte å bevege seg på; dem holdt seg helt inne i skallet, mens dem tuslet avgårde Fant det best å omplassere disse fort å gæli

Om kampfisken din virkelig er så hardfør med sneilene, ville jeg nok fjernet eplesneilene. For dem har det neppe godt, med å leve i evig frykt.

Tviler som sagt på at dem er daue, du kan jo lukte på dem, om dem er daue, da kjenner du det på lukta.
Sneilene er forresten glade i agurk
De var nok døde ja...

Skar en tykk fin agurkskive, tok av skall og greier, så det bare var mykt og friskt og fristende, og la sneglene rett på denne. Da det var gått to timer, fremdeles uten tegn til liv, plukket jeg dem opp. De var helt "slappe".. Ikke tegn til bevegelse, eller at de skulle lukke seg helt, da jeg rørte dem..

Ilter liten rakker ja.. sånn går det når han får være sjef, nærmest alene.. Har nå bare selskap av tre amanoreker, som stort sett få gå i fred, og har vett på å flytte seg hvis kampfsiksen tilfelfigvis får lyst å svømme akkurat der de står.. "jeg går rett på..."
Sneglene liker ikke å bli nappet i, nei. Da vil de ikke komme ut av skallet sitt. Men at kampfisken har klart å ta livet av dem i løpet av et døgn tror jeg ikke. Er du helt sikker på at de var døde? Eplesnegler kan ligge i ro inni skallet sitt i mange dager i strekk uten at de er døde. Og når de dør kjenner man det raskt på lukten når man plukker dem opp, som Frank sier...

Eplesnegler kan faktisk også drukne... De klarer seg en god stund ute av vann uten problemer, men dersom man dumper dem rett oppi akvariet etterpå kan de drukne. Det beste er å legge dem på en isoporbit e.l og la dem krype ned i karet selv, dersom de har vært ute av vann en stund.
Jeg er overhodet ikke noen snegleekspert, men er ganske sikker på at de var døde; Det var ikke det at de lukket seg inne, det var det at de IKKE gjorde det; de var helt slappe, og det var en "glippe" mellom det harde partiet de bruker til å lukke seg inne, og sneglehuset, så deler av sneglen ble eksponert (gud så god jeg er på snegleanatomi....)

Selv ikke da jeg rørte dem, lukket de helt igjen. Barndomserfaring, hvor man skal plukke på ALT, sier meg at om man tar på en snegle, så trekker de seg helt inn i skallet..

Disse kunne jeg faktisk dratt ut av skallet, uten at de reagerte. Da er de vel døde?

Tror ikke de druknet, de hadde vært i vann hele tiden, og det var liv i dem i et par timer.. intill kampfisken fikk seg en ny hobby.

Der er også en mulighet for at de har dødd av noe annet, men alle verdiene i karet mitt er fine, så er usikker på hva det kan være da.

Det eneste jeg ER sikker på, er at fisken ga dem ganske så tøff behandling..
I og med at dette har skjedd med totalt fire snegler i samme kar (med samme fisk), er det vel ikke noen tvil.
Denne historien er litt lengre enn den ser ut til

Men det beviser jo uttrykket "what comes around, goes around" når en mobbet og rundjult kampfisk tar ting ut på noen andre...
Ren psykologi, det der
Eplesnegler som flyter
Hei.
Har 3 store eplesnegler som flyter i vannskorpen, "leker" de døde eller tar de seg en hvil? Det lukter ikke av de.

Har flere andre som kryper rundt.

Hva kan man gi de slik at de får sterke skall?
Eplesnegler har en tendens til å gjøre akkurat det som passer seg når det passer dem. Om du plukker opp sneglene og pirker litt på lokket de legger foran åpningen i skallet når de er inni, skal du kjenne motstand. Om du kan åpne uten problemer er de nok døde...

Du får se det an noen dager, sneglene tar seg av og til en pause i noen dager.

For å få fint skall må du ha hardt vann. Det lett sure, bløte vannet som stort sett er i Norge er ikkje så veldig godt egnet for snegler.
Det som går an å gjøre for å hjelpe sneglene til å utvikle et sterkt og sunt skall, er å fore dem med spinat.
Det går også an å putte noen sneglehus i akvariet. Disse vil etterhvert løse seg opp og bidra til at vannet blir mer riktig for sneglene.
Faksekalk fungerer visstnok også bra, men her har jeg hatt blandede resultater. (Mulig jeg har hatt et dårlig utgangspunkt da jeg prøvde det.....)
Hei!

Jeg har hørt att hvis snegler er død, så 2 t etter døden en hele akvariet forurenset og alt vil dø av levende vesener i akvariet... er dette sant?
Gery
Hei! Jeg har hørt att hvis snegler er død, så 2 t etter døden en hele akvariet forurenset og alt vil dø av levende vesener i akvariet... er dette sant?

Nei heldigvis så stemmer ikke denne påstanden. Har den gjort det så har jeg ikke hatt fisk igjen i noe av akvariene.

Muligens kan det skje i et bittelite akvarie med underdimensjonerte filtre... men det blir ren spekulasjon fra min side.
Dette med snegler er ikke så lett som mange skal ha det til synes jeg.
Spesielt Eplesneglene sliter jeg litt med.
De lever, vokser og yngler i 2 av mine kar. I kar nr. 3 for jeg de ikke til.
De dør ganske fort. Dette synes jeg er rart, det er samme vann nesten samme planter og det er samme sand. Den eneste forskjellen er størrelsen på tankene. De vokser og yngler best i 70 literen ikke så bra i 160 literen og dør i 200 literen.

Det jeg har lest mye om er at snegler er ømfintlige for en del ting.
Metaller spesielt kopper og de liker vist ikke salt.
Selv har jeg ikke salt og ikke mye metaller så det hjelper ikke meg.
Jeg har også hørt at de kan dø ved vann skifte hvis de for alt for kaldt vann på seg, men dette har jeg ikke fått bekreftet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap