Mystisk rekedød

Hmm..trenger litt hjelp, evt råd.. Har en 19 liter med en kampfisk, og inntill i dag, 5 små amanoreker. Så, plutselig, i løpet av dagen, har alle rekene dødd... De to første så det ut som om jeg hadde kokt (???), de var lyserosa.

Vanntemperaturen er stort sett stabil på 26 grader, men økte til 28 i går, før jeg nå har fått den ned til ca 26 igjen. Vannet ser litt grumsete ut, og lukter ikke spess godt.

Har tatt delbytte tre ganger i dag, uten at det ser ut til å hjelpe. Gått over hele tanken, ser ikke ut til at noen planter har tatt kvelden.. Filteret i pumpen ble skylt i litt akvarievann i går, og burde være passe rent, og passe skittent...

Testet flere ganger i dag, og verdiene er stabile;
Nitritt; 0Nitrat; ca 10PH; ca syv

Noen som har noen tips/ råd om hva som kan ha skjedd? Er det noe reker er spesielt følsomme for, som jeg ikke har målt, som kan forklare det enorme frafallet? Har gått gjennom "hele" sjekklisten min, men nybegynner som jeg er, er jo listen ganske kort, sukk

Er selvfølgelig veldig bekymret for fisken, hva kan jeg gjøre for å redde ham?

Takknemmelig for alle råd og hjelp.
aner ikke hva du skal gjøre! sliter med det samme. Hadde ca 40 livlige kirsebærreker men plutselig døde 30 av dem... Andre dyr som maller og snegler lever i beste velgående...

Kom plutselig på en ting; bruker du noe salt i vannet til kampfisken?
Vet at enkelte reker kan være lite glad i salt...

Har ellers ikke så stor greie på reker, dessverre
Bruker ikke salt nei.. Hørt at noen gjør det, men uttalelser fra flere jeg anser som rimelig kunnskapsrike her, sier at salt bare er tull, med mindre man skal bekjempe sykdom, så da har jeg ikke brukt det...

Nå er det ikke flere reker, så risikerer ikke mer rekedød, men er usikker på hvordan det går med kampfisken da...
Da vil jeg si du har oppfattet riktig
Hmmm.. tror nok jeg ville satset på hyppige vannbytter også fremover. Før slangen nært bunnen, slik at du får med deg evt slam eller rester som ligger langs bunnen.

Vond lukt skyldes gjerne at det er noe som ligger i karet og råtner (iflg eksperten Frank Angell), så det viktigste er vel å finne kilden til denne lukten.

Hvordan har kampfisken det, forresten?
Jeg ville sjekket finnene for tegn til finneråte og evt sett etter om han var stresset. (Stresset fisk kan lukte ganske ille)

Ellers har jeg vel ikke flere ideer akkurat nå, så sent på natta, men kommer jeg på noe, skriver jeg nok inn her igjen.
Du har en nydelig betta hann som jeg etterhvert syns jeg har begynt å kjenne litt - uten at jeg noensinne har sett mer enn bildet av ham.
Fisken går det greit med tror jeg.. Mulig han er stresset, det hadde i hvert fall jeg vært hvis jeg var fisk, alle rekene døde, og eieren min styret med slamsuging og vannbytter og tester hele dagen.. Dullet og skjemte han litt bort i går, storkoste seg med røde mygglarver, men så måtte jeg jo slamsuge igjen, ville ikke risikere at rester etter måltidet forverret situasjonen, hehe..

Finneråte ja.. meget mulig.. men vanskelig å se på ham.. slørene er fremdeles veldig frynsete etter all napping han ble utsatt for i butikken.. Er vokst noe ut, men ser ikke ut til at de får tilbake fargen.. Har tenkt på finneråte før, men siden det ikke har vært noen forverring, har jeg egentlig slått tanken fra meg.

Skal sjekke nærmere på symptomer/ bilder for dette, og evt behandling, jeg..

Men reker dør stort sett ikke av finneråte vel?
Ettersom jeg har hørt, overfører ikke reker og fisk sykdommer seg imellom, så der kan vi vel være ganske trygge...
Hva rekene døde av, er en mystisk sak, som jeg ikke helt klarer å finne ut av. (Det er iallefall garantert ikke finneråte, da de jo ikke har finner ))

Finneråte er egentlig ganske enkelt å se dersom du vet hva du skal se etter. Da bettaen min hadde finneråte, var finnene hvite ytterst, og det så nesten ut som om de hadde et slags belegg. Den hvite kanten var vel ikke mer enn 2 mm, såvidt jeg husker, men den forsvant etter en ukes kur med høy temperatur og salt.
Det så ikke ut til at det ble noen kraftig forverring, men han sluttet å skumme, og da skjønte jeg at noe var feil.

Grunnen til at jeg skrev at det kan være greit å sjekke, er nettopp på grunn av stresset han kan ha følt over alt styret - spesielt med tanke på at vannet var litt grumsete og luktet rart.
Kampfisk får lett finneråte med de lange slørene sine, men det er heldigvis lett å bli kvitt igjen.
Vel, tittet mye på bilder i dag (alt er vist bedre enn å lese til eksamen i dag), finneråte lider han heldigvis ikke av

Men, rekemysteriet fortsetter, fant nettopp et nesten helt rekeskall midt i akvariet. Var ikke der før, og alle rekene er funnet, og døde.. Skallet i nærmest i oppløsning da jeg løftet det ut, så tror ikke kampfisken har sporet det opp, og dratt det med frem..

Hvor i all verden skallet kommer fra, aner jeg ikke...

Den ene har vel skiftet ham, da..
De gjør det innimellom (skallet vokser jo ikke).

Fikk et sjokk av dette en gang; fant en "død reke" inni mallehulen, og trodde selvfølgelig reka mi var død. Skallet var helt med følehorn og full pakke (reka var 10 cm, så det var ingen smågutt heller) Jeg puttet den i en bøtte med litt vann og løp for å rekke et møte.
Etter en stund i en bøtte, skulle jeg rydde bort den døde reka.
Jeg skvatt til, for helt innerst i hulen satt den virkelige reka - lyserosa og nyskiftet.

Den fikk et eget kar og masse stell den kvelden og natta. Stakkaren var jo sikkert vel så redd som meg da jeg fant ham, så da hadde jeg dårlig samvittighet
hmm.. Lyserosa?
Kanskje derfor to av rekene jeg fant så ut som de var halvkokt.. Det var det jeg ikke skjønte, de var rosa, men temperaturen i karet var da virkelig ikke høy nok til at de skulle bli dette...

Men hvis de nettop hadde skiftet skall, kan det kanskje forklare noe av saken?

Vet fremdeles ikke hvorfor de døde, men mysteriet nøstes opp, sakte men sikkert
Synne
Vet fremdeles ikke hvorfor de døde, men mysteriet nøstes opp, sakte men sikkert ;)

Rene påskekrim'en, dette her
Jeg fikk høre at det er vanlig at reker skifter skal hvis de er stresset, typisk når de kommer "hjem" etter at en har kjøpt dem. Var de nyinnkjøpte disse rekene?
Les denne artikkelen så kanskje du finner svaret på rekedøden

Takk for råd, og artig link. Alt der gjelder selvfølgelig ikke helt for norske forhold, men tror jeg har kommet til en slags konklusjon;

Ja, tre av rekene var nye (og det var disse som døde først, allerede dagen etter at jeg fikk dem.) De to andre rekene hadde klart seg i flere uker.

Men; kan sikkert stemme at rekene, som kanskje ikke var i toppform, døde av stress og/eller for store endringer i vannverdier i forhold til butikken (og kanskje litt mye mat?). Jeg tilvente dem passe langsomt, men var overhodet ikke klar over at reker er så følsomme.

Tenker det er en kombinasjon av mye forskjellig: nye reker dør, dette forurenser vannet (men så lite at nitritten ikke rekker å bli målbar) og stresser de to siste rekene, slik at alle ender opp døde...

Hmmm... Eller noe sånt?

Vel, hvis reker er sååå følsomme som denne artikkelen gi utrykk for, kan det har vært mange ting.. Tror jeg drøyer det en god stund før jeg prøver meg på dette igjen...

Takk for hjelp!
Reker er visst følsomme for mye mer enn det vi vanligvis måler av vannverdier, feks. kobber og klor . Så i ett rekekar kan det faktisk være nyttig å bruke produkter som akvasafe.

Selv har jeg ikke brukt det, men jeg vurderer å bruke litt (mye mindre enn bruksanvisningen sier) for sikkerhets skyld. Jeg må innrømme at jeg også bruker bittelitt salt, uten at det har hatt noen negativ virkning. De få døde rekene jeg har sett innimellom har også vært lyserøde, så jeg tror at det er bare slik døde reker ser ut.

Rekene mine fikk jeg i posten uten at de hadde tatt skade av å bli transportert slik, så endel stress tåler de nok.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap