Reker i stedet for algespisere?

Jeg har et akvarium på ca40L som trenger noe(n) for å få fjernet algene. Siden akvariet er så lite lurte jeg på om reker (kirsebærreker o.l.) er et alternativ for algespisende fisk? Isåfall, hvordan vil rekene ha det innredet, og er det noen fare for at de blir spist av pansermaller, neontetra eller platy (som jeg har fra før)? Jeg vil så gjerne at alle innbyggerne i akvariet skal trives!
PS. Neontetraene skal flyttes.
Skal nok gå bra med kirsebærreker. Funker hos meg ihvertfall Sørg for å ha masse javamose
Fint! Reker er fine dyr! Da blir det reker og hvitvin til helga (uten noe sammenheng...). Er javamose noe man må bestille igjennom dyrebutikker? Har sett etter det før, men det er jo ingen som har (i Trondheim).
I butikker i Drammen så får man en bitte liten klase (om jeg kan kalle det for det) for 55 kr. Jeg har selv kjøpt av andre medlemmer her på akvaforum hvor man får mye mer for en rimeligere penge
Reker funkar fint ja, men ikkje noko problem med eit par otto i 40 liter! Då er det straks verre med pansermaller og tetra...Dei skulle nok gjerne hatt litt meir plass enn du tilbyr dei for augeblinken! Desutan er ikkje pansermallene særskilt glad i salt, som er ein fordel å ha i vatnet når der er levandefødarar! Tetra trivst best i blaudt vatn(låg Gh), omlag som det me får i springen, medan levandefødarar gjerne vil ha ein del hardare vatn!
Med tiden skal tetraene flyttes. Har nå kjøpt reker og mose. Sånn artige dyr, altså!
Liker reker andre typer mose enn javamose?
De trives i alt av planter er min erfaring, også planter av plast.... hehe
Tetra
Med tiden skal tetraene flyttes. Har nå kjøpt reker og mose. Sånn artige dyr, altså!

hvilke reker kjøpte du? hvis du betsemmer deg for å ha otto i tilleg( det har jeg i mosekaret mitt med reker) så har de noen fine VF otto på dyrenes verden
Jeg kjøpte 3 amanoreker og 3 røde krystallreker. Otto tror jeg kommer i det andre akvariet. Har ikke bestemt meg ennå. Har vært innom dyrenes verden, og de har et kjempebra utvalg der! Rekene ble kjøpt på TillerTorget. God cervice og betjeningen har god kunnskap!
Tetra
Jeg kjøpte 3 amanoreker og 3 røde krystallreker. Otto tror jeg kommer i det andre akvariet. Har ikke bestemt meg ennå. Har vært innom dyrenes verden, og de har et kjempebra utvalg der! Rekene ble kjøpt på TillerTorget. God cervice og betjeningen har god kunnskap!

enig! var krystallrekene dyre?
Tetra
Tja,ikke alle som har samme erfaring da,hører jeg. Jeg spurte om råd ang. planter der en gang. Da fikk jeg høre at levende planter slett ikke var nødvendig i et kar. Han hadde bare kunstige, og det fungerte helt greit ja. Jaja...
Til FS:
Eh, du vet... man drar bare VISAkortet, og tenker ikke mere på det. Så prisen er jeg jammen ikke sikker på. Men fine var de! Se på bildet! De sto så fint oppstilt at jeg bare måtte forevige de søte små.

Til Lussi: Han har sikkert plastikkfisk, noe søstra mi en stund hadde. Eller var det glass... Da fungerer plastikkblomster greit, tenker jeg! : ) Hvordan det fungerer i akvarium har jeg ikke peiling på, men jeg har faktisk sett at mange har det! Jeg synes levende planter er en del av sjarmen med akvarium!
Var innom en butikk i Oslo mandag, og de hadde noe de kalte røde og hvite krystallreker. Disse var bitte små, og kostet 125 kroner stykket.... Absurd mye penger, eller er det virkelig så dyrt?
Å gud, nei... tror ikke jeg betalte så mye nei. Men de er visst ganske dyre i forhold til andre reker. Kan være fordi de ikke har vært i handelen så lenge (har jeg hørt).
Har lyst til å prøve å ha reker i det ene karet mitt og.
Har Monte Dourado maller,Clovne pleco, Cory. Adolfoi, Cory. Cosoumelas? og Cherrybarber der.
Noen sjanse for at de kan ha det bra her?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap