Mangrovekrabbe

Før jeg legger meg må jeg spørre om en ting, om noen har erfaring.

Hvor mange % andel bør være land for krabbene slik at de kan krabbe opp? Jeg har ca 10 cm land, og "bygget" en brygge slik at fiskene kan svømme under og krabben være på land (har forøvrig ingen problemer med at krabbene tar fisker, han tok en sneile engang bare...). Det er vel ca 10% av akvariet som er land. Eneste kjipe er at "oppoverbakken" tar stor del av akvariet. har 120l.

Er det ok? De trives veldig godt. har en gutt og en jente krabbe
Dette vet jeg egentlig ikke, men hos meg har de ikke store plassen over vann. Jeg har en rot som stikker et stykke over vannflata, og der har de funnet seg en plass hver (har to stykker). Om natta sover begge over vann, men det er lite vandring over vannflata. De sitter stort sett der, spiser eller "går på do". Av og til ser jeg at den ene kryper opp på toppen av filteret og setter seg der. Ellers ser de ut som om de både vokser og trives på denne måten.

Forøvrig kunne jeg godt tenke meg å høre litt om dine erfaringer når det gjelder foring av disse krabbene. Hva gir du dem å spise?

Hvordan ser du forskjellen på gutt og jente-krabbe?
Knut B.
Dette vet jeg egentlig ikke, men hos meg har de ikke store plassen over vann. Jeg har en rot som stikker et stykke over vannflata, og der har de funnet seg en plass hver (har to stykker). Om natta sover begge over vann, men det er lite vandring over vannflata. De sitter stort sett der, spiser eller "går på do". Av og til ser jeg at den ene kryper opp på toppen av filteret og setter seg der. Ellers ser de ut som om de både vokser og trives på denne måten. Forøvrig kunne jeg godt tenke meg å høre litt om dine erfaringer når det gjelder foring av disse krabbene. Hva gir du dem å spise? Hvordan ser du forskjellen på gutt og jente-krabbe?

Hei,

Mine er egentlig mer oppe på land enn under vann synes jeg. Men det kan være fordi jeg har ganske stor plass til dem som er tilrette lagt.

De spiser jo faktisk alt, jeg har kjøpt egen krabbe mat til dem, som jeg har kjøpt hos Dyrego på Oslo City, der jeg og kjøpte krabbene. Ellers spiser de vanlig fiskemat, herper plantene mine. Men i hovedsak spiser de krabbemat (Som jeg ikke kommer på navnet akkuratt nå) og rekepellets spiser de og, kjøpt på Oslo City. Jeg bestilte en gutt og en jente krabbe der, og forskjellen som jeg ser er at den ene er større, og må være gutten?!?

Hva mater du medd dem? Har du problem med at de tar fisker?
Jeg mater med frossen rekemix, mygglarver, tørrfor, artemia, agurk/squash... Men jeg har alltid vært usikker på om dette er "riktig" mat for krabbene. Skal undersøke på Oslo City neste gang jeg er der.
Har hørt at kjønnsforskjellen kan man se på undersiden av skallet, men jeg husker ikke hvordan.
Jeg har ikke hatt problem med at de har tatt fisk, annet enn at rekene mine (5 stk) forsvant en etter en. Vet ikke om det var krabber eller andre ting som skjedde. Første dagen jeg hadde dem, ga den ene krabben en skikkelig rapp til en sommerfuglciklide som prøvde å spise av samme mat som krabben, og cikliden hadde stor respekt for krabben etterpå...

Takk for info!

KnB
Hvordan man kjønnsbestemmer disse krabatene, kan du lese mer om i profilen i databasen vår

Er det ikke utrolig hva vi har av info liggende??
Knut B.
Jeg mater med frossen rekemix, mygglarver, tørrfor, artemia, agurk/squash... Men jeg har alltid vært usikker på om dette er "riktig" mat for krabbene. Skal undersøke på Oslo City neste gang jeg er der. Har hørt at kjønnsforskjellen kan man se på undersiden av skallet, men jeg husker ikke hvordan. Jeg har ikke hatt problem med at de har tatt fisk, annet enn at rekene mine (5 stk) forsvant en etter en. Vet ikke om det var krabber eller andre ting som skjedde. Første dagen jeg hadde dem, ga den ene krabben en skikkelig rapp til en sommerfuglciklide som prøvde å spise av samme mat som krabben, og cikliden hadde stor respekt for krabben etterpå... Takk for info! KnB

Du kan jo sende Dyrgo en mail, jeg trur de sender dersom du ber om det. De som jobber der er ivertfall veldig hyggelige og behjelpelige.

oslocity@dyrego.no

Ja, rekene mine og tok kvelden. Men kjøpte nå nylig fire nye reker, og hatt to av dem i akvariet med krabbene nå i 3 dager ca, og de har latt de leve, foreløpig.

Hvor lenge har du hatt dem?

Nå vet vi ivertfall hvordan se forskjell, Thanks Frank
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap