Damsnegler -hvordan få fatt på dem?

Jeg har planer om å gå til anskaffelse av en kulefisk av ferskvannstypen, men først vil jeg prøve å få i gang oppdrett av damsnegler for å ha mat til den. Hvordan får jeg tak i disse damsneglene? Kan jeg finne dem ute i naturen? Eller må jeg kjøpe dem i butikk?

Har svært lyst på Kulefisk, så vil gjerne komme i gang med dette så raskt som mulig. Regner med at det tar litt tid å få dette ordentlig igang, så ingen tid å miste.
Her står det at damsneglen kan fanges ute.

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=20405

Jeg har for øvrig fått en uvelkommen gjest i det ene akvariet mitt. Flere små posthornsnegler. Disse har tydeligvis ingen problem med å formere seg. Jeg vet ikke om de kan brukes som kulefiskmat, men hvis de kan det og du vil ha, kan jeg plukke ut så mange jeg klarer å sende til deg.

Jeg har foreløpig latt de være da de tilsynelatende bare spiser alger, men jeg har ikke lyst på for mange av disse (noe jeg er redd for at det kan bli etterhvert, jeg ser flere og flere for hver dag som går).
Jeg bruker både damsnegler og posthornsnegler til mine kuler. Har fått inntrykk av at posthornsneglene formerer seg fortere. Begge arter er populær føde her hos meg.

Du kan helt sikkert få noen snegler hos din lokale dyrebutikk. Disse snegletypene er ikke alltid ønsket i akvariet. Om du ikke får tak i, så send meg en mail, jeg har en del.

Selv har jeg brukt stort sett kun blæresneiler til kulefor, og makan til formering!!

Satte opp ett eget kar til dretting av disse sneilene for 14 dager siden. Heiv vel 10-15 mer eller mindre fullvoksne blæresneiler i dette karet.

Nå etter to usle uker, antar jeg at det er mellom 3 og 500 sneiler i karet... Og 50-100 slimete klaser med egg... Så det er ikke noe problem å bli mer enn selvforsynt med sneiler av denne sorten
Takk for link og tips om blæresnegler.
Skal stikke innom min lokale butikk og høre om de har noen overskuddssnegler av den plagsomme sorten. Og så skal jeg se om jeg får fanget inn damsnegler. Skulle dette ikke gå, er jeg svært takknemlig for deres tilbud om å sende.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap