- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Døde eplesnegler!?
Døde eplesnegler!?
Inaktiv bruker
Fikk sendt eplesnegler i posten,var framme på 1 døgn..lå 1 time i 12,5 varmegrader før de kom inn i varmen.Me engang de kom i akvariumet søg de seg fast på glasset å vandret oppover..senere ble alle ligge helt stille på bunnen..å nå er det dannet et flatt mørkt skall nederst ved åpningen..synes det begynner å lukte reker av det åg..pirket i de,lite tegn til liv..hvorfor døde sneglene å er de død?Skal jeg evt ta dem opp førr de danner frurensning..skulle kansje tatt en vann test hos dyrebutikken..
Postet 09.06.06 kl 22:49
Hvordan var de pakket under sending?
Hvis de var pakket "tørt", dvs eksempelvis i vått papir, og du hadde dem rett i karet, kan det være en mulighet for at de har druknet
Eplesnegler som ligger i dvale, trenger noen ganger tid på å tilvenne seg vann igjen. Det kan derfor være en god idé å legge dem på en isoporbit og la dem finne veien ned i vann selv.
Jeg påstår ikke at de er døde eller at dette faktisk har skjedd, men man kan etter sigende lukte om de lever eller ikke. At de har begynt å lukte reker, kan iallefall tyde på at en eller flere har tatt kvelden.
Dette er det som faller meg inn sånn umiddelbart, men selvfølgelig; det kan også ha andre årsaker...
Hvis de var pakket "tørt", dvs eksempelvis i vått papir, og du hadde dem rett i karet, kan det være en mulighet for at de har druknet
Eplesnegler som ligger i dvale, trenger noen ganger tid på å tilvenne seg vann igjen. Det kan derfor være en god idé å legge dem på en isoporbit og la dem finne veien ned i vann selv.
Jeg påstår ikke at de er døde eller at dette faktisk har skjedd, men man kan etter sigende lukte om de lever eller ikke. At de har begynt å lukte reker, kan iallefall tyde på at en eller flere har tatt kvelden.
Dette er det som faller meg inn sånn umiddelbart, men selvfølgelig; det kan også ha andre årsaker...
Postet 09.06.06 kl 23:15
Inaktiv bruker
:D
Ha ha ha må nå trekke litt på smilebåndet over friske kommentarer fra deg
Jepp,de er nok død,jeg har nok druknet alle 14 eplesngler*rødme*
Jepp,de er nok død,jeg har nok druknet alle 14 eplesngler*rødme*
Postet 10.06.06 kl 00:25
Døde snegler blir slappe. Det vil si at de henger som regel litt ut av skallet, og reagerer ikke når du pirker i dem. De vil begynne å lukte etter en tid, og du vil ikke være i tvil om de er døde eller ikke... Jeg tror jeg ville ventet litt med å konstatere at de er vandret til sneglehimmelen
Det mørke skallet er "lokket", eller døra til sneglehuset
Det mørke skallet er "lokket", eller døra til sneglehuset
Postet 10.06.06 kl 00:26
Endret: 10.06.06 kl 00:28
Inaktiv bruker
dalla gokta borra sneglehimmeln
næj,ser dårli ut..dæm e nok drokkna,d ba nåkka som sa meg at eg ikkje sku bære hevve dæm rætt oppi..jajaja..nytt forsøk...
Postet 10.06.06 kl 01:02
Postet 10.06.06 kl 03:08
Inaktiv bruker
svar..
ligger på 26.5 å noen gang 28 grader..avhengig hvor varmt vi har det på innetempratur..varmekolben gir feks 25 grader hvis den står på 22,så vi har måtte justert å fulgt med hver dag på den for den avgir ikke rett stilt temp..
Postet 10.06.06 kl 12:24