Drømmer om ynglende Kirsebærreker...

Jeg skal gå til anskaffelse av Kirsebærreker, og håpte å få yngel på disse. Men så fikk jeg plutselig noen fisker i helgen (som noen skulle skylle ned i do) som jeg hadde nedi det karet jeg var tenkt å bruke til disse. Så nå lurer jeg på om det kan gå bra med en stim Kileflekk rasbora i dette karet hvis jeg har mange gjemmesteder til reke yngelen? De er jo ikke så agressive og ikke noe særlig nede på bunnen? Huff, jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg kan kombinere og få suksess......
Inaktiv bruker
Hei
Har en kompis som har endel kirsebær reker i en 60L sammen med platy m/yngel,1 pakistanerbotia,3-4 små SAe'r og det går bra.
Når det er sagt så har han endel javamose i karet også hvor rekene kan gjemme seg.
Hoa yngler vel nå for 2 eller 3 gang,reka altså.
Ikke sikker på fiskene dine men har du noen gjemmesyteder som for eks javamose burde det vel gå greit.
Jeg har selv kirsebærreker sammen med Sommerfuglciklider, Kakadueciklider, MacMastersciklider, Regnbueciklider, Gibbiceps og pansermaller(Corydoras Sterbai og Corydoras Panda).
Jeg har flere ganger sett chiklider på rekejakt og blir like overasket hver eneste gang når reken klarer å komme seg unna
De er veldig dyktige til å stikke av, hvis de da har noen steder de kan gjemme seg tror jeg ikke at du vil ha noe problem med å ha de med andre fisker.
Jeg venter enda på å se en reke bli tatt av fisk
Kjempekult! Nå ble jeg mange hakk mindre bekymret!! Imponerende at det går bra med reker sammen med så mange ciklider da! Dette var supert, litt java mose spanderer jeg glatt til rekene mine! Er jo bare å luke ut litt fra storekaret...... =D
Kirsebær-rekene blir aldri så veldig store, selv som voksne er de så små at de klarer å klemme seg inn de utroligste steder. Tror nok at masse plantebuskas (finbladete planter helst) og javamose vil gi dem nok tilfluktsmuligheter. La mosen vokse seg tjukk og stor, så kan de stikke seg vekk ved behov. De finner også mye spiselig inne i en mosekladd, de tar seg av renholdet av den

Det er ganske morsomt å se på, de bor de midt inne i "mosekladden", men i blant kan man se dem legge ut på spaserturer blant det grønne. De små stilkete bena som pent og pyntelig spaserer over mosen, mens de piller i alt underveis
Reker er vanvittig fascinerende

Har hatt noen av samme slekt(?) som kirsebærreka (les like store) og det er nå lenge siden jeg har sett dem. Vet at de har gjemt seg inne i og under filteret og har også funnet mange av dem under ei rot jeg har med ganske flat base. Har selv vært vitne flere ganger til at regnbuefiskene mine får seg et lite måltid, men også utallige mislykkede jakter. Det er en vanvittig fart rekene får opp når de vipper med halen

På den tida jeg selv husker at jeg sist så en reke i karet mitt hadde jeg 4 Neon regnbuefisk, 2 palettciklider, 10 dronningrasbora, 2 Homaloptera ogilviei og en ca 7-8cm VF Ancistrus.
Nå har Kirsebær rekene flyttet inn og et par store fisker flyttet ut, så nå går det 12 stk. sammen med 6 stk. kileflekk rasbora og en Skjørtetetra (de skal snart bli en større stim, men kanskje vente til etter ferien....) + en Sewellia Lineolata.
De er 4 mnd gamle, så om et par mnd blir de visst kjønnsmoden. Nå går de bare og spiser og holder det rent og pent sammen med en heil HAUG malaysiske sand snegler. Og 2 stk. Viftereker. Dagen etter de kom så jeg ei kirsebærreke som satt på HODET til ei viftereke og nafset!! Sprang for å hente kamera, men da jeg kom tilbake var den vekk......
Har ei svær java bregne på ei rot på ei stein hule der de vandrer rundt, det ser igrunn ut som de føler seg trygg. Tasser rundt på bladene og roten, river ned en snegle i ny og ne. Spaserer fra "steinrøysa" og bort til javamosedotten, men den er så full av snegler nå. Var en god algete klump fra storekaret....
Kule små skapninger!
Kossen går det?
Kossen går det med rekene?
Lever de fortsatt?
E.B.
Nå har Kirsebær rekene flyttet inn og et par store fisker flyttet ut, så nå går det 12 stk. sammen med 6 stk. kileflekk rasbora og en Skjørtetetra (de skal snart bli en større stim, men kanskje vente til etter ferien....) + en Sewellia Lineolata.

Vær forsiktig med kombinasjonen skjørtetetra og kirsebærreker. Jeg prøvde nemlig å sette ut kirsebærreker i det store akvariet mitt, men angret straks da jeg så hvordan den ene skjørtetetraen reagerte når den fikk øye på en reke. Den stakkars reka hadde ikke store sjangsen til å slippe unna når tetraen satte inn angrepet. Og selv om reka var mye større enn munnen til fisken forsvant den ned etter å ha blitt tygd på noen ganger...

Sondre
Kossen går det med rekene? Lever de fortsatt?

Jo, takk, de er der enda! Nå har jeg akkurat kommet fra ferie, og de har jammen meg vokst og begynner kanskje å bli klar til å yngle snart........... ¤glede seg¤
Liz N
[QUOTE=E.B.]Nå har Kirsebær rekene flyttet inn og et par store fisker flyttet ut, så nå går det 12 stk. sammen med 6 stk. kileflekk rasbora og en Skjørtetetra (de skal snart bli en større stim, men kanskje vente til etter ferien....) + en Sewellia Lineolata.

Vær forsiktig med kombinasjonen skjørtetetra og kirsebærreker. Jeg prøvde nemlig å sette ut kirsebærreker i det store akvariet mitt, men angret straks da jeg så hvordan den ene skjørtetetraen reagerte når den fikk øye på en reke. Den stakkars reka hadde ikke store sjangsen til å slippe unna når tetraen satte inn angrepet. Og selv om reka var mye større enn munnen til fisken forsvant den ned etter å ha blitt tygd på noen ganger...

Oi,oi! Sier du det! Takk for advarselen, det var jeg ikke klar over. Foreløpig har jeg bare en skjørte tetra nedi der med en stim kileflekk rasbora, og jeg har ikke merket at den har prøvd seg på rekene. Den er liksom ikke noe særlig nede og nafser på bunnen som jeg har sett. Rekene har ihvertfall mange gjemme plasser, men det er jo greit å tenke over før jeg skaffer flere, for da blir de vel varmere i trøya (skjørtet.. ;D )
Lønner seg iallfall å ha lyset av og ha gitt andre fisk mat før du slipper noen reker ned i et nytt kar - min erfaring er at kirsebærreker er snacks for de fleste andre fisker bare de er tilgjengelig, for eksempel når de "daler" ned i et nytt kar - da er de sårbare! På en bunn med mange skjulesteder, klarer de seg derimot ganske bra
Faktisk har noen av rekene jeg satte ut greid seg, men hvor mange er umulig å si da de er helt umulig å få øye på. Bare en sjelden gang i blandt får jeg øye på en som gjemmer seg, eller det dukker opp ett tomt skall. Her om dagen tror jeg faktisk at jeg så en hunn med egg, så da må det være ihvertfall to reker oppi der?

Hvis akvariet har nok gjemmesteder klarer nok kirsebærrekene seg selv om de har samboere som kan spise dem, men da holder de seg i skjul. Hvis du ønsker å se rekene også, er det nok best å ha de sammen med fisk som ikke er noen trussel.
Liz N
Hvis du ønsker å se rekene også, er det nok best å ha de sammen med fisk som ikke er noen trussel.

..eller ikke ha fisk oppi i det hele tatt. Jeg har nå 5 kar med kun reker, og synes faktisk disse karene er vel så interessante å studere som de med fisk.
Liz N: det kan være MANGE reker igjen, de er uhyre flinke til å gjemme seg når farer lurer.

Lars Solem: kunne ikke vært mer enig! Jeg har mine kirsebærreker i et artskar. Hva slags reker holder du?
19 liter med små indiske kloreker (2-3cm)
29 liter med glassreker (ca 4 cm)
50 liter med mellomstore indiske kloreker (5cm), (og det som er igjen av en liten endlersstamme)
60 liter med blå reker (som er grønne)
63 liter med kirsebærreker

Er hele tiden på jakt etter andre typer som formerer seg ved den spesialiserte metoden, d.v.s. som klekker ferdige reker som klarer seg i ferskvann.
Nei, har prøvd å få tak i krystallreker, men finner ingen til salgs. Har prøvd neocaridina sp. som mine første reker, men dret meg ut og mistet alle i et filterinnsug. Har nå kun blåsvamp på powerheads, fungerer glimrende.
Jeg er også på jakt etter svarte tigerreker og humlereker og egentlig alt annet av rekeklekkende reker også. Men det hadde også vært moro og prøvd å få til klekking på amanoreker i et brakkvannsoppsett.
Tjohei!! Jammen ser det ikke ut til at der er reker full av egg hjemme hos meg! Hurra! Men det blir vel temmelig umulig å få øye på evt reke yngel der..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap