- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Døde posthornsnegler ?!?!?
Døde posthornsnegler ?!?!?
Etter jeg kom tilbake fra min sommerferie var selvfølgelig akvariet (210liter) fulstendig tilgrodd (mye hurtigvoksende) og gleder meg til å luke så klart. Satt meg i dag tidlig og studerte fiskene mens de spiste frokost og oppdaget drøssevis med hvite posthornsnegleskall. Hater disse sneglene, og før jeg dro var det flust av dem i akvariet. Virker som de formerer seg i lynfart og aldri dør.
Derfor ble jeg veldig bekymret da jeg oppdaget så utrolig mange tomme skall på bunnen. Hva kan ha tatt knekken på disse?
Vannverdiene ser normale ut, slik de alltid har vært.
Fisk i akvariet:
Badis badis
pseudomugil gertrudae
endlers guppy
palett ciclide
prikket sjokolade malle
L270
ancistus
otocinclus
Noen som vet? Kan det være en slags virus eller noe? (om det eksisterer noe slikt da)
Derfor ble jeg veldig bekymret da jeg oppdaget så utrolig mange tomme skall på bunnen. Hva kan ha tatt knekken på disse?
Vannverdiene ser normale ut, slik de alltid har vært.
Fisk i akvariet:
Badis badis
pseudomugil gertrudae
endlers guppy
palett ciclide
prikket sjokolade malle
L270
ancistus
otocinclus
Noen som vet? Kan det være en slags virus eller noe? (om det eksisterer noe slikt da)
Postet 18.06.06 kl 14:22
Det er nok i alle fall ikke fiskene som er skyldige i dette For de aller fleste fisker må knuse skallet på sneilen, for å lepje i seg lekerbisken (usj, sier nå jeg).
Virus, har jeg dårlig tro på. Men man skal jo aldri si aldri
Slik jeg ser det, er det to muligheter:
Enten har sneilene sultet ihjel, siden det trolig har vært vesentlig mindre tilgang på for til dem.
Kan også være at noe avgir giftstoffer, f.eks kobber i karet ditt. Sneiler er svært sensitive for kobber, og vil lenge før fiskene, begynne å slite med kobberinholdet.
Antar at det ikke har vært byttet vann under ferien din, og det derfor har fått hope seg opp med giftstoffer.
Jeg ville i alle fall sett på invetaret, om det er noe der som du mistenker kan være kobberholdig. Samme gjelder for den del aluminium, mener ganske bestemt at sneiler er sensitive for dette også
Jeg ville nok tatt ett heftig vannbytte nå, for å fjerne eventuelle giftstoffer, samt for å fjerne døde sneiler. Vet ikke helt hvor langt dem er kommet i nedbrytingsprosessen, men dem gjør nok ikke noe godt der dem er i alle fall
Virus, har jeg dårlig tro på. Men man skal jo aldri si aldri
Slik jeg ser det, er det to muligheter:
Enten har sneilene sultet ihjel, siden det trolig har vært vesentlig mindre tilgang på for til dem.
Kan også være at noe avgir giftstoffer, f.eks kobber i karet ditt. Sneiler er svært sensitive for kobber, og vil lenge før fiskene, begynne å slite med kobberinholdet.
Antar at det ikke har vært byttet vann under ferien din, og det derfor har fått hope seg opp med giftstoffer.
Jeg ville i alle fall sett på invetaret, om det er noe der som du mistenker kan være kobberholdig. Samme gjelder for den del aluminium, mener ganske bestemt at sneiler er sensitive for dette også
Jeg ville nok tatt ett heftig vannbytte nå, for å fjerne eventuelle giftstoffer, samt for å fjerne døde sneiler. Vet ikke helt hvor langt dem er kommet i nedbrytingsprosessen, men dem gjør nok ikke noe godt der dem er i alle fall
Postet 18.06.06 kl 23:39
mamma har matet daglig etter et fôr sjema jeg har satt opp, så det er nok ikke sult.
ser at også muligens at en ansictrus og otocinclus har strøket med da jeg ikke fikk rett antall på dem hver gang jeg telte opp. Har og funnet noe som ser ut som en otocinclus hodeskalle.
Ellers er mine vf badis badis veldig flotte i fargen og utrolig aktive.
forandringer rett før ferien inkluderte en ny kokkosnøtthule, kokt flere ganger og lenge da den tidligere har vært hamsterhus + en rekke mopani røtter som har stått en stund før de ble sat i karet. var litt sløv og kokte ikke disse ordentlig for jeg satte dem i akvariet.
+ en del nye planter
verdiene mine:
pH: 6,5
gh: 7
temp: 27
nitrit: 0
nitrat: litt under 0,25mg (!!!!!!!)
amoniakk: 0
skummelt når plagsomt overlevings dyktige arter dør altså..
Tusen takk for svaret! Skal få testet vannet i morgen for kobber + heftig vannskift.
ser at også muligens at en ansictrus og otocinclus har strøket med da jeg ikke fikk rett antall på dem hver gang jeg telte opp. Har og funnet noe som ser ut som en otocinclus hodeskalle.
Ellers er mine vf badis badis veldig flotte i fargen og utrolig aktive.
forandringer rett før ferien inkluderte en ny kokkosnøtthule, kokt flere ganger og lenge da den tidligere har vært hamsterhus + en rekke mopani røtter som har stått en stund før de ble sat i karet. var litt sløv og kokte ikke disse ordentlig for jeg satte dem i akvariet.
+ en del nye planter
verdiene mine:
pH: 6,5
gh: 7
temp: 27
nitrit: 0
nitrat: litt under 0,25mg (!!!!!!!)
amoniakk: 0
skummelt når plagsomt overlevings dyktige arter dør altså..
Tusen takk for svaret! Skal få testet vannet i morgen for kobber + heftig vannskift.
Postet 19.06.06 kl 01:21
Postet 19.06.06 kl 07:32
Vil tro at det da må dreie seg om en metallforgiftning.
Sneiler er de som er mest sensitive, så kommer mange maller.
Hva det er som avgir metaller (om det i det hele tatt er dette), er jammen ikke godt å si. Det du har satt inn i karet, skulle ikke være syndere, siden dette dreier seg om rene organiske materialer.
Er det noen skruver som står åpne under vann? Eller har du brukt noe metall for å synke ned grønnsaker til mallene, og så glemt å ta dette ut? Er det mye kondens på reflektore, slik at disse har begynt å korrodere?
Skyter bare ut noen halvhjerta forslag
Vannbytte ville jeg nok uansett hevet meg rundt for å gjøre
Sneiler er de som er mest sensitive, så kommer mange maller.
Hva det er som avgir metaller (om det i det hele tatt er dette), er jammen ikke godt å si. Det du har satt inn i karet, skulle ikke være syndere, siden dette dreier seg om rene organiske materialer.
Er det noen skruver som står åpne under vann? Eller har du brukt noe metall for å synke ned grønnsaker til mallene, og så glemt å ta dette ut? Er det mye kondens på reflektore, slik at disse har begynt å korrodere?
Skyter bare ut noen halvhjerta forslag
Vannbytte ville jeg nok uansett hevet meg rundt for å gjøre
Postet 19.06.06 kl 10:40