amano reke med fødselsangst!

Jeg har forstått det slik at amano reker bærer eggene i ca 1mnd...min ene reke har hatt egg/rogn nå i godt over 2mnd..nærmere 3..Hvorfor vil hun ikke slippe de?
hei! jeg tror ikke hun kommer til å føde. det er ikke som kirsebær reker. ynglene trenger saltvann for å overleve ol.
men hun må da vel føde før eller siden? Vet de er avhenging av saltvann og at jeg ikke kan få reker utav dette men hun vil ikke gå med eggene forever?
Hun har kanskje ingen grunn til å slippe dem? De utvikler vel egg uansett, disse hunnene, men er de ikke befruktet så bærer hun vel kanskje bare på dem? Ingen grunn til å slippe "døde" og ubefruktede egg kanskje...?
Uff da, vil tro at eggene er såpass utviklet at de ikke kan tilbakedannes lenger. Da må hun føde, hvis ikke er jeg redd hun får forgiftning. Jeg ville ha prøvd å ta henne over i en egnet fødestue, og prøvd å lete på nettet etter noe som kan trigge fødsel hos amanoreker, f.eks. lys/mørke, temperatur osv.

Du kan se om du kan finne noen svar her. Lykke til med fødselen!!
mona o
Hun har kanskje ingen grunn til å slippe dem? De utvikler vel egg uansett, disse hunnene, men er de ikke befruktet så bærer hun vel kanskje bare på dem? Ingen grunn til å slippe "døde" og ubefruktede egg kanskje...?

jeg trodde ikke at de hadde masse egg hele tiden,ingen av de andre rekene har det,har hvertfall 1 hue til.Men uansett,viss det er slik så er det rart at hannen ikke har befruktet henne på denne lange tiden?hun bærer på flere og flere knøttsmå egg.jeg får vel bare vente å se da,om hun slipper dem.i karet hvor de går er det bare små yngel og masse planter så det skulle ikke være noe faretruende heller som gjør at hun ikke vil.Jeg skjønner det er vanskelig å få disse rekene fra larve til reke stadiet,det er heller ikke meningen,men er rett og slett bekymret for reke-mor.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap