- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Full rekedød!!! :(:(:(
Full rekedød!!! :(:(:(
Nå skjønner jeg ingenting.I mårrest fant jeg nesten alle kirsebærrekene mine døde(rundt 25stk) og mine 5 amanoreker har alle hoppet ut av karet og lå inntørket på gulvet? Hva i alle har skjedd?? Har noen fisk der også å de ser ok ut. Satte inn en ny plante i karet i går,kan det ha vært med noe muffens i planten som rekene ikke tålte? De har ihvertfall bokstavelig talt rømt og døde.. Før så var det rene idyllen.
Postet 28.07.06 kl 10:18
Huffda!
Her må det jo ha vært noe i vannet de ikke tålte... Eneste jeg kan tenke meg...har du medisinert noe i det siste? Tror de fleste medisiner for fiskesykdommer er omtrent ren gift for reker og snegler. Har du målt verdier? Temperatur? Har noe av det tekniske utstyret sviktet i løpet av natta? Det er kun rekene som er døde, ingen fisker?
Her må det jo ha vært noe i vannet de ikke tålte... Eneste jeg kan tenke meg...har du medisinert noe i det siste? Tror de fleste medisiner for fiskesykdommer er omtrent ren gift for reker og snegler. Har du målt verdier? Temperatur? Har noe av det tekniske utstyret sviktet i løpet av natta? Det er kun rekene som er døde, ingen fisker?
Postet 28.07.06 kl 11:39
alt ser bra ut men..
Jeg har yngel av gurami i karet og ett par sherrybarbe som jeg prøver å få yngel av men de lever i beste velgående.Har ikke tilsatt en ting i karet,eneste som er nytt er den planten. Tok den ut i mårrest og kastet den,sinna som jeg var.Noen av kirsebærrekene levde enda,men lå på siden,svømte på ryggen osv. De hadde sluppet eggene sine også Amanorekene har hoppet over 10cm for å ha kommet seg ut av karet så noe de ikke liker må det ha vært oppi dær. Og jeg som nettopp hadde begynt å få endel barn på kirsebærene. ÅÅÅÅÅÅ!! Alt utstyret virker,har slått av tempen pga varmen,er 26grader i karet,men det har det vært hele tiden.Filteret går og oksygenet går. Tok også test av nitritt i mårrest og den er ikke synbar..
Postet 28.07.06 kl 11:58
Endret: 28.07.06 kl 11:59
Postet 28.07.06 kl 12:10
Postet 28.07.06 kl 12:11
Jeg leste engang på et internasjonalt rekeforum om en som opplevde rekedød etter å ha plantet nye planter. Det viste seg at plantene var behandlet med sneglemiddel og skulle vært skylt godt før bruk. Jeg har aldri hørt om at dette blir gjort i norske dyrebutikker, men det kan jo være noe lignende som har skjedd hos deg? Reker er veldig følsomme for slike typer gift. Det kan forklare at fiskene ser ut til å ha det bra, imens rekene har prøvd å rømme akvariet.
Postet 28.07.06 kl 12:29
Postet 28.07.06 kl 12:32
Postet 28.07.06 kl 13:15
karet er 33 liter. Jeg er alltid nøye med å skylle hendene godt i rent vann før jeg har dem nedi¨. Dessuten brukte jeg plantetang så var veldig lite nedi med hendene forøvrig.Snakket med han som er hjemme nå,og han sier at noen av rekene ser ut som de kommer seg,mens andre er stein døde.Tok ut planten og skiftet vann i morgen,sånn i tilfelle.
Postet 28.07.06 kl 13:33
Så kjedelig.. :-/
Ikke lett å si hva det kommer av, men det er jo svært sannsynlig at planta er syndebukken, siden det ikke er noen endringer ellers i vannet.
Jeg hadde også plutselig rekedød her i sommer.. alle krystallrekene tok kvelden samtidig. Jeg hadde ikke gjort noe som helst av endringer, så jeg tror det må ha vært en litt dramatisk temperatursvingning som tok knekken på dem her.
Kjedelig er det uansett.. håper de som har overlevd kommer seg og at du får opp bestanden igjen!
Ikke lett å si hva det kommer av, men det er jo svært sannsynlig at planta er syndebukken, siden det ikke er noen endringer ellers i vannet.
Jeg hadde også plutselig rekedød her i sommer.. alle krystallrekene tok kvelden samtidig. Jeg hadde ikke gjort noe som helst av endringer, så jeg tror det må ha vært en litt dramatisk temperatursvingning som tok knekken på dem her.
Kjedelig er det uansett.. håper de som har overlevd kommer seg og at du får opp bestanden igjen!
Postet 28.07.06 kl 14:06
Postet 28.07.06 kl 14:29
Kanskje det går bra?
ja da var jeg hjemme,og heldigvis har 2 kirsebær overlevd,og begge er huer med egg Hell i uhell kan man vel si håper det går bra. Og dessuten,viss det er slik at plantene blir behandlet for å unngå snegler så funker det heller dårlig,har allerede funnet 6 pestsnegler i karet fra den nye planten,grrrrrrrrr.....
Postet 28.07.06 kl 17:46
Hei Snupp.. hvor kjøpte du planten? Kan det tenkes at det er planten i seg selv? En del planter har jo giftstoffer for å unngå å ble beitet på. Jeg vet ikke om dette gjelder vannplanter? Noen der ute som har peil?
Jeg må luke en del til tider og kan meget godt tenke meg en liten bytte handel. Planter og guleeplesnegler mot en reke eller helst to når bestanden din tar seg opp.
Jeg må luke en del til tider og kan meget godt tenke meg en liten bytte handel. Planter og guleeplesnegler mot en reke eller helst to når bestanden din tar seg opp.
Postet 29.07.06 kl 11:25
Postet 29.07.06 kl 17:17