Jippi, eplesnegle egg for første gang :)

Da har jeg også fått egg! (hørtes kanskje litt feil ut..) En liten klase fra en singel snegledame som renser opp i ett guppy yngelkar!

Har lagt det på en isoporbit. Noe annet jeg bør tenke på? Skal jeg fukte de?
jeg la ei klase med egg på ei lita isoporplate, og lot den bare ligge der i karet.. så en morgen var det fullt av gule små prikker Så jeg tror ikke det er noe mer du trenger å tenke på nå.. Bare å vente i spenning... er kjempe moro! Nå er karet mitt fult av små gule prikker som fræser rundt.. c",)
gratulerer med egg :)
du må ikke fukte de, tror jeg... Min erfaring er at de ikke klekker så godt dersom de har fått for mye vann på seg.. Hadde to klaser på to isoporbiter. Den ene klasen falt i vannet ved et vannbytte og der kom kun 3-4 snegler. Den andre klekte som bare det og den var tørr.

Men min erfaring er at de klasene som henger der mor la dem, er de som det går best med

Lykke til!
Min snegle la to stooore klaser under dekkeglasset som ligger under lysrørene, å der vil jeg tro det var både varmt og tørt...
Da et 30-talls snegler var klekket fra den ene klasen fjernet jeg restene av den + den andre (..nok er nok..)
Høyer'n
Da har jeg også fått egg! (hørtes kanskje litt feil ut..) En liten klase fra en singel snegledame som renser opp i ett guppy yngelkar! Har lagt det på en isoporbit. Noe annet jeg bør tenke på? Skal jeg fukte de?

Er det mine sneglers barnebarn??
Jeg må iallefall få gratulere deg med eggene!

Du trenger ikke fukte dem, men det kan være lurt med dekkglass for å forhindre skallet på eggklasen i å tørke ut.
Jeg har ikke opplevd det selv, men har hørt om tilfeller der sneglebarna har blitt tatt med "keisersnitt" på grunn av for tørt og hardt skall.

Lykke til!
Er nok ikke dine nei. Kjøpte de av Frank Hannning for noen uker siden
Ok, hehe - måtte jo bare spørre
hmm, nå har det gått 3 uker... Burde de ikke klekke snart? Syns jeg leste noe om 2 - 3 uker. Stemmer det?
Er det sånn at det alltid blir bebiser ved egglegging, eller kan det være at alle er døde? De har ikke vært under vann..
Leste meg til at det kan ta opptil 4 uker, så da får jeg smøre meg med tålmodighet....
eggene er små..bitte små
kan være at du ikke har sett at eggene har klekket også. Men det kan ta 4 uker som du sier. Lykke til
Nå har jeg også fått egg igjen Kjempe gøy.. Ser ut til at det hjalp å flytte de over i et lite kar, også flytte de oppi det store igjen, da tok det ikke lange tida før det hang ei klase med egg Om det er noen av de jeg flyttet på som har lakt eggene, og om det er pga flyttinga vet jeg jo ikke.. men liker å tro det. hehe
Gøy er det ihvertfall....

c",)
Elin Pedersen
kan være at du ikke har sett at eggene har klekket også. Men det kan ta 4 uker som du sier. Lykke til

Men da burde jeg vel ha sett sneglebaby'ene i akvariet? Fikk forresten en eggklase til i går
Jeg har ikke hatt så mange eggklaser fra eplesneglene, for jeg gir dem bort eller selger dem når de begynner å bli for store (modersneglene altså).

Men de gangene det har skjedd, har disse babymais'ene dukket opp en stund etter flytting av sneglene til nytt kar. Hver gang. Virker som flytting trigger egglegging hos eplesnegler.

Flyttet alle eplesneglene til en egen 19 liter for en stund tilbake siden og nå har det dukket opp en babymais under dekkglasset...

Første gangen fjernet jeg eggklasen og hev den i do.
Andre gangen lot jeg den henge, og tok tiden den brukte på å klekke. Det tok 3 uker og 1 dag.
Så har det vært noen under lysarmaturer da, men de blir jo aldri noe for der er det kokhett og de tørker ut på et blunk.

Denne siste (i 19 literen) dukket opp for noen dager siden (den 19/8), så nå skal vi se om det blir noe. Siden det er i et rent eplesnegle-kar, kan den like gjerne få klekke
det er baby'ene jeg mener at er små
når mine ble klekket hadde jeg problemer med å se dem på sanden, så små synes jeg de er hehe. Det kan jo ha med mitt syn å gjøre da......
Nå har jeg endelig fått masse eplesneglebaby'er. Sluttet og telle ved 100 små gule perler, og har 4 eggklaser liggende...

Jippi
fikk også bebiser i dag.. Først trodde jeg det var en fisk som hadde gått banas og lakt ørten egg på ruta inn mot veggen. men da jeg tittet nærmere så jeg det var bitte små bebiser som var på vei nedover... hvor mange det var vet jeg ikke men det var maaaaaaaaaanger! Blir jo spennende å se hvor mange som lever opp.. Artig å se så mange små

De er søte.
Mikrosmå perfekte snegler
Noen tips for å få fortgang på eggleggingen? Har 3 stk i en 54 liter.. Har gått der i ca 2 mnd. nå, men fortsatt ingen egg
Hyppige kaldtvannsbytter og mye mat pleier å gjøre underverker
da er det egg på gang hjemme hos meg også, trodde aldre de ville legge egg i 19litern min, der deler 8 snegler hjem i fra før av....
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap