Mangrove krabbe bytter skall

Nå har min ene krabbe byttet skall, skal jeg ta det ut å kaste,eller la det være igjen??
Reker spiser på skallene sine, de finner visstnok noe stoffer i det (mineraler, kalk e.l.?) som de trenger for å styrke det nye skallet.
Nærliggende å anta at noe lignende kanskje kan gjelde for krabber?

Men la noen krabbe-eksperter gi råd istedet

Det jeg egentlig skrev her og svarte for, var for å spørre deg om du kunne klare å ta et bilde av dette tomme skallet og legge ut her...? Har hørt at de ser så livaktige ut der de ligger, de tomme skallene, så jeg skulle likt å se et sånt *he-he*
Jeg tar alltid ut skallet, men det er ingenting i veien for å la det ligge. Det inneholder såvidt jeg vet ingen stoffer som råtner, men det løser seg opp i vannet i likhet med snegleskall. Regner med at det tilfører vannet noen supermikropartikler av kalk, i det minste, og det trenger jo krabben for å bygge nye skall neste gang.
Jeg tar det ut av rent estetiske grunner, og fordi jeg liksom bare MÅ sjekke hver gang om det er en død krabbe eller om det er et krabbeskall. Ja, de ser livaktige ut, - med øyne og hele pakka, og den eneste måten jeg klarer å være sikker på at det bare er et skall er ved å holde skallet opp mot lyset (som skinner gjennom hvis det bare er skall). Har fått NOEN sjokk etterhvert, og blir like glad hver gang jeg ser krabbene levende i karet...

Knut B.
mona o
Reker spiser på skallene sine, de finner visstnok noe stoffer i det (mineraler, kalk e.l.?) som de trenger for å styrke det nye skallet. Nærliggende å anta at noe lignende kanskje kan gjelde for krabber? Men la noen krabbe-eksperter gi råd istedet:-) Det jeg [I]egentlig[/I] skrev her og svarte for, var for å spørre deg om du kunne klare å ta et bilde av dette tomme skallet og legge ut her...? Har hørt at de ser så livaktige ut der de ligger, de tomme skallene, så jeg skulle likt å se et sånt :-) *he-he*

Takk for svar begge to

Ja, det ser veldig livlig ut. Men det som var snodig var at han nesten hele tiden tilbringer tiden på dagen på land, det snodige var idag fra morgnen av at den satt under vann og på en måte gjemte seg. Når jeg kom hjem fra jobb så lå skallet opp ned, og krabba hadde gjemt seg. Gjett om jeg var redd

Har dessverre ikke kamera til å ta bilde, bare via MMS men..
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap