Hvordan flytte/fange Kirsebærreker?

Jeg har en gjeng i en 112l. som jeg gjerne vil flytte over til en 80l. med inventar og alt (utenom grusen)etter hvert. Hvordan i all verden kan jeg fange disse bittesmå vesenene uten å skade de?? De har vært i tanken siden jeg kjøpte de, har vært redd for å suge de opp v vannbytte så da har jeg holdt en håv foran slangeenden. Fant et par yngel også i går. Hurra!!
Jeg fanger de bare med en vanlig håv og ingen har endt sine dager der foreløbig...
Lurer bare på når jeg letter på rota med javabregnen på så vil de vel gjemme seg inni der også. Men da er det vel bare å legge hele greien oppi karet og så er problemet løst... Okei, prøver med håv.
Rekene er ganske nysgjerrige av seg så de er ikke så vanskelige å fange, selv om de er ganske kjappe. De flykter liksom ikke rundt hele tiden sånn som fisker gjør når man skal fange dem. Kanskje du kan lokke dem frem med litt mat i form av algetabeletter eller lignende, da går det ofte litt fortere i og med at du fanger flere om gangen.
I går så jeg enda en yngel, og denne var ikke mer enn 2 mm lang enda! Er vel litt risikabelt å prøve å fange de små? Tenk om jeg ikke ser alle! (bekymre) Og de voksne styrer på for å lage flere, virker det som.. Hm.
Hvis du har mulighet: fang opp flest mulig og flytt dem til det nye karet.

La det så gå en måned hvot begge karene er i drift. Da vil eventuelle mikroskopiske yngel du ikke fikk tak i første gang være store nok til at du ser dem
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap