- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Krabber??
Krabber??
hei
har veldig lyst å kjøpe en ferskvanskrabbe!
men det er et stort problem...de seller jo ikke krabber noen plass..
jeg har sett litt rundt på nettet, men til ingen nytte. lurte på om noen her visste om en plass der det går an å få kjøpt eller noen som har noen jeg kan kjøpe? jeg bor i nærheten av Ålesund, men det går vel an å sende dem i posten..de seller jo andre fisker o.l i posten?
har veldig lyst å kjøpe en ferskvanskrabbe!
men det er et stort problem...de seller jo ikke krabber noen plass..
jeg har sett litt rundt på nettet, men til ingen nytte. lurte på om noen her visste om en plass der det går an å få kjøpt eller noen som har noen jeg kan kjøpe? jeg bor i nærheten av Ålesund, men det går vel an å sende dem i posten..de seller jo andre fisker o.l i posten?
Postet 06.09.06 kl 20:25
Endret: 14.09.06 kl 23:34
Postet 06.09.06 kl 21:00
Postet 06.09.06 kl 21:19
hei!
Ferskvannskrabber skal holdes i arts akvarier.
De skal å puste over vann så en rot eller noe uten vann på seg er du nødt og ha, de puster rett og slett over vann itilegg til og være under vann. her er en side der du får kjøpt skalldyr: http://www.snailshop.co.uk/
mvh Elise
Ferskvannskrabber skal holdes i arts akvarier.
De skal å puste over vann så en rot eller noe uten vann på seg er du nødt og ha, de puster rett og slett over vann itilegg til og være under vann. her er en side der du får kjøpt skalldyr: http://www.snailshop.co.uk/
mvh Elise
Postet 13.09.06 kl 21:27
Postet 13.09.06 kl 22:56
Jeg har forøvrig ikke mine i et artsakvarium. De går sammen med mye annen fisk, og det ser ut til å gå helt strålende. De vokser, skifter skall, og ser ut til å trives. Jeg tror de har begrenset rekebestanden i karet endel, men ellers er de verken på jakt etter fisk eller planter. Ser det står i artsbeskrivelsen at den spiser mye på plantene, men det er ikke min erfaring.
Jeg har senket vannstanden endel, og dermed står det noen røtter opp av vannet der krabbene har sitt landområde. Jeg kjøpte mine på Zoobua i Kongsberg, men jeg har ikke sett at han har hatt flere inne etter det. Tror de fleste gode dyrebutikker kan skaffe dem, og de er IKKE ulovlige.
Håper du finner noen fine krabber!
KB
Jeg har senket vannstanden endel, og dermed står det noen røtter opp av vannet der krabbene har sitt landområde. Jeg kjøpte mine på Zoobua i Kongsberg, men jeg har ikke sett at han har hatt flere inne etter det. Tror de fleste gode dyrebutikker kan skaffe dem, og de er IKKE ulovlige.
Håper du finner noen fine krabber!
KB
Postet 14.09.06 kl 08:15
Christian SvensenJeg hadde store problemer med å få tak i mine krabber. Bestilte først via Dyrego, men de ombestemte seg plutselig pga de mente det var ulovelig.... Jeg dro til Sverige og hentet noen nydlige mangrovekrabber:)
Jeg har bestilt mangrovekrabber i Sverige. Men ser nå at de bør ha landområde, noe som er nærmest umulig i mitt 400 liters akvarie med innvendig pumpe.
Er det så at de MÅ ha landområder, eller klarer de seg uten?
Postet 14.09.06 kl 21:07
Eivind TrømborgEr det så at de MÅ ha landområder, eller klarer de seg uten?
Tror ikke de klarer seg uten. I alle artikler jeg har sett om disse, nevnes det at de må ha et landområde. Mine sitter iallefall svært mye av tida over vann. Har du ingen mulighet til å bygge opp noe med røtter/stein og senke vannstanden noe? Toppen av filteret kan til nød også fungere som landområde, men da bør det legges til rette slik at krabben lett kommer seg opp. Har også hørt at noen lager frittflytende "flåter" til krabbene sine, men også det forutsetter at de kommer seg opp. Mine klatrer veldig godt, også på planter, slanger o.l., så du kan jo bruke det du har naturlig tilgjengelig i karet til å lage en "krabbestige". Lykke til!
Postet 14.09.06 kl 21:29
Eivind Trømborg[QUOTE=Christian Svensen]Jeg hadde store problemer med å få tak i mine krabber. Bestilte først via Dyrego, men de ombestemte seg plutselig pga de mente det var ulovelig.... Jeg dro til Sverige og hentet noen nydlige mangrovekrabber:)
Jeg har bestilt mangrovekrabber i Sverige. Men ser nå at de bør ha landområde, noe som er nærmest umulig i mitt 400 liters akvarie med innvendig pumpe.
Er det så at de MÅ ha landområder, eller klarer de seg uten?
Krabbene mine tilbringer mesteparten av tiden på land. Det jeg har gjort (har bare 200l) er å pynte opp akvariet med bark/kork som går som en bru oppover (ca 5cm bred) til toppen der jeg satte en kork flytene hvor de tilbringer mesteparten av tiden sin. Ser noenganger, speseilt på kvelden at de tusler nedover. men sjeldent sett de på bakken.
Litt komplisert sagt men..
Postet 14.09.06 kl 22:04
Knut B.[QUOTE=Eivind Trømborg] Er det så at de MÅ ha landområder, eller klarer de seg uten?
Tror ikke de klarer seg uten. I alle artikler jeg har sett om disse, nevnes det at de må ha et landområde. Mine sitter iallefall svært mye av tida over vann. Har du ingen mulighet til å bygge opp noe med røtter/stein og senke vannstanden noe? Toppen av filteret kan til nød også fungere som landområde, men da bør det legges til rette slik at krabben lett kommer seg opp. Har også hørt at noen lager frittflytende "flåter" til krabbene sine, men også det forutsetter at de kommer seg opp. Mine klatrer veldig godt, også på planter, slanger o.l., så du kan jo bruke det du har naturlig tilgjengelig i karet til å lage en "krabbestige". Lykke til!
Jeg har et akvarie til på 350 liter jeg ikke bruker. Trenger krabber samme oppfølging på filter, vannmåling og ikke minst lyssetting etc som fisk? Jeg har nemlig ikke lysagentur til dette akvariet. Men har utvendig pumpe og resten som skal til.
Postet 14.09.06 kl 22:59
Krabber trenger like mye rent vann som de fleste fisker Og siden krabber kan grise en del, er behovet for god filtrering ennå større.
Når det gjelder lys, trenger hverken fisk eller krabber særlig av dette. Det er plantene som trenger lys.
Men du vil vel gjerne se krabatene, og da må du nesten finne på en eller annen måte å belyse karet på.
Du kan enkelt og greit ha ett dekkglass over, og legge ett rimelig armatur beregnet f.eks for fjøs over. Eller lage ett enkelt oppsett selv med ett par platebiter, og elektronikken som skal til.
Trenger ikke koste mange kronene om du er litt handy
Når det gjelder lys, trenger hverken fisk eller krabber særlig av dette. Det er plantene som trenger lys.
Men du vil vel gjerne se krabatene, og da må du nesten finne på en eller annen måte å belyse karet på.
Du kan enkelt og greit ha ett dekkglass over, og legge ett rimelig armatur beregnet f.eks for fjøs over. Eller lage ett enkelt oppsett selv med ett par platebiter, og elektronikken som skal til.
Trenger ikke koste mange kronene om du er litt handy
Postet 15.09.06 kl 09:33