- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Eplesneglen blir spist på!
Eplesneglen blir spist på!
Postet 13.09.06 kl 21:31
Endret: 13.09.06 kl 22:45
Postet 13.09.06 kl 22:07
Postet 13.09.06 kl 22:54
Postet 14.09.06 kl 14:11
Vet faktisk ikke om følehornen vokser ut igjen, men grunn til at jeg spurte at ut fra et dyrevernmessig hensyn, (joda, vår hobby er fakstisk regulert av dyrevernloven) er det første en bør tenke på at alle dyr har krav på:
1. Kva dyr lova gjeld.
Denne lova gjeld levande pattedyr, fuglar, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr.
§ 4. Tilhaldsrom.
Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte skal syta for at dyret har fullt tenleg tilhaldsrom der det er stor nok plass, høveleg varmt, nok lys og tilgang på frisk luft m.v., alt etter trongen hjå det einskilde dyreslaget.
§ 8. Forbod mot visse måtar å fara fram mot dyr på.
Det er forbode:
3. å nytta levande dyr til agn eller åte eller til fôr åt andre dyr,
Nå er det deffintivt ikke mine tanker å si at du gjør noe av dette! Overhodet ikke!
Men på den andre siden er det dette lovverket som regulerer vår hobby.
Med andre ord, har du en snegle som blir spist på av andre dyr / fisker er de første at du må skille dem fra hverandre.
Så får du se om følehornene vokser ut igjen. Det skulle ikke overraske meg om de gjør det.
PS
tror jeg skriver dette pga alle diskusjonen om hvor mange fisk, hvilke arter, hvor stor fisk, osv jeg kan ha i mitt akvarie. Beklager mine avsporinger.
1. Kva dyr lova gjeld.
Denne lova gjeld levande pattedyr, fuglar, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr.
§ 4. Tilhaldsrom.
Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte skal syta for at dyret har fullt tenleg tilhaldsrom der det er stor nok plass, høveleg varmt, nok lys og tilgang på frisk luft m.v., alt etter trongen hjå det einskilde dyreslaget.
Det er forbode:
Nå er det deffintivt ikke mine tanker å si at du gjør noe av dette! Overhodet ikke!
Med andre ord, har du en snegle som blir spist på av andre dyr / fisker er de første at du må skille dem fra hverandre.
Så får du se om følehornene vokser ut igjen. Det skulle ikke overraske meg om de gjør det.
PS
tror jeg skriver dette pga alle diskusjonen om hvor mange fisk, hvilke arter, hvor stor fisk, osv jeg kan ha i mitt akvarie. Beklager mine avsporinger.
Postet 14.09.06 kl 15:31
Endret: 14.09.06 kl 15:32
Postet 14.09.06 kl 15:52
Er du helt sikker på at følehornene faktisk er spist av? Sneilene kan trekke disse inn, slik at de ikke så lett blir gnagd på.
Husker med gru når jeg forsøkte med eplesneiler sammen med malawi... Var ikke mange timene før sneilene fant ut at dem måtte trekke lua godt ned over øya når dem vandret imellom.
Så temmelig teit ut da
Husker med gru når jeg forsøkte med eplesneiler sammen med malawi... Var ikke mange timene før sneilene fant ut at dem måtte trekke lua godt ned over øya når dem vandret imellom.
Så temmelig teit ut da
Postet 14.09.06 kl 21:22
Det er forbode:
PS
Hvis du hinter til meg (for å avspore ennå mer.. ) så hadde det faktisk gått bra, intill jeg så krabba spiste. Da tok jeg ut de andre jeg hadde og satte i en annen tank. Trudde nemlig ikke at krabba, som er mindre en sneila skulle få tak i han, men..
Postet 14.09.06 kl 22:08
Postet 15.09.06 kl 17:15