Norsk kreps.

Hei.

Har nå et par kreps i akvariet, etter reglene i fra myndighetene.

Det viser seg nå at den ene har fått halen full av egg, og skal tydeligvis ha små. Hvor lenge går disse dregtige, og hva bør jeg gjøre når ungene kommer?

Hunnen er ca 10 cm lang, og spiser dårlig nå, selv om hun var rimelig glupsk før hun ble dregtig. Er det normalt?

Har de sammen med fisk, og fungerer veldig bra.
Hva slags kreps kan du ha etter hvilke regler fra myndighetene?
Lars Solem

Dette er ikke svar på det jeg spør om.

Om jeg har forstått forskrift om bekjempelse av krepsepest riktig, er det lov å holde kreps som er fanget i vann/vassdrag som ikke er definert som sone for krepsepest, og innen for lovlig størrelse på krepsen, dvs 9,5 cm.

Lars Solem

Det er ikke forbudt å fange kreps i Norge å ha den akvarie.
Så lenge den er riktig størelse og den ikke er fanget der det er krepse pest. Men det er forbudt å innføre all form for kreps.

Eivind Trømborg

Gratulerer, dette greide ikke jeg.
Jeg har hatt disse i akvariet, det gikk ganske bra det.
Men det ble ikke noe egg av det.

Dermed vet jeg ikke hva du skal gjøre med eggene.
Men
Han som overtok disse har de enda, jeg skal ta kontakt å høre om han har noen erfaringer med dette.

Har nå vert i kontakt med han som tok over krepsen min.

Han sier de har fått egg to ganger og han har ikke gjort noen ting med de. Hunnen bærer disse eggene svært lenge (han husket ikke akkurat) Når de klekker lever de av plomme sekk i ca. 2 uker hvorpå de har sitt første skall skifte. De er da 7-9 mm.
Moren tar seg godt av de så det god overlevelse prosent.

Håper dette er til hjelp
Thomas Agnor
Har nå vert i kontakt med han som tok over krepsen min. Han sier de har fått egg to ganger og han har ikke gjort noen ting med de. Hunnen bærer disse eggene svært lenge (han husket ikke akkurat) Når de klekker lever de av plomme sekk i ca. 2 uker hvorpå de har sitt første skall skifte. De er da 7-9 mm. Moren tar seg godt av de så det god overlevelse prosent. Håper dette er til hjelp

Tusen takk for svar. Problemet mitt nå er at den andre også har fått egg. Men de ble vel "gravide" før de fle fanget i august håper jeg.

De graver seg ned i sanden og spiser lite. Bør jeg ha egne kar til de?
Da hadde de nok med seg eggene ja.
Etter det han fortalte meg trenger du ikke flytte de men han hadde heller ikke noen fisk.
Så det kommer jo an på hva slags fisker du har (hvis noen)
Eggene er jo bra beskyttet, så spørsålet blir vel, har du fisk som kan spise 7-9 mm kreps.
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap