Hva er Blå Hummer?

Jeg har sett noen utenlandske foruk omtale Blå Hummer men har ikke kommet til bunns i hva det er? Noen som kan hjelpe meg her? Er det en ulovelig art i norsk sammenheng? Jeg har set bilder da og den er unektlig pen! Men visst det er en kreps variant så er det vell bare å skrinlegge den tanken.
Blue Lobster - Cherax quadicarinatus
Hei, kjøpte meg nettopp en bok om skalldur (AquaLog Special; Shrimps, crayfishes and crabs in the freshwater aquarium).

Det er denne som kalles blå hummer (selv om den har bånd og streker i andre farver, deriblandt sterk rød). Det finnes også flere arter som enten er blå eller har varienter i blått.

Ja, det er vel teknisk kreps - men de er nært relatert til den marine hummeren. Den aller største i Cherax familien (Tasmania) når størrelser opp til 3 kilo!

Om arten er CITES oppført er den ulovlig i handel, har ikke sjekket dette. Ellers burde det vel være lovlig.
sikkert ikke lov men..
jeg kunne godt tenkt meg en! så en til salgs på nett, på finn.no. Skjønner meg ikke helt på den norske lovgivningen i forhold til resten av skandinavia, burde jo være like mye til skade for faunaen i andre land også. Selv om jeg har minne tvil om hvilke arter som egentlig er til fare, er kjent med visse fisker osv men det er jo ikke et utbredt problem. Jeg skal sjekke det litt og så skal jeg rett inn på webzoo å kjøpe den boka du har! virker bra!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap