- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Stengt hummertråd
Stengt hummertråd
Postet 26.09.06 kl 22:25
Endret: 26.09.06 kl 23:14
Postet 26.09.06 kl 22:31
Postet 26.09.06 kl 22:33
Postet 26.09.06 kl 22:34
Det er ikke alle hummer arter som er ulovelige heller har jeg forstått, skjønner ikke så mye av det som står i lovverket vs det som står i enkelte bøker! For det andre(personlig mening) syntes jeg den norske lovgivningen kunne vært mye mer konkret da det ikke er sjangs i havet for at mange av disse artene kunne klart seg i norske vassdrag. Jeg skal ikke tråkke på noen tær her, men jeg personlig kunne godt tenkt meg en blå hummer. Om vi skal diskutere det på forumet eller ikke har jeg ingen mening om, men jeg kan jo merke en viss frustrasjon da butikker selger dem og mann egentlig ikke har lov til å ha dem. Det er ikke mange som handler i dyrebutikker som har peiling på lovene til mattilsynet.
Postet 26.09.06 kl 22:37
Postet 26.09.06 kl 22:37
Endret: 26.09.06 kl 22:38
Camilla NilsenBurde man ikke da kunne få ta i mot råd om hvordan man skal ta best mulig vare på den?
Absolutt! Det er viktig at man skaffer informasjon om dyra man skal holde. Det finnes mye litteratur på nett og utenlandske forum for denslags. Den som søker finner Det er en fordel om man kan Tysk, men det finnes endel på Engelsk også.
Camilla NilsenSkal man koke den i stedet?
Enkelte velger å holde dyr som ikke er lovlige. Det kan vi ikke gjøre noe med, men vi kan gjøre det mindre attraktivt ved å forby diskusjoner rundt dette. Ved beslaglegging blir slike dyr avlivet.
Postet 26.09.06 kl 22:38
Postet 26.09.06 kl 22:38
Postet 26.09.06 kl 22:40
BjarneDiskusjon om akvariehold m.m. av ulovlige arter, det være seg kreps, amfibier, skilpadder o.l. kan, slik AF ser det, være med å fremme interessen for disse artene. Dette er noe AF ikke ønsker å være forbundet med så lenge disse artene etter norsk lov er forbudt.
Det skjønner jeg faktisk godt. Sammenlikne det med narkotika er en ting hehe, men jeg skjønner AF sin policy på den saken.
Over og ut!
Postet 26.09.06 kl 22:40
Postet 26.09.06 kl 22:43
Er forøvrig helt enig med Alexander. Det er kjipt at butikkene selger dette til uvitende kunder. Folk flest kan ikke vite at små kreps og hummer er ulovlig, mens store reker med klør er ok.
Disse dyra ser man heldigvis sjeldnere i butikkene enn før, men det er fortsatt noen som gir blaffen og tar inn frosk, salamandere, kreps og annet.
Et liten quizz!! Noen som vet forskjellen på kreps og reke?
Disse dyra ser man heldigvis sjeldnere i butikkene enn før, men det er fortsatt noen som gir blaffen og tar inn frosk, salamandere, kreps og annet.
Et liten quizz!! Noen som vet forskjellen på kreps og reke?
Postet 26.09.06 kl 22:45
Postet 26.09.06 kl 22:54
Postet 26.09.06 kl 22:57
Camilla NMan får slutte å informere på skolen om hvor farlig narkotika er også da, det kan jo fremme interessen. Jeg har alltid trodd faktaopplysning var det beste. Det er en grunn til at disse artene er forbudt. Bedre å få disse frem i lyset i stedet for å dysse ned det hele.
Som nevnt tidligere, Google.
Jeg vurderte en stund å skaffe meg et ulovlig vesen, meldte meg da inn i et svensk forum.
Dessuten, hva om vesenet blir sykt?
Hvor skal du da henvende deg, uten fare for at det blir beslaglagt?
Jeg velger å stenge denne tråden, disse debattene fører sjeldent noe konstruktivt med seg.
Postet 26.09.06 kl 23:13
Endret: 26.09.06 kl 23:14