Rekekar spørsmål

Inaktiv bruker
Sønn på 11 år har veldig lyst på ett lite rekeakvarium på rommet sitt.
Har endel kirsebær reker gående her som han han få evt.
Vi har funnet ett par kar på 12-15L som han har plass til på rommet.
Det jeg lurer på er hva jeg trenger til ett rekekar.

Kar,dekkglass,en spot på 10w.Varmekolbe klarer man seg vel uten på ett så lite kar.
Må man ha ett innv.filter,type fluval1, eller holder det med ett luftdrevent filter (bio foam filter) til rekene ?

/jan

Ett lite luftdrevet filter er tilstrekkelig til rekene. En liten fluval, vil fort ete opp rekene, dersom man ikke tetter innsugene med netting.

Ville spandert en liten varmekolbe på karet, ellers blir fort temperaturen svært svingete. Så snart lyset er av, begynner tempen å falle.
Skal ikke lange tiden til før 10L vann er blitt romtemperert

PS: En vanlig spott på 10W gir svært lite lys, og svært feil lys. Å få til planter i dette karet, selv Javamose, vil være meget vanskelig.

Anbefaler at dere skaffer en slik sak, den gir riktig og rikelig med lys Kanskje til og med i meste laget
Inaktiv bruker
Takker Frank.
Lys er viktig,det blir ikke rart med planter oppi der men det som blir vil man jo skal ha det bra.
Skal få sjekket opp den lampen der.
Kolbe,se hva jeg finner.Lite kar så det blir vel var for temp.svinginger kanskje ja.
Når det er sagt så er det "stabilt" varmt på rommet til guttene
Men med tanke på vannbytter og slikt,kjøre samme løpet som med de andre karene som går med fisk her ?
Jeg bytter konsekvent hver helg,lørdag som oftest over en murer eller to,kose seg litt

/jan
Ser ikke noen grunn til å ikke bytte vann, selv om det er mindre belastning med noen få reker, kontra noen grisete fisker

Bytter selv ca 20% ukentlig i en 63L, med 9 reker under 3cm
JanR
Jeg bytter konsekvent hver helg,lørdag som oftest over en murer eller to,kose seg litt :)

Den ideen likte jeg, kanskje jeg må skifte byttedag, sånn at det er "lov" med en murer eller fem
Inaktiv bruker
biXen
[QUOTE=JanR]Jeg bytter konsekvent hver helg,lørdag som oftest over en murer eller to,kose seg litt :)

Den ideen likte jeg, kanskje jeg må skifte byttedag, sånn at det er "lov" med en murer eller fem

Hehe litt kos skal det være
Skal ikke gå innpå detaljer men det er utrolig hvor lett vannbytte går noen ganger hehe.

/jan
Inaktiv bruker
Så var reke karet på 12L på plass med 20-25 kirsebær reker.
Står,selfølgelig,på rommet til sønn.
Det han lurer på (han hører ikke på faren sin) er om det går ann å ha noen fisk oppi der.
Guppy og den slags er ikke aktuelt.
Holder med en eller to fisker sier'n.
Jeg vil ikke ha noen fisk oppi der,12L er lissom...smått.
Men hvis noen har noen forslag til fisk evt hvorfor man ikkke kan ha fisk oppi der så setter jeg stor pris på det.

Heisann, vet ikke om det fortsatt er aktuelt, men tenkte bare jeg skulle anbefale denne lampen fra ikea, som er vesentlig mye billigere enn den på webzoo. Funker mer en bra i mitt rekekar på 19L og ser ganske bra ut. Den er bare festet på veggen bak karet.[External Image]
Halogenbelysning er uegnet til akvarieformålet, av flere grunner
Først av alt, er det svært mye varme kontra lys de wattene pæra bruker. Denne varmen kan være uheldig, dersom man har det for tett rundt karet.

I tillegg er halogenlys noe som virkelig blir verdtsatt av algene.

Ville bare nevnde det
Har blitt anbefalt denne typen av folk som jeg føler har god peiling. Ikke har jeg hatt problemer med alger eller varmen, selv om jeg har hatt denne en stund. Javamosen vokser som bare det, så jeg kan ikke helt se problemet, har funket bra for meg hvertfall, og mine erfaringer har jeg lyst å dele med andre.

Mulig at det danner seg litt alger, men dette blir isåfall spist opp av rekene der inne, så sånn sett blir de jo da selvforsynt
Det er lurt å dekke innsuget på pumpa med f eks ei nylonstrømpe sånn at små reker ikke blir sugd inn i pumpa. Du vil nok se rekende sitte på innsuget fordet, men det er fordi det havner mye snacks der som rekene liker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap