- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Syk rød mangrovekrabbe.
Syk rød mangrovekrabbe.
Kjøpte en mangrovekrabbe i går. Tok den forsiktig med hjem, og satte den i et yngelkar med guppy yngel. Satt opp en rot, som var flat på toppen slik at den skulle få landområde.
Når jeg reiste på jobben i dag tidlig satt den litt under vannskorpa og så glad ut. Da jeg kom hjem 10 timer senere lå den på ryggen på bunnen. Alt annet som er levende i karet er like blide.
Den lever på en måte enda, dvs ser den "puster" men det er det. Hva kan ha gjort den så syk?
Har den nå på land da jeg mistenker at den ikke har kommet seg på land, og har druknet. Er DET mulig?
Når jeg reiste på jobben i dag tidlig satt den litt under vannskorpa og så glad ut. Da jeg kom hjem 10 timer senere lå den på ryggen på bunnen. Alt annet som er levende i karet er like blide.
Den lever på en måte enda, dvs ser den "puster" men det er det. Hva kan ha gjort den så syk?
Har den nå på land da jeg mistenker at den ikke har kommet seg på land, og har druknet. Er DET mulig?
Postet 05.10.06 kl 23:23
Postet 06.10.06 kl 08:49
Postet 06.10.06 kl 09:04
Postet 06.10.06 kl 09:05
Akvaforum har den inne på Kunnskapsbasen
http://www.akvaforum.no/dyr.cfm?id=1115
Så den er nok lovlig. Står at den foretrekker litt salt i vannet, så kanskje det er det som er problemet? Om den går i mindre idéelle forhold så kanskje immunforsvaret blir litt slitent.
http://www.akvaforum.no/dyr.cfm?id=1115
Så den er nok lovlig. Står at den foretrekker litt salt i vannet, så kanskje det er det som er problemet? Om den går i mindre idéelle forhold så kanskje immunforsvaret blir litt slitent.
Postet 06.10.06 kl 09:10
Postet 06.10.06 kl 10:24
Ok, var litt usikker på krabben, har ikke brydd meg om slik, så det har ikke jeg fått med meg. Ser både kreps og krabbe i handelen.
Poenget mitt er uansett dumt at det som er ulovlig alikevel blir solgt. Kommer nok til å være tilfeller av dette.
By the way... er det uansett ikke lov i noen omstendigheter med kreps? Tenkte litt på Drøbak akvarium, mange akvarier og tanker med slike, forskjellige typer. Men det blir kanskje unntaket i loven?
Poenget mitt er uansett dumt at det som er ulovlig alikevel blir solgt. Kommer nok til å være tilfeller av dette.
By the way... er det uansett ikke lov i noen omstendigheter med kreps? Tenkte litt på Drøbak akvarium, mange akvarier og tanker med slike, forskjellige typer. Men det blir kanskje unntaket i loven?
Postet 06.10.06 kl 10:29
Endret: 06.10.06 kl 10:32
Postet 06.10.06 kl 10:42
Eivind TrømborgHar den nå på land da jeg mistenker at den ikke har kommet seg på land, og har druknet. Er DET mulig?
Min krabbe kommer seg opp nesten overalt, men man kan jo legge til rette ved hjelp av røtter/pinner/steiner slik at det blir lettere for krabben å komme til landområdet. De er avhengige av landområdet sitt, og puster ut fra det jeg har forstått med en kombinasjon av gjeller og lunger (korriger meg hvis jeg tar feil!). Min er lenge under vann på leting etter mat, og så kan den sitte i timesvis på landplassen sin og "sole seg". Tror nok helst at det kan være stress og forskjell i vannkvalitet i overgangen fra butikk til deg som har gjort dette. Fortell oss hvordan det går med den.
Postet 06.10.06 kl 10:47
Endret: 06.10.06 kl 10:49
Jeg vet ikke hva som kan være galt med krabben din, men krabber klarer å klatre stort sett over alt. både på undersiden av røtter, og opp ledningen til pumpe og varmekolbe. så at den ikke kom seg opp er nok ikke problemet.
en annen ting: det er så fryktelig irriterende når folk fremlegger ting som ikke er sant som fakta! jeg er ny her på forumet, og har ikke lyst å skaffe meg uvenner eller noe, men vær så snill, ikke skriv ting så skråsikkert når du ikke er sikker! krabber er helt lovlig i Norge.
en annen ting: det er så fryktelig irriterende når folk fremlegger ting som ikke er sant som fakta! jeg er ny her på forumet, og har ikke lyst å skaffe meg uvenner eller noe, men vær så snill, ikke skriv ting så skråsikkert når du ikke er sikker! krabber er helt lovlig i Norge.
Postet 06.10.06 kl 12:18
Høyer'nKrabber er ulovlig å holde i Norge
Krabber er ikke ulovlig i Norge! Kreps er ulovlig. Det er fint at du tenker på de lovene vi har å forholde oss til, men da må du forsikre deg om at det du sier er riktig.
Eivind:
Jeg tror nok ikke den har druknet. De kan fint være under vann i et døgn uten at det gjør noe, og denne hadde jo også tilgang til land og hadde gått dit dersom det var behov for det.
Disse krabbene er ganske ømfintlige for kobber, uten at jeg noen gang har hatt problemer med det. Gamle rørsystemer avgir kanskje større mengde kobber.
De trives også best i temperaturer under 25 grader og jeg har mistet flere krabber i sommervarmen. De liker ikke når temperaturen kryper over 28 og kan dø av det.
Ellers er de svært sårbare like etter de har skiftet skall - noe de gjør relativt ofte. Nå tror jeg ikke den har gjort det så kort tid etter at du kjøpte den, men det kan jo hende at den nettopp hadde byttet skall i butikken og at den derfor ikke vil overleve flyttingen og tilvenningen til det nye vannet.
Det kan jo også hende at krabben du kjøpte var syk. Hvis du kjøpte den fra en seriøs akvariebutikk så bør du kunne ta med deg krabbe, kvitteringen og en liten vannprøve og få en ny krabbe så lenge det ikke er noe i veien med vannet ditt.
Håper du får en mulighet til å prøve på nytt. Disse krabbene er fantastisk flotte og en av mine favoritter i akvaristikken
Postet 06.10.06 kl 12:45
Postet 06.10.06 kl 12:47
Postet 06.10.06 kl 12:54
BillyIdle[QUOTE=Tone Andreassen]Gamle rørsystemer avgir kanskje større mengde kobber.
Nei, gamle rør gir faktisk fra seg mindre kobber
Svært gamle, og delvis forkalka rør, avgir lite kobber. Nye rør, der det ikke er blitt noe belegg inni, avgir derimot en hel del kobber.
Men: I de fleste nyere hus, er kobber lite brukt. Plastsystemer som "rør i rør" er det som brukes der man har muligheten til det
PS: Om du er redd kobber, la vannet renne en stund før du tapper i karet av det. Så får du skylt ut noe "løskobber".
Aquasafe skal også binde opp en del kobber
Postet 06.10.06 kl 12:59
Postet 06.10.06 kl 13:00
Psychofoxen annen ting: det er så fryktelig irriterende når folk fremlegger ting som ikke er sant som fakta! jeg er ny her på forumet, og har ikke lyst å skaffe meg uvenner eller noe, men vær så snill, ikke skriv ting så skråsikkert når du ikke er sikker! krabber er helt lovlig i Norge.
Da beklager jeg, men jeg har ringt til Mattilsynet i Drammen og de sa at det ikke var lov...
Postet 06.10.06 kl 15:19
Den tok desverre kvelden . Veldig trist da det var en pen skapning.
Men ikke gitt opp enda, tenkte jeg skulle få tak i et par til, men må tilrettelegge bedre først. Og har et lite 40 liters kar jeg lurer på om jeg kan bruke. Og bare ha halvparten med vann, dvs 20 liter.
Noen som har forslag til gode vannverdier for krabber. Og siden den er så mye på land, trenger jeg egentlig noen sirkulasjonspumpe i det hele tatt i et slikt lite kar?
Men ikke gitt opp enda, tenkte jeg skulle få tak i et par til, men må tilrettelegge bedre først. Og har et lite 40 liters kar jeg lurer på om jeg kan bruke. Og bare ha halvparten med vann, dvs 20 liter.
Noen som har forslag til gode vannverdier for krabber. Og siden den er så mye på land, trenger jeg egentlig noen sirkulasjonspumpe i det hele tatt i et slikt lite kar?
Postet 06.10.06 kl 20:32
Høyer'n[QUOTE=Psychofox] en annen ting: det er så fryktelig irriterende når folk fremlegger ting som ikke er sant som fakta! jeg er ny her på forumet, og har ikke lyst å skaffe meg uvenner eller noe, men vær så snill, ikke skriv ting så skråsikkert når du ikke er sikker! krabber er helt lovlig i Norge.
Da beklager jeg, men jeg har ringt til Mattilsynet i Drammen og de sa at det ikke var lov...
Det jo bare å holde seg oppdatert her på forumet så burde jo ikke dette vært et tema, det har vært så mange tråder på dette her i det siste halve året nå at dette er et "ikke tema". Bruk "søk i alt innhold" her på forumert så finner mann fort ut hva som er lov og ikke lov.
Når det gjelder mattilsynet, tidliger distrikts veterinæren, så er det ikke altid de som svarer i telefonen der er mest opplyst, desverre, det kan jo tenkes at hun som svarer der har griser og/eller kuer som sin spesialitet. Da kan hun sikkert guide deg gjennom en kalve fødsel, men ikke være oppdatert på innport og hold av ulovelige arter. Det beste du kan gjøre er å sjekke lovverket som faktisk er lagt ut her på AF i en tråd.
Postet 06.10.06 kl 20:57
Eivind TrømborgKjøpte en mangrovekrabbe i går. Tok den forsiktig med hjem, og satte den i et yngelkar med guppy yngel. Satt opp en rot, som var flat på toppen slik at den skulle få landområde. Når jeg reiste på jobben i dag tidlig satt den litt under vannskorpa og så glad ut. Da jeg kom hjem 10 timer senere lå den på ryggen på bunnen. Alt annet som er levende i karet er like blide. Den lever på en måte enda, dvs ser den "puster" men det er det. Hva kan ha gjort den så syk? Har den nå på land da jeg mistenker at den ikke har kommet seg på land, og har druknet. Er DET mulig?
Nå er det mange som har svart deg, men jeg gjør de tuansett for å dele mine erfaringer
Jeg kjøpte to mangrovekrabber for en stundsiden. Gjorde som deg, men etter 1 dag så døde den ene krabba. Jeg kjøpte igjen senere 2 nye, og det gikk bra. Jeg har nå tre rødemangrovekrabber tuslene rundt i karet De er jo amfibie dyr såvidt jeg vet, så de klarer seg like bra under som over vann. Så druknet har den neppe
Postet 08.10.06 kl 22:16
Høyer'n[QUOTE=Psychofox] en annen ting: det er så fryktelig irriterende når folk fremlegger ting som ikke er sant som fakta! jeg er ny her på forumet, og har ikke lyst å skaffe meg uvenner eller noe, men vær så snill, ikke skriv ting så skråsikkert når du ikke er sikker! krabber er helt lovlig i Norge.
Mattilsynet er ikke helt til å stole på alltid. Kommer sikkert og annpå hvordan krabbe du fremla.
(Hatt mye tull med mattilsynet)
Postet 08.10.06 kl 22:17