Skifter reken skall eller dør den?

Har ei Kirsebærreke som begynte å oppføre seg rart i dag. Ligger rolig, for så å svømme rykkvis og legge seg ned på rygg eller siden. Trodde den var død, men den svømte da jeg pirket borti den.

Noen som vet hvordan den ter seg før den skifter skall? Eller holder den rett og slett på å dø?
De skifter skall når de vokser.

Krabber ut av skallet i en sprekk i "nakken" og pumper seg full med vann, før det nye skallet blir hardt. På denne måten vokser de.
Leikeleif
De skifter skall når de vokser. Krabber ut av skallet i en sprekk i "nakken" og pumper seg full med vann, før det nye skallet blir hardt. På denne måten vokser de.

Oppfører de seg merkelig like før dette skjer, eller svømmer de rundt som vanlig?
I morges var den død. Er bare en liten uke siden jeg kjøpte den, så jeg skal ta den med til dyrebutikken og få ny.

Vannverdiene var bra.
Så synd dah... Jeg har selv etn 54liter med kun kirsebærreker. Det har vært et skallskifte oppi der. ellers tror jeg de holder seg roli når de skal skifte skall. Mitt pinnedyr f eks, er veldi utsatt når den skal skifte skall, dah må jeg ikke røre den eller dusje den eller løte opp det den henger i eller noe, så tror oxo reker er utsatte og vil være i fred når de skifter...
Kan jo hende den ble forstyrret. Andre fisker kom jo bort og sjekket hva som sjedde.

Tok Amanoreker i stedet, siden jeg hadde et par fra før.
Ja, hvis den ikke hadde noe gjemmested å gå til fikk den kanskje ikke være i fred og så ble den forstyrret mye under hamskifte...

Amanoreker ja. Fine de, men de kan du ikke få yngel på sånn som med kirsebærreker. Ihvertfall ikke i ferskvann...
Det skulle være nok gjemmesteder blant planter og under ei rot. Men, men.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap