Indisk klorereke

Kan denne viss jeg skaffer den,ta knekken på ancistrusen min og endlerne mine??

Mvh
Thomas
Plussmedlem
Tvilsamt, men dei kan vera aggressive og skape problemer i eit kar. Vi måtte hive ut nokre kloreker som prøvde å fange peruscalarane våre og greide det.
Inaktiv bruker
Ja og nei.
Er vel like mange erfaringer med kloreker som det er folk utpå her.
Mine store kloreker tok noen guppy's/endlers ja.
Aldri sett de har gitt seg på ancistrus/maller.

/jan
Har en 60 ltr med 10 kloreker i. Når jeg ser oppførselen deres når det kommer en godbit oppi så er jeg betenkt på å ha fisk oppi sammen med dem. De fikk noen små biter av en ørret vi hadde til middag, og om de hadde kunnet hvine av fryd er jeg sikker på at de hadde gjort det. De var skikkelig opphissede og kastet seg over bitene. For én gangs skyld klarte de til og med å dele på bitene. :o)
Jeg vet de tar små fisk som sover på bunn, sikkert større oxo, men vil de ta fisk som "svever" rundt og vil de ta andre reker?
Jeg skal skaffe med pymgecorydoras og er jo da redd for at alle skal bli rekemat, har alleredet mistet 3 corydoras habrosus som da er noe større enn disse pygmeene.
Vil de fange fisker som feks galaxyrasbora (disse sover vel ikke på bunnen?) som er ganske små, mens de sover?
Vil de plage kuhliiålene som da mest sannsynlig vil dele gjemmeplass med disse klypedyra?
Jeg må ærlig innrømme at jeg handlet før jeg tenkte/sjekket skikkelig.
Indisk kloreke
Mine reker har delt en del små sae i to, og klypi litt i halene til fisk som nærmer seg maten deres
Ellers er de helt greie her
Indisk klorereke
Har 3 kloreker og de tok mine 3 corydoras pygmeas lett, samt at de rapper malle tablettene jeg slipper nedi, de er også mistenkt for å stå bak 2 neon tetra sin bortgang.
Men jeg liker rekene, kule skapninger.
Mvh
Morten

Hva er oppgaven til reka?
heisann, hva er oppgaven til en klorereke?
og kan den leve sammen med 3 platy 5guppy 13 neontetra og 1 ancistrus?
isåfall hvis den ikke kan, annbefaler dere noen andre reker som hjelper med å bedre akvarie miljøet?
Jeg har 20-30 kloreker i et 600 liters kar fullt av fisk(selskapskar). Dette ser ut til å gå helt greit,de er borte og pirker på fiskene men de bare rister de av seg. Men de er glupske og tar godt til seg av malletablettene
Ahaa
hva er jobben til reka da?
og legger de egg eller er de levendefødende, formerer de seg raskt?
Reke
nei tror ikke det jeg har hatt kloreke den lå for det meste inni en hule og skadet ikke noen av fiskene mine.
Plussmedlem
Can Sahin
heisann, hva er oppgaven til en klorereke? og kan den leve sammen med 3 platy 5guppy 13 neontetra og 1 ancistrus? isåfall hvis den ikke kan, annbefaler dere noen andre reker som hjelper med å bedre akvarie miljøet?

Tror du har misforstått litt hvis du er av oppfatningen om at reker o.l. alle har "jobber". De som holder kloreker, holder de fordi det er fascinerende skapninger og en "kul greie" å ha. Noen reker, som kirsebærreker, lever av blant annet alger og slik holder de mange akvarium rimelig rene for uønskede alger. Men rekene spiser alger fordi det er maten deres, ikke fordi det er en oppgave vi har satt de til.

Kloreker er hovedsaklig kjøttetere, enten de jager ferskt bytte eller spiser åtsel. Men levesettet deres er ikke av en slik art at de utfyller et miljøbehov i akvarier.
Man bør egentlig aldri anskaffe verken fisk eller reker fordi de gjør "en jobb" i akvariet, og vi bør heller fokusere på å sørge for at de dyrene vi har anskaffet oss, har et godt hjem under forhold som er så lik de naturlige vi overhodet kan.

Kloreker lever godt sammen med de fiskene du nevner. Om fiskene synes det er like kult, er jeg ikke sikker på. De klorekene jeg har hatt, har stort sett vært "snille" og kun tatt fisk som har død av seg selv. Men alle har ikke samme flaksen...
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap