Røde krystallreker - hardhet i vannet samt fòringsmengde

Trenger man ikke tilsette noe for å øke hardheten (gH) i vannet til Røde Krystallreker? Her måler det bare 1 eller 2 rett fra kranen.
Jeg innbildte meg sånn halvveis at det var bra for skallet deres (reker generelt) å øke gH litt da, men det er mulig jeg roter sammen litt med eplesnegler og sånn. Men iflg. databasen her så står det 0-10 i gH, og det må jo bety at jeg ikke trenger å trikse med gH i karet deres...? Hvis det går fint å ha den så lavt?

Har nå hatt min lille koloni på 10 slike Røde krystallreker i to uker nå, og det ser ut til at alle har det bra. Har stadig opptelling, og alle er der enda (ingen som har rømt, selv om jeg ikke kan ha det pottetett i toppen pga for høy varme da).

Det er kommet et svakt lysegrønt skjær på glasset i akvariet deres (19 liter), så nå spankulerer de rundt på rekers vis og piller i seg alger døgnet rundt Virkelig artige krabater.

Jeg gir dem et par små slike kuler av "JBL NovoPrawn" annenhver dag eller hver tredje dag. Håper ikke dette er hverken for mye eller for lite? Det er 10 reker, og bare et par slike små kuler gis. Bør de få mer? Er litt redd for å overfòre, det er jo temmelig små kryp dette her og det er vanskelig å bedømme magemål på sånne Men jeg prøver å gi utifra det jeg ser, og hvor lang tid de bruker på å spise opp det de har fått.

Noen som kan si litt om det høres mye ut eller lite?
Selv endrer jeg ikke Gh i rekekarene mine, har samme lave verdien som du har. Ser ikke noe problemer med dette hos meg i alle fall. Bytter skall både titt og ofte, og siden dem eter dette i seg igjen, får dem vel i seg stoffene fra skallet igjen.
Vet for den del ikke hvor mye kalsium det er i skallet, det er jo mykt og smidig etter at de har skiftet det. Til og med på scampi-store reker er skallet uventet mykt

Syntes foringen din med rekefor høres grei ut, jeg gir kun slike pellets for at rekene skal få i seg andre næringsstoffer enn alger. Alger er det tilstrekkelig av, så om noen går sultne, er det for at dem er late i alle fall
bruker det foret selv å,storfornøyd,står foresten på boksen at en reke kan få to novo kuler pr dag,personlig gir jeg de en en "passe" haug med ruten hver dag.disse kulene oppløser jo seg ikke på 24 timer,så forurensing skal ikke være noe problem. du finner nok ut av hva som e passe dose,reker tenker vel som oftest bare på to ting ,mat å formere seg så går utifra du vil ha fler ;P
Bruker crab pellets fra Hikari til mine Indiske kloreker. De får flakfor og pellets om hverandre, og har "sultedager" innimellom (en gang per uke). Bruker litt over 1 pellet til hver reke.

Morsomt når de får pellets, de blir helt ville! Svømmer og piler rundt for å fange en til munnen og en ekstra i kloen om de får tak i. Så piler de bort til "stedet" sitt der de sitter i ro og spiser med et vaktsomt øye for inntrengere. :o)
Tilfeldig bekjentskap
© KSN
Reklame for plussmedlemskap