når kan jeg kjøpe snegler?

hei

jeg har nå hatt akvariumet ett par dager, og lurer på om jeg skal kjøpe meg ett par segler i dag

hva tror dere om de? vil de overleve?
akvariumet ska helst stå en stund med vann å planter før du tilfører dyr,ellers kan du ende med massedød i ditt nye kar
Hadde sandsnegler fra dag 5 i mitt, de klarte seg fint. Forøvrig brydde det meg ikke så altfor mye om de gjorde det men :P
Jeg har vært litt barbarisk, jeg, og brukt eplesnegler til innkjøring av akvarier.... Altså satt inn eplesnegler med en gang vannet er varmt nok, etter en dag eller to.

Har hittil ikke mistet noen av den grunn, så antagelig (jeg gjetter) tåler de nitritt bedre enn fisk. De kan jo gå opp og trekke luft fra overflaten, så nitritten går vel ikke i blodet og gjellene på dem som det gjør med fisk?

Uansett, eplesnegler spiser og skiter og setter dermed i gang filterbakteriene. Man fòrer dem jo litt, og alt dette setter altså i gang det hele. Etter en stund setter jeg inn en fisk eller to, fortrinnsvis algespisende Ancistrus. Det kommer ofte brunalger i nyoppsatte kar i starten, og da er Ancistrus fin å ha ettersom de gasser seg med brunalger
mona o
Har hittil ikke mistet noen av den grunn, så antagelig (jeg gjetter) tåler de nitritt bedre enn fisk. De kan jo gå opp og trekke luft fra overflaten, så nitritten går vel ikke i blodet og gjellene på dem som det gjør med fisk?

Blir vel kanskje litt påvirka av nitritten, men som du sier så kan de gå opp og puste luft, da de har både "lunger" og gjeller.
Tviler på at sneiler har samme reseptorene som fisk i åndedrettsårganene sine, og derfor på langt nær plages så mye med nitritt og ammoniakk i vannet.

Jeg ser det som uproblematisk, og slett ikke barbarisk, å ha sneiler i fra tempen er Ok

Har heller ikke opplevd at sneiler dør i oppstartsfasen, heller tvert imot (plutselig ser du at glasset er dekket av 500 små sneile/%¤&%, hyggelig...)
å vel..., overlever sikkert,bare kjipt hvis det er en sneileart som koster litt å den dauer med en gang.
jeg var innom en zoo butikk i dag får og kjøpe eplesnegler, men han mannen i butikken anbefalte meg og vente en hel mnd før jeg kjøpte snegler. han sa at eplesneglen var mye mer følsom enn en del fiske arter :S

jaja, ikke vet jeg men takk til alle sammen, tar alltid imot tips
lærer mye av og lese her
kjøp heller eplesneiler her (når den tid kommer) på forumet,mye billigere.
No vet jeg ikke alt om eplesneiler men tror uansett det er lurest å vente litt før man slipper noen dyr oppi.et lite tips kan vel være om du kan få tak i noe slam fra et filter som har gått en stund å ha det i ditt filter,da har du en veldig god start kultur med snille bakterier(de du venter på ska komme igang i akvariet før fisken kommer )
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap