- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvorfor slipper Rekene eggene sine før tiden er inne til klekking?
Hvorfor slipper Rekene eggene sine før tiden er inne til klekking?
hei har fått en del kirsebær reker å la merke til at en stor hunn jeg har som nettopp hadde fått egg manglet mange av eggene under magen.Før var det en stor klynge nå var det bare ca 5 stk igjen.er 100% sikker det ikke var klekketid for eggene.Så nå lurer jeg på om det er noen som vet hva som skjedde.Rekene går i et eget kar for seg selv, med sandsneiler.La oppi en kalkstein fordi jeg så en del av sneilene hadde begynt å få dårlig skall.er kalkstein en dårlig ide i rekekar? takker for svar
Postet 04.01.07 kl 23:44
Endret: 04.01.07 kl 23:48
Postet 07.01.07 kl 14:27
lokihei har fått en del kirsebær reker å la merke til at en stor hunn jeg har som nettopp hadde fått egg manglet mange av eggene under magen.Før var det en stor klynge nå var det bare ca 5 stk igjen.er 100% sikker det ikke var klekketid for eggene.Så nå lurer jeg på om det er noen som vet hva som skjedde.Rekene går i et eget kar for seg selv, med sandsneiler.La oppi en kalkstein fordi jeg så en del av sneilene hadde begynt å få dårlig skall.er kalkstein en dårlig ide i rekekar? takker for svar :)
Hvilke vannverdier har du?
Størrelse på kar osv?
Hvor lenge har reken gått med eggene før hun slippet dem?
Postet 07.01.07 kl 23:06
Postet 07.01.07 kl 23:18
Hun hadde gått med eggen i ca 4 dager.
Tror nå det er min egen skyld at hun slapp eggene,fisket nemlig opp all yngelen som gikk akvariet med rekene. Det var dagen etter jeg så hun manglet masser av egg.akkurat no går hun rundt med bare et egg....akvariet rekene mine går i nå for tiden er på 68 l vannverdier da hun mistet eggene var ph.6.8 Gh på 0.3.Har en del røtter oppi karet så jeg la en liten(litt mindre enn en hånfull størrelse)kalkstein oppi karet siden jeg og har masser av sandsneil å noen eplesneiler oppi.Tenkte disse + rekene forbruker en del kalsium i vannet så en stein e vel ikke en så dum ide. ph å gh ska måles imorgen,da har steinen vært oppi karet i et par dager.Ser ivertfall ikke ut som rekene lider noe av den steinen.det er dukket opp 7 reke hunner med egg å ha sett en haug med rekeyngel etter at den kom oppi.
Takker får svar så langt
Postet 08.01.07 kl 01:21
Endret: 08.01.07 kl 01:28
okidoki,da har jeg sjekket vannverdier igjen å de ligger nå på 7.0 ph å gh er fortsatt på 0.3 kanskje 0.4.Økte selv ph verdien til 7 siden jeg syntes 6.8 var litt lavt.så den steinen har ikke gjort noe særlig utslag.hvis noe i det hele tatt,tror det bare vente å se ta noen fler tester seinere.Men er no overbevist at det var jeg som forstyrret hun reken så den slapp eggene.
akvarie: 68 l
sand:biltema
masse små røtter fra ene enden til den andre i karet.
masse javamose å javabregne.
En liten kalkstein (ca håndfull)
en god del sandsnegler å 7 stk eplesneiler.
akvarie: 68 l
sand:biltema
masse små røtter fra ene enden til den andre i karet.
masse javamose å javabregne.
En liten kalkstein (ca håndfull)
en god del sandsnegler å 7 stk eplesneiler.
Postet 08.01.07 kl 16:56
Endret: 08.01.07 kl 16:58