Sneglekar

Leker allerede med tanken på et nytt akvarie, lite det også. Har fra gammelt av et 6-kanta som jeg tenkte ville passe bra for de sneglene som legger egg over vann (hvilke er det egentlig?) fordi det er så høyt. Har derfor noen spørsmål:

1. Må man ha fisker? tenker på at sneglene vil ha høy ph og er mer robuste enn de fleste fisker og det er sneglene som interesserer meg.

2. Hvilket bunnmateriale kan egne seg? Sjøsand ville vært bra med tanke på kalkinnhold, men jeg er redd det blir for mye salt som følger med, og akkurat på det området er ikke snaglene særlig robuste.

3. Er det noen innretninger man kan kutte ut med god samvittighet? Jeg har litt lyst til å gjøre det så stilisert som mulig, som en ballettscene for sneglene, og da bryter både filter og varmekolbe med inntrykket. I tillegg tror jeg det blir vanskelig å finne filter til et så lite kar med så smale sider. Tips mottas med takk!

4. Andre gode råd?

Og mens jeg virkelig føler meg bitt av akvariebasillen: Er det noen som har testa å kombinere akvarie med terrarie? Før har jeg hatt landsnegler og kommer sikkert til å få det igjen. Faren er da at akvariesneglene vil gli litt i bakleksa, men hvis jeg kan kombinere det... Tenker meg å dele et større akvarie vad å bygge opp med stein så kanskje halvparten blir land. Drømmer om planter som vokser opp av vannet, masse mose. Nei, nå blir jeg vel helt stormannsgal. Faren ville jo være at landsneglene drukna. En død afrikansk kjempesnegle er i alle fall nok til å forpeste min lille leilighet. Kanskje noen har lyst til å ide-myldre litt på hvordan dette kunne gjennomføres? Og hvor stort akvarie ville man trenge? Drømmer....
Inaktiv bruker
hei påsan
Det er vell eplesnegle du mener,den er gul og legger eggene i klaser over vannflaten.hvis du skal ha sjøsand ville jeg ha koket den først.jeg koker alt som ska i akvariet mitt jeg.men kjøp bare helt vanlig sand.hvis du lurer på noe om eplesneglene så bare spør.....
Hvorfor begrense seg til de kjedelige gule eplesneglene?
De finnes i hvitt, lilla, rosa og blå snegler også! Frank Hanning selger alle varianter fra tid til annen via annonseforumet her på AF. Se denne annonsen for eksempel.

Hvis du ikke vil ha filter nedi akvariet, kan du kanskje bruke Hang-On filter som henger på kanten? Alt som er synlig nede i akvariet er det sorte "sugerøret", og det forsvinner og er knapt synlig mot en mørk bakgrunn.

Her er noen av mine lilla og rosa Dritfine!
(de ser litt mørke ut på bildet, men akvariet de går i er ganske mørkt pga tjukt teppe av flyteplanter i overflaten)

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bernd Jung
Reklame for plussmedlemskap