Navn på Håvard-reker

Kjøpte 7 stk. reker på auksjon i Haugaland Akvarieklubb og disse ble så flott omtalt som Håvard Støre Andreassen reker, uten at jeg fikk med hva de egentlig het... Noen som kan hjelpe? Det var visstnok håvard som "tok" dem med til Haugalandet og de har spredd seg rundt i distriktet... Fikk med meg at de var levendefødende...

Skulle hørt samboeren min da jeg sa jeg hadde kjøpt reker... hennes første kommentar var: "Har vi brød da?"
Tereriks
Skulle hørt samboeren min da jeg sa jeg hadde kjøpt reker... hennes første kommentar var: "Har vi brød da?"

Gliste da jeg så den. Min minste til min kone da han så at vi hadde scampi i fryseren; Men Mamma da, de skal jo være i akvariet!
Dette er Håvard rekene.

Jeg kjøpte dem på Poecilia møtet i Danmark for snart 2 år siden. Dem ble kjøpt av Nederlandske Kees De Jong som Neocaridina sp. Kees brukte dem som levendefor for godeide-arter.

Hvilken art dette egentlig er kommer vi sannsynligvis aldri til å finne ut av.
Hva er riktig?
Leste gjennom denne profilen. I teksten står det at de godt kan holdes i 10-liters kar, men lenger ned på siden står det 40 liter. Hva er riktig? Hvis grensen er 10 liter, så kunne jeg godt tenke meg noen sånne i 15-literen min. Kanskje i hovedkaret også? Tar de yngel?
Det er nesten ingen nedre grense siden dette er svært små dyr.

15 liter vil fungere utmerket. Dem kan gjerne holdes med små fredelige fisk. Neocaridina arter fanger ikke fiskeyngel.
Forandret selve artsprofilen til minimum 20cm og 15 liter siden dette er et moderat kompromiss. Forandrer samtlige andre Neocaridina til det samme siden alle rekene av denne genusen er noenlunde like i størrelse og krav.

Vil bare beytte anledningen til å si at informasjonen som er lagt inn hos disse dyra kommer fra forskjellige kilder. Det er derfor fort gjort at det legges inn motstridende informasjon.
Høres bra ut. Tusen takk
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap