Et par små spørsmål om snegler

Hei.
Jeg har et 700liters akvarium med malawi ciklider.
Lurer på om det er mulig å ha snegler sammen med dem?
Også lurer jeg på om de formerer seg raskt? og et siste spørsmål på tampen.. Er de flinke til å spise alger?
M.v.h martin
Her er det mange muligheter for å gi svar Om sneilene får være i fred for Malawiene, er helt opp til hvilke arter det er du har, både av sneiler, og fisk. En del Malawi er sneilespisere av natur, og da er det nok ikke så gunstig for sneilenes del å havne sammen med disse.
Det kommer selvsagt også ann på størrelsen på sneilene, om de er i fare eller ikke.

Hvilke fisk har du, og hvilke sneiler tenker du å ha?

Når det gjelder formeringen, er denne like forskjellig som hos fisk; enkelte formerer seg raskere enn man liker, andre formerer seg ikke i det hele tatt i de forhold vi har i akvariet.
Men de vanligste sneilene i handel formerer seg relativt raskt. Enkelte er lettere å kontrollere mengde avkom fra enn andre, slik som eplesneiler, som legger egg over vannet. Det er lettere å få øye på en slik klase, enn eggene til f.eks sandsneiler
Har to han og to hun Sebraciklide, en han og en hun Juvelciklide.
Også har jeg endel avkom. Som jeg ikke er sikker på hva er lengre. Et par generasjoner med fisk. Tror de bynner å bli blanning nå.

Har et lite akvarium på 60L som jeg har en del yngel i.
Tenkte at jeg først skulle prøve med sneglene opp der å se hvordan de trives sammen med yngelen å om de formerer seg.
Hvis de tar over det akvariet så gjør det ikke noe. for det er mye lettere å ta ut allt vannet enn det store på 720liter.

Eplesnegler er det jeg har tenkt til å prøve ut.
Om jeg ikke er helt på trynet nå; Hverken Juvel eller Sebraciklider er Malawier...
Om det er Rød Zebra du mener; disse er glade i sneiler... Forsøkte med 3 fullvoksne eplesneiler sammen med halvvoksne fisk, det var ikke lange tiden før jeg måtte flytte sneilene. Den ene overlevde, og lever ennå. Ennå nå, ett par år etter, stikker den andri huet spesielt mye fram når hun er på sine vandringer Skrekken kan sitte lenge i.

Om du får tak i store sneiler, og har små yngel, kan det fungere, i alle fall en stund.

Vet ikke helt hvordan Juvel og Sebraciklidene vil te seg ovenfor sneiler, men det er sikkert noen som harerfaringer med dette også
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap