eple sniglar - middel mot skallet?

Inaktiv bruker
har eit problem med dei mange sniglene mine. mange av dei har beyndt å få stygge skall... Lik en del av bilda i profilen til desse her på akvaforum...
Skallene har våre fine og helt knall gule før...

Har lest en eller annen plass om et middel som kan førebygge dette meiner eg...
kalk? eller noen vitaminer eller noe slikt?
husker ikkje kva det var....
Kalsium
Eplesneglene trenger kalsium for å bygge skallene sine, i tillegg trenger sneglene middels (pH 7) til hardt vann (pH over 7). Det er viktig å være oppmerksom på dette. Hvis vannet er bløtt (har lite kalsium), kan man øke kalsiumkonsentrasjonen ved å tilsette pulverisert marmor, sandstein, skjell, knuste eggeskall eller et av preparatene som man kan kjøpe i dyrebutikker for dette formålet. Les mer her-->
Inaktiv bruker
mye skjell er lagt i nå, andre tiltak vil og bli gjort...

men vet du om dei som alt er ramma tvil bli bra igjenn?

Siden skallet på alle skalldyr, er dannet av kalsium, er det rett å slett mangel på dette som gir tynne skall.
Dersom skallene "forvitrer", skyldes dette oftest for surt vann.
Det er ofte en kombinasjon av begge deler.

Kalsium, er lett å tilsette i form av Gips. Husk at kalsium øker Gh!
Man bør også som Ottarrev sier, sørge for at Ph er over 7. Dersom den er lavere, tilsetter man litt bikarbonat til vannet, slik at Ph stiger. Husk å endre vannverdiene gradvis!!

Bruk av skjell\ korallsand, er også ett alternativ, da dette er så og si ren kalsiumkarbonat. Dette spaltes, slik at begge forholdene fixes på en gang.
Men det er all grunn til å være forsiktig med mendene, for mye av dette kan gi vannverdier du neppe får fiskene til å trives i

De skadene som allrede er oppstått, er desverre permanente.
Spinat er et meget godt fòr til snegler, med tanke på skallet.
Har hørt at tomme skjell ikke er en god ide å ha i akvariet,du vet liksom ikke vilke forhold det var der skjellet ble dannet,feks hvis stedet der feks en sneil vokser opp er sterkt forurenset vil en del av forurensingen komme inn i skjellet når det blir dannet å når du da putter skjellet (som nå er tomt)i akvariet ditt vil jo forurensingen ettervært komme ut i vannet.om dette stemmer er jeg ikke helt sikker på,men logisk høres det no ut så jeg har ikke skjell i akvariet lengre,bruker bare kalkstein der det trengs.
Som Donald foreslår, kan man gi sneglene kalsium gjennom kostholdet også (ikke bare i vannet). Spinat er kjent for å være rikt på kalsium, sikkert også flere andre grønnsaker som er det, men det er den eneste jeg kommer på

Kanskje noen kan finne en kostholdstabell på nettet eller noe, som viser hvilke grønnsaker som er spesielt rike på kalsium? Eplesnegler elsker grønnsaker, så det er jo fint for dem.

Jeg hadde også hvite skjell plukket fra en vanlig sandstrand oppi akvariet med eplesneglene mine. De løser seg sakte men sikkert opp faktisk, og til slutt er det ingenting igjen av skjellene man puttet i. De forvitrer rett og slett bort, så man må fylle på etter noen måneder. Ikke vanskelig å skjønne at eplesneglenes skall blir porøse når man ser hva surt vann gjør med skjell....

Det finnes også fòr på boks spesielt for reker og krabbe/krepsdyr i akvariet. Disse hevder å styrke skallet. Kanskje f.eks. JBL NovoCrabs kunne styrke skallet hos eplesnegler også?
"Mørkegrønne grønnsaker slik som brokkoli, grønnkål og spinat inneholder også en god del kalsium" har jeg funnet på www.melk.no, samt bønner og mandler. Men mandler er vel ikke noe særlig for fisk

Andre ting som inneholder kalsium fra Wikepedia:
"Kalsium finnes i belgvekster, bladgrønnsaker, hvitkål, grønnkål, brokkoli, nyper, frukt, nøtter og frø"

Under "bladgrønnsaker" finner man jo spinat.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap