Hva er passelig fòrmengde til eplesnegler?

Sneglene mine får squash 1-2 ganger i uka og Tabimin/ Tetra Wafermix hver kveld. Om det ikke finnes usynlige alger, så har jeg ikke alger i karet Men i dag startet de på plantene... De gnafset i seg flyteplanter. Har jo masse små sandsnegler, trodde kanskje de spiste dem?

Skal jeg bytte til plecomin og fòre oftere med grønnsaker? Kan en overfore en snegle? Der er jo sikkert litt rester etter fiskefor også...
På bildet har den rosa sneglen vært oppe og hentet seg en liten stilk, men den falt ikke i smak.
Snegler er ikke som fisk. De kan ikke overfores, men det kan bli for mye avfall i akvariet. Prøv deg fram og mål vannverdiene ofte.
Inaktiv bruker
Eplesneglene spiser ikke planter, men av en eller annen grunn elsker de flyteplanter. Er det ikke mer alger i karet går de garantert løs på flyteplantene. Prøv å legge inn litt spinat eller salat til dem.

De spiser ikke sandsnegler, men kan ta eggene deres.
Ok, da sper jeg på med litt salat. De liker flyteplanter veldig godt, der er jo nok av dem sånn sett, så litt lukehjelp er jo fint til tider.
Legger sandsneglene egg altså? Trodde de fødte levende unger?
Inaktiv bruker
Silje M
Ok, da sper jeg på med litt salat. De liker flyteplanter veldig godt, der er jo nok av dem sånn sett, så litt lukehjelp er jo fint til tider. Legger sandsneglene egg altså? Trodde de fødte levende unger?

Du har helt rett. De føder levende unger. Jeg tenkte på pestsnegler når jeg svarte. Beklager.
Helt i orden Men, om de ikke spiser små sandsnegler...hvordan skal de holde en slik bestand i sjakk? Spise opp maten dems?
Torhild
Eplesneglene spiser ikke planter, men av en eller annen grunn elsker de flyteplanter. Er det ikke mer alger i karet går de garantert løs på flyteplantene. Prøv å legge inn litt spinat eller salat til dem. De spiser ikke sandsnegler, men kan ta eggene deres.

Ville vært litt forsiktig med spinat. Den inneholder mye oksalsyre, og vil hvis den blir liggende igjen fort danne nitritt. Et lite triks er og la den ligge å svelle i en kjele med vann på svak varme 15-20 minutter. Da koker du ut endel av oksalsyre. Klok av skade har jeg sluttet med spinat i rekemixen jeg lager, og vannkvaliteten holder seg da mye bedre. Bare et lite tips fra egen erfaring.....
Hmm...er det noe forskjell på fryst og fersk spinat?
Salaten var ikke noe særlig fristende, spiste flyteplanter idag også. De gjør jo ikke annet enn eter
Mener å ha hørt at frossen spinat er bedre å bruke, men uansett er det en fordel med et oppkok først. Kansje prøve med erter. det liker mine godt iallefall.
Har prøvd erter, det ble det gris av. Men, tror de får nok mat... Hva med sukkerert belg? Erfaring med det? Og hvor ofte gir du dem mat? Utover det fiskene får? De skal vel bare spise rester til vanlig?
De får erter bare som lørdagskos her. Nok alger og fòr-rester for dem. Mine 2 i selskapskaret er svære som golfballer.
Mine flyttet inn i desember i fjor, så er ikke så store enda... Men, litt dumt kanskje, men er alle alger synlige på et vis?
Nei. det ligger et "slimlag" på alt inni karet som ikke nødvendigvis er synlig. Men næringsrikt er det. Sneglene finner altids noe å spise på. Har iallefall ikke opplved at ei snegle har sulta ihjel.
Ja, de spiser flyteplantene, derfor jeg lurte på om de får for lite... Men, det varierer vel bare kosten sin selv...
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap