Eplesnegler med forskjellige farger og avl

Hvis man ønsker å ha eplesnegler i forskjellige farger, og disse krysser seg. Hvordan blir yngelens farger? Ender man til slutt opp med èn farge, eller ?
For å formulere meg litt mer korrekt: er noen av farge-genenene mer dominante, eller ressesive?

Bør man kun ha èn farge i samme kar? Eller spiller det ingen rolle?

Funderer nemlig på om jeg skal starte med et sneglekar, men vil først ha litt kunnskap
Bumpe-bump
Tittei Ingen som kan svare meg?
Synes du best om "klare" farger, ville jeg nok ikke hatt ulike farger i samme kar. Han jeg kjøpte mine lilla og rosa av, har alle sine eplesnegler sortert i ulike kar etter farge. Ellers blander de seg, skrev han.

Har forresten kjøpt hvite også av han, men de hvite var ikke sååå hvite som jeg hadde trodd:-/ De var mer gulhvite eller kremhvite. Så kanskje jeg tupper dem ut og kjøper flere rosa De liker jeg veldig! ) (jeg er jente, så jeg har lov å si at jeg liker rosa *he-he*)

Hmmmm..... nå satte du meg på en tanke her Nå fikk jeg lyst til å sette opp en liten 28 liter eller noe og samle alle de største rosa ELLER lilla eplesneglene i den og starte "fabrikk"? Mye alger får dem til å verpe egg som rakkern har jeg merket.

Takk for svar
Ja, jeg hadde en mistanke om at de ville blande seg, eller at en av fargene ville "overta". Enkelte foredlede arter har svært ressesive egenskaper.
Jeg har veldig lyst på blå, lilla og rosa. Synd at de ikke bør blandes Det hadde vært litt stilig...
Hvis jeg bare skaffer lokk til små-karene, så har jeg nok kar til alle tre fargene... Sånn intill videre, iallefall
Inaktiv bruker
De vil helt klart blande seg med hverandre. Viltfargen er brun, så den vanlige gule er jo heller ikke naturlig. Har syv forskjellige farger i hvert sitt kar. Da er jeg sikker på avkommet sin farge.

Torhild, hvor store kar har du?
Inaktiv bruker
De er på ca 100 liter til hver farge. Har seks - åtte voksne eplesnegler i hver + noen bebiser.
Ok, hva synes du er det minste en kan ha to voksne i da? Hva med innavl? Om en kjøper fra samme "produsent" og er heldig å få en av hvert kjønn?
Inaktiv bruker
En snegle trenger 10 liter vann sier ekspertene. De fleste sneglene parrer med hverandre så innavl er nok vanlig. Har ikke noe å si det blant snegler.
Jeg leste nettopp på applesnail.net at hvis man forer med fersk-for, så danner tarmene til eplesneglene masse mikroorganismer som farger vannet hvitt. Dette ble sagt at ikke var negativt for fiskene, siden yngel og småfisk kan ha utbytte av dette som fór....

Ja, Mona, jeg leste innlegget ditt om at de spiste blågrønnalger også, så jeg blir mer og mer positiv til eplesnegler
Tenk om de hadde blandet farger da. En gul og en blå hadde fått grønne snegler *hihi*
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap