Trege eplesnegl

Hvorfor er eplesnegl periodevis så trege,og er dette normalt?
Mine kan ligge lenge uten å vise seg ute av skallet,for så å ha lengre perioder med aktivitet.
Hviler de,eller hva gjør de?
Leste på applesnail.net at dette kunne skje bl.a på grunn av at de ikke likte vannkvaliteten. Hender det at du salter akvariet, f.eks? Eller bruker varmt vann fra springen i karet? Det tåler visstnok dårlig salt og kobber.
Ok,har ikke saltet eller brukt varmtvann fra springen,men takk likevel.
Har du det litt varmt i karet kanskje? Det ser ut til at eplesnegler best liker temperaturer på nedre halvdel av tjuetallet. I de varmeste karene har jeg opplevd at de har rømt (eller strøket med)

Dessuten mener jeg å ha lest at det ikke er unormalt for eplesnegler å gå litt i dvale i perioder, og ha lange eller korte perioder med inaktivitet. Det behøver ikke være noe galt for det.

Noen ganger beslutter de seg for å flytte også, hvis de anser karet for ferdigspist Da kan de enten krabbe ut, eller de snegler seg opp til overflaten, tar en solid sup med luft inn i skallet og så seiler de avsted i vannoverflaten.
Luften i skallet gjør at de flyter, og da tror sneglen at strømmen vil føre den avgårde til saftigere og grønnere beitemarker. Etter en passende stund flytende rundt, mener eplesneglen den har kommet langt nok avgårde og slipper ut lufta igjen. Da detter den bums ned på bunnen igjen. Noen ganger flyter de en kort stund, andre ganger kan de flyte ganske lenge.

Tro om de egentlig merker at de er på samme sted?
Takk for svar,Mona.

Jeg har observert alt du nevner her,så nå tror jeg(takket være deg)at jeg har skjønt litt mere av hva de holder på med.

Ser ut til at de ikke liker varme spesielt godt,siden det nesten alltid er på dagen de er rolige.

Skal prøve meg litt fram her.

mona har rett,sneiler liker ikke høy temp.har mine på samme temp som rekene.22-25.god aktivitet 24/7
Tilfeldig bekjentskap
© sortebekk
Reklame for plussmedlemskap