Vannverdier for eplesnegler

I basen er vannkravene for Eplesnegler
7 i pH. Altså nøytralt. Er dette riktig? Forstår jo at skallet blir dårlig hvis vannet har for lav pH, men tåler de ikke pH som er høyere enn 7? Det høres litt merkelig ut....

Jeg tenkte at hvis jeg bare unngår salt, så er jo eplesnegler perfekt å ha sammen med levendefødere...
Aggi
I basen er vannkravene for [URLBLOCK1] 7 i pH. Altså nøytralt. Er dette riktig? Forstår jo at skallet blir dårlig hvis vannet har for [B]lav [/B]pH, men tåler de ikke pH som er [B]høyere [/B]enn 7? Det høres litt merkelig ut.... Jeg tenkte at hvis jeg bare unngår salt, så er jo eplesnegler perfekt å ha sammen med levendefødere...

Såvidt jeg har forstått er det hardheten (GH) i vannet som påvirker skallet til sneglen, ref beskrivelsen i linken over. Selv har jeg veldig mykt vann i springen, og tilsetter derfor litt GH+ ved vannskifte. Om også pH har noe innvirkning på skallet aner jeg ikke......
?
Men kan det stemme at sneglen bare kan ha helt nøytralt vann? Det er jo vanlig å ha andre verdier enn akkurat 7.0
Tror kanskje det er en feil, greier seg sikkert med hardere vann også, men vet ikke hvor høyt. Mine går i pH på omtrent 7,5 og greier seg fint.
Både Ph og Gh spiller en viss rolle.
Er Ph for lav, vil vannet regnes som surt. Surt vann tærer som kjent på kalk-forbindelser, og da får sneila porøst skall. Ph kan for skallet sin del ikke blir for høy, men hvor grensen for selve dyret går, er jeg usikker på. Har hatt eplesneiler i "malawivann" uten problemer med vannverdiene.

Når det gjelder Gh, bør denne ligge på 6+, for at sneilen skal greie å bygge skallet sitt solid nok.

Om en kombinderer lav Ph med lav Gh, så er man skikkelig ute å kjører
Jippi, jeg er nå eplesnegl-eier!
Tenkte jeg skulle prøve med litt gips i vannet... Kanskje til og med støpe en figur.... Men tør ikke før jeg får dråpeester i hus... De er forhåpentligvis på vei...
Sneglene kom i dag. De kommer til å få kose seg sammen i ett kar til jeg har forsikret meg om at vannet i de andre karene er ok. Jeg må jo øke gh gradvis for fiskene sin del.

Du kan jo legge eggeskall i. Da får de kalk...
Silje M
:) Du kan jo legge eggeskall i. Da får de kalk...

Det kan jeg nok. Men tenk så fint det blir med en venusfigur i gips, og eplesnegler som kraler rundt i karet... ...eller... kanskje det blir litt kitsj?
Du bestemmer hva du vil ha i karet ditt, vet du
Hvilke farger har du kjøpt?
Husk at om du dytter en figur av gips i vannet, vil denne gradvis løse seg opp, og dermed øke Gh mer eller mindre ukontrollert.

Om du lager pynt til dem av gisp, bør du i alle fall følge ekstremt nøye med på Gh de første ukene
Men det vil jo skje gradvis? Må prøve meg fram til den rette størrelsen. Deler bare figuren i to hvis det blir for høy gh.... Prøver i tomt kar først... Venus tåler en knekk uten å bli stygg
Mine snegler er veldig nysgjerrig, kommer det noe nytt må det sneglest på... Vet ikke om de kan få av biter av gipsen på den måten, de har jo ikke tenner, men tror nok gipsen samlet i en figur vil løse seg opp ganske raskt i vann.
gi sneilene spinat,mye kalsium i som sneilene bruker for å bygge skallet,gir det selv til mine å det virker helt utmerket,,har og en kalkstein oppi,vannverdi er fra 7.00 til 7.03. Gh er på 4 til 5.Sneilene i dette karet er 3ganger så store som i de andre akvariene.mulig det er spinaten
Selvsagt økes Gh fra en figur gradvis Men om det blir for mye, får du samme resultat som jeg fikk i starten av gipsingen:
Har Gh på 1-2 i krana, bare for å si det slik

Uke en; Gh økt til 10, byttet vann slik at denne ble 7. Uke 2 Gh økt til 15, byttet vann ned til 11. Uke 3: Heiv ut gipsen, blander heller rett å byttevannet :p
Ok, skjønner tegningen
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap