Snegler og avfallsstoffer?

Man pleier jo å si at snegler, og da særlig sandsnegler er gode til på å spise opp resterende matrester og dødt biologisk avfall, men gir ikke disse tilbake litt avfallsstoffer til vannet? Sneglene blir jo fort i fler tall og jeg vil jo tro at de gir fra seg noe avfallsstoffer, og etterhvert en betydelig del?

Jeg har nå 3 Kjempesnegler (som forøvrig har spist elle plantene mine), 6 Eplesnegler (rosa og lilla) og ca 1000 sandsnegler (noen som vil ha? Bare hyl ut). Tanken bak tråden her nå er å finne ut om disse gir ifra seg noe betydelig med avfallsstoffer isammenheng med avføring og urin?
Mine bortskjemte epliser bæsjer noe helt hemningsløst, gasser seg med flyteplanter og gjødsler samtidig.
Det som går inn, går ut
Silje M
Mine bortskjemte epliser bæsjer noe helt hemningsløst, gasser seg med flyteplanter og gjødsler samtidig. Det som går inn, går ut :)

Ja det må ut igjen ja, så da kan man egentlig få overbefolknig av snegler også. Men jeg vet jo også at erfarne akvarister også setter pris på "pest" sneglene også av den grunn at de gjør en god jobb som rengjørere, og jeg mistenker at sandsneglene også spiser fiske avføring, for jeg har aldri noe liggende oppå sanda, noe går jo selvfølgelig i pumpa, men noe drar nok sand sneglene ned i sanda.
Jeg har et 28 liter yngelkar, som er spekket med pestsnegler. Når jeg skal ha nye yngel der, tilfører jeg enda flere.

Det karet har utrolig gode vannverdier selv om jeg overforer noe "grassat"

Synes ikke pestsnegler er så ille jeg. Har ikke sett at de går løs på plantene heller.

Men pene i store mengder er de jo ikke.
spørs no egentlig hva man definerer som "pestsnegler".Det er jo noen som mener sandsnegler er pestsnegler fordi de yngler sånn.personlig syntes jeg det er kjempekult med litt mangfold i akvariet.
loki
spørs no egentlig hva man definerer som "pestsnegler".Det er jo noen som mener sandsnegler er pestsnegler fordi de yngler sånn.personlig syntes jeg det er kjempekult med litt mangfold i akvariet.

Ja det er jeg helt enig med deg i, så definisjonen "pestsnegeler" er nok ganske vid
Det er sikkert en triks når en befisker en kar og skal ha/har snegler å ta dem med i beregningen når en tenker på belastningen på filteret.
Jeg liker sneglene mine jeg
Silje M
Det er sikkert en triks når en befisker en kar og skal ha/har snegler å ta dem med i beregningen når en tenker på belastningen på filteret. Jeg liker sneglene mine jeg :)

Hvordan befisker man en kar?
(Kunne ikke dy meg, hihihi)
Aggi
[QUOTE=Silje M]Det er sikkert en triks når en befisker en kar og skal ha/har snegler å ta dem med i beregningen når en tenker på belastningen på filteret. Jeg liker sneglene mine jeg :)

Hvordan befisker man en kar?
(Kunne ikke dy meg, hihihi)

Hehehe, jeg kikket og litt på den men lot den fare, tenkte kanskje det var meg hun tenkte på?
Ops En bitteliten skrivefeil gitt.
Gjør ingenting... Fikk bare litt rare bilder i hodet ;D
Om eplesneglene får nok mat
og en liten algemallepille i ny og ne, så spiser de ikke planter. Ikke de gule, hvite, blå, og rosa eplesneglene i allefall. Brune eplesnegler derimot, er notoriske plantegnafsere. spes sverdplanter.
(så vidt min erfaring har vist meg i allefall)
Greier ikke å huske hvor, men har lest flere steder at det som kommer ut bakenden på sneiler, er meget næringsfattig. Vet ikke hvorfor sneiler har en bedre forbrenning enn andre arter, jeg

Jeg merker i alle fall ikke noe til at all dritten fra ørtenhundrådæromkring mange sneiler påvirker vannet.
Inaktiv bruker
Alexander Severinsen
Man pleier jo å si at snegler, og da særlig sandsnegler er gode til på å spise opp resterende matrester og dødt biologisk avfall, men gir ikke disse tilbake litt avfallsstoffer til vannet? Sneglene blir jo fort i fler tall og jeg vil jo tro at de gir fra seg noe avfallsstoffer, og etterhvert en betydelig del? Jeg har nå 3 Kjempesnegler (som forøvrig har spist elle plantene mine), 6 Eplesnegler (rosa og lilla) og ca 1000 sandsnegler (noen som vil ha? Bare hyl ut). Tanken bak tråden her nå er å finne ut om disse gir ifra seg noe betydelig med avfallsstoffer isammenheng med avføring og urin?

Gir du bort sandsnegler ?
Ja jeg har sendt deg mail for entid tilbake, men send meg en mail sånn at vi ikke tar kjøp og salg på forumet
Frank Angell
Greier ikke å huske hvor, men har lest flere steder at det som kommer ut bakenden på sneiler, er meget næringsfattig. Vet ikke hvorfor sneiler har en bedre forbrenning enn andre arter, jeg :)

Vel, den næringen som sneglene bruker for å vokse går ikke ut før sneglene dør. En snegle som snegler seg avgårde har vel mye mindre forbrenning enn fiskene som vimser rundt. Mye av det som snegler putter inn blir i snegla istedet for å komme ut.

Døde snegler blir vel spist av sine vaktmester kolleger. Skrekkscenarioet er 500+ snegler som ligger og råtner nede i grusen uten at jeg ser det !

Jeg pleier å hive sandsnegler nå og da. Jeg kvitter meg med en del avfallstoffer på den måten.

Nja... Snegler bæsjer nå de også, da.
Jeg plukket ut eplesneglene mine da jeg skulle salte vannet i akvariet mitt i et forsøk på å pigge opp guppyene.
Sneglene fikk tusle rudt en ukes tid i en stor vase. De fikk litt agurk og salat å gnafse på.
Av to eplesnegler og en biiiiiitteliten brun sneglebaby av ukjent art ble det ganske mye sneglebæsj. Det er bittesmå svarte prikker som sank til bunnen (de fikk ikke noe sand, stakkars, bare noen pyntesteiner).
I et akvarium med filtrering vil jeg anta at disse småbæsjene lett filtreres vekk. Mye lettere enn fiskebæsj. Dessuten så det mer delikat ut, på en måte... nesten som vaniljekorn! (Hehe, fikk noen lyst på vaniljeis nå???)

Så snegler lagrer ikke på ALT. Men de gjør om fiskedritten til mer delikat snegledritt.
Selv om det kommer ut noe i en vis ende av sneila, trenger ikke dette å være spesielt forsøplende Det er der poenget er, hvor mye forurensing er det fra disse krypa, sett opp mot fisk

Det er ingen tvil om at fisk driter ut mer energi enn sneiler.
Jeg har faktisk mye bedre overlevelse på små fiskeyngel når jeg fyller på med pestsnegler i yngelkaret.

Jeg har prøvd med og uten mange ganger, og tendensen er helt tydelig.

Har ingen anelse om hvorfor det er slik, men jeg kunne godt tenke meg å få vite hvorfor.

Rose U
Har ingen anelse om hvorfor det er slik, men jeg kunne godt tenke meg å få vite hvorfor.

Det henger sikkert sammen med at sneilene beiter på avfallet fra fiskene (uspist fôr), og dermed bidrar til renere forhold, og mindre forurensing av vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap