Sandsnegler og boliviansk sommerfuglciclide= problemer?

Har puttet noen snegler oppi karet mitt, og etter at det ble mørkt har disse begynt å bevege seg rundt. Så nå nettop at den ene bolivianeren gikk til skikkelig angrep på en snegle, den ble bare slengt rundt hehe.
Noen som vet om dette kommer til å bli problemer?
Har et lass med sandsnegler, og har funnet et og annet sandsnegleskall, men det er veldig veldig få. De er nok borti og sniffer på dem men synes de er vanskelige å få tak i, men det er mulig de har tatt noen som sagt. Det er andre ciklider som er bedre til å ta de sneglene ihvertfall Når det er sagt så er mine bolivianere nokså kjappe med å sove når lyset går av, så sneglene er vel sånn halvtrygge.
Hehe høres bra ut...men den fikk iallefall gjennomgå! Men virker som den kom seg inn i skallet for den lever ennå. Noen av dem driver også å klatrer på glasset mot toppen av akvariet..er det også normalt? HAr akkurat tatt rengjøring av akvariet så vannkvaliteten skulle det ikke være noe galt med.
Mine bolivianere legger seg ikke så tidlig...fremdeles aktive selv om lyset er slått av, men er ikke helt mørkt da akvariet står i stua som ellers er opplyst.
I begynnelsen var sneglene mye over sanden (har du sand eller grus?) sikkert pga. det ikke var så mye å spise på i sanden. Men nå er sikkert 90% av dem i sanden hele dagen, kommer bare en del frem når det blir mørkt i karet. Spørs hvor godt du har rengjort da, du kan jo ha fjerna maten deres Mine henger en del i grønnalgene på bakgrunnen også, mye god mat der til sneglene.

Sandsneglene har temmelig hardt skall, så fisken må dra ut snegla for å ta dem, ettersom jeg har sett er mine sandsnegler som oftest kjappe å gjemme seg, så det kan jo være det som skjer hos deg også.
Var nok rimelig bra rengjort..da jeg byttet fra grus til sand grunnet Bolivianerne mine og cory`ene mine trives bedre med sand hehe. Men ble igjen mye bånnrusk og 15cm av det gamle vannet+ filter og det avnnet fisken var i. Men Akvariet har nå stått i ca en halv uke uten problemer og virker som fisken trives bedre også.
Ser nå at en snegle henger i toppen av en plante og en som er sånn ca midt på glasset. Resten holder seg i sanden.
Fikk disse i posten i dag og vet ikke om alle lever, så hvis de ikke har beveget seg under/ bort fra dit jeg la dem tidliggere i dag....bør jeg da fjærne dem og anta at de ikke lever? i morgen tidlig.
Har aldrig hatt snegler før, bortsett fra noen som fulgte med noen planter jeg kjøpte en gang...men disse tok praktbotianen mine seg av

Forresten så syntes fembånds barberene mine også at disse sneglene var veldig spennende hehe
Hvis de ikke beveger seg over natta så kan du bare kaste dem ja. Alltids en eller to som dør i posten virker det som, selv om de tåler mye.
Jeg har bolivianske sommerfuglciklider i et kar med sandsnegler.

Det er mulig en og annen snegle blir spist. Men hovedarbeidet med å tynne ut sneglebestanden må jeg gjøre selv........
Tilfeldig bekjentskap
© Sindre Fjellvik
Reklame for plussmedlemskap