Alger

Hei. Har fått blågrønnalger i rekeakvariet mitt. Hva kan jeg bruke for å få bort dette? Synes det lukter litt av vannet også.. Vannverdiene er helt fine. Noen som kan hjelpe meg?
Eplesnegler spiser BGA (Blågrønne alger) Kjøp en eller to og slipp oppi, så rydder de opp på no time.
Hei Mona.
Har 4 eplesnegler i rekeakvariet, men det ser ikke ut som om de rører algene.
Kanskje de vil det, om du stopper fòringen med annet i noen dager...?

For kort tid siden, slapp jeg en enslig eplesnegle oppi en 85 liter der det var blitt mye BGA. Det hadde vært sånn lenge, pga jeg kunne ikke slamsuge og herje der pga mye ciklideyngel til stadighet (de la kull etter kull). BGA dekket en hel tre-rot, og var også spredd seg til plantene og lå også over filtersvampene (to innvendige skumpatronfiltere).
Etter bare noen få dager var alt renspist, sneglen hadde spist rubb og stubb! Kanskje den var veldig, veldig sulten? Den har vært i karet siden, og det finnes ikke spor av BGA lenger.

Uansett, BGA kommer gjerne av for lav sirkulasjon, og kommer gjerne i områder eller i akvarier der det er litt "stillestående" vann.
Dersom du fjerner det du kan se mekanisk, og så setter inn økt sirkulasjon, vil det sannsynligvis hjelpe. Men de vil komme tilbake når du senker sirkulasjonen igjen. Og det er vel ikke bare-bare å øke sirkulasjonen i et reke-akvarium heller, I know... så det er et dilemma der.

PS! Er dine eplesnegler gule?
Jeg synes faktisk det ser ut som de lilla og rosa eplesneglene er mye bedre på algespising!
Den jeg slapp oppi karet som hadde BGA, var en rosa eplesnegle.

(mulig jeg tar feil, og at de er like, men jeg synes absolutt det er en forskjell på fargen på sneglene mht hva og hvor mye de spiser)
Takk for svar. Har en hvit, en blå, en lilla og en rosa eplesnegle oppi rekeakvariet. De har vært der siden før jul. Tredde en knestrømpe over pumpa for å hindre rekebabyer i å bli sugd inn i den. Kanskje det er grunnen til at det er blitt BGA? Kan la være å fôre der et par dager å se om det hjelper.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap