Ny rekeart?

Siden 2 måneder eier eg nå disse fine krabatene her. De ser ut som CRS, men Mr. & Mrs. "Red Bee" har en litt annen opprinnelse/kryssingsvei og fargene er ofte heldekkende (spesiell hvite farge). Eg er ingen fotoekspert men fargene i realiteten er meir brilliant enn på bildene.

Mange har kommentert oppdrett av Red Bee som meir problematisk enn CRS, men hos meg gikk det forholdsvis enkelt. F1-generasjon (dessvere ingen bilde) har nå passert 3mm.
Nei, ikkje akkurat den, men kanskje ikkje så fjern heller. Kanskje,fordi det går spekulasjoner hvis red bee har opprinnelse i en kryssing av Rød-hvit biereke (eller CRS) og svart-hvit humlereke eller hvis red bee er identisk med CRS, kun en veldig godt sortert stamme. Fakt er at red bee kan krysse seg med CRS.

Etter mine korte erfaringer med red bee har eg tendens å tro at red bee og CRS er samme art, nemlig Caridina cantonensis "red crystal". Det er litt vanskelig å skjønne at humle- og biereke vil krysse seg med sånn resultat. Men ingenting er sikker her...
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap