Sky krabbe... er litt usikker på om den har alt den trenger.

Står ikke så mye omkrabber rundt omkring på nettet. Jeg tror at den jeg har, er en europeisk ferskvannskrabbe.. Den er brunaktig, liten og har ikke rødaktige klør.
Småen har gjemt seg under en plante og nekter å komme frem. Jeg har satt en rot nedi akvariet, men den går ikke nær, selv om jeg har prøvd å få den til å klatre opp (ved å slippe den ut av posen over rota)
Roten stikker bare litt opp og går ganske brått opp (ca 80 grader) langsakvarieveggen.
Kan krabber svømme?
Og hva skal den lille tassen spise? Gir hele bølingen mygglarver og tørrfor nå.
Det høres ut som om krabben er helt ny i akvariumet ditt, og da er det nok ikke så rart dersom den holder seg litt i skjul. Jeg kan lite om Europeisk Ferskvannskrabbe, men har selv Rød Mangrovekrabbe. I de butikkene jeg har sett krabber, så er det denne typen de har hatt. Det skulle ikke forundre meg om det er den du også har. Du sier at den ikke har røde klør, og hos rød mangrovekrabbe er det hannene som har de mest utpregede røde klørne, mens hunnene er mer fargeløse. Se på bildene i snegle- og skalldyrsbasen, så ser du forskjellen. Rød Mangrovekrabbe er også brunaktig og liten, som du sier.

Når det gjelder skyheten, så vil jeg anbefale deg å la den være i fred i en dag eller to. Ikke skap unødig stress med å prøve å få den fram. Den blir nok tryggere etterhvert.

Min krabbe liker godt å ha små skjulesteder under røtter og slikt der den kan stikke seg unna. Jeg har lagt en flat stein (skiferstein) på toppen av landområdet dens, og der elsker den å sitte og "sole seg"/spise/gjøre fra seg. Det er veldig greit med denne steinen, ettersom jeg bare tar den bort og skyller den når det ligger avføring fra krabben på steinen. Krabber er ekstremt møkkete dyr, - de legger igjen ganske mye møkk på landområdet sitt. Min krabbe er likevel uhyre kresen på å ha det rent rundt seg; ligger det mye møkk på landområdet, så holder den seg heller unna...

Kan krabber svømme? Nei og ja... Den svømmer ikke naturlig, men hvis den står på et blad og blir skremt, og ikke har andre fluktmuligheter enn å kaste seg ut i vannet, så kan den iallefall bykse såpass med klør og føtter at den ikke faller rett ned i sanda. Jeg vil vel kanskje ikke gå så langt som å kalle det svømming...

Hva skal den spise?
Krabben spiser det aller meste du gir den, og den liker godt mygglarver og annet frossenfor. Rekepellets, fortabeletter og alt mulig annet tørrfor er også populært. Grønnsaker som squash, agurk, erter o.l. kan også brukes. Det som er svært viktig, er at den får i seg nok kalsium, ettersom det er det den bruker for å bygge opp skallet sitt. Dette får den bl.a. fra spinat. Du kan også legge en kalkstein i karet ditt for å hjelpe på dette.
Det finnes flere typer spesial-krabbefor som bl.a. inneholder kalsium. Jeg bruker Hikari Crab Cuisine, og dette elsker krabben min.

Ellers bør du være forberedt på det det store sjokket når du ser krabben din ligge urørlig på bunnen, tilsynelatende død. Samtidig ser du den sitte sprell levende på toppen av rota... Krabber skifter nemlig jevnlig skall, og krabbeskallet ser akkurat ut som den levende krabben, - til og med øynene sitter på det utskiftede skallet... Scary!

Ellers får du ha lykke til med et spennende akvarie-dyr!

Knut B.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap